Mit adott nekünk a Magyar Rendőr?
A Fortepan újabb gyűjtéséből kiderül, egyáltalán nem új keletű, hogy a hivatásos rendőrségi fotózás a legszürreálisabb fotókat eredményezi, a valóságnak egy számunkra elképzelhetetlen szegletét mutatja meg, és hogy ez nemcsak a Police.hu-korszakban, hanem mindig is így volt. 1947 és 1990 között működött a Magyar Rendőr magazin, amit nem lehetett újságosnál kapni, csak belsőleg terjesztették, és kizárólag a belügyi állomány tájékoztatását szolgálta. A magazin képei majdnem teljesen megsemmisültek, de egy szerencsés véletlen során Urbán Tamás megtalálta őket, és nemrég online is elérhetővé vált az archívum. A Fortepan felismerve a hagyaték jelentőségét, és látva, hogy ezek a képek alig-alig jelennek meg a médiában, átemelte a fotók egy részét saját gyűjteményébe. Újraválogatták a hagyatékot, és szabad felhasználásúvá tették a már nagy felbontású változatot, ezekből közlünk most válogatást. Első körben az abszurd fotó kedvelőinek kedveskedünk.
1947 és 1989 között több mint 18 ezer tekercs Leica és 6x6-os filmet exponáltak a Magyar Rendőr magazin fotósai, a közel félmillió képkockán húszezer riport látható. A szocialista Magyarországot egy különleges látószögből, a belügy nézőpontjából dokumentálták. Ezen a képen egy látványos, de igen unalmas, a célközönség ízlésének biztosan nem megfelelő szocialista ünnepséget örökítettek meg a rendőrfotósok. (Fotó:
Magyar Rendőr / FORTEPAN)
A rendszerváltás után majdnem megsemmisült az összes kép. 1993-ban Urbán Tamás fotós, a Zsaru Magazin száguldó riportere a szerkesztőségbe menet belebotlott hatvanezer fotónegatívba. Ennek köszönhetően a negatívok végül a Magyar Fotográfiai Múzeumba kerültek, ahol a gyűjtemény különálló, fontos részét képezik. Köszönhetően az ilyen fotóknak is, mint ez a lovas. (Fotó:
Magyar Rendőr / FORTEPAN)
A kilencvenes évek elején havonta tűntek el a ma már kuriózumnak számító archív iratok, fotók, albumok, például a MOM, vagy a Filmgyár markológépes lebontásakor. Majdnem erre a sorsra jutott a Magyar Rendőr archívuma is. Ha Urbán nem vette volna észre a kidobott negatívokat, és nem vitte volna haza az egész gyűjteményt, akkor ezzel a merőben abszurd képpel szegényebbek lennénk most. (Fotó:
Magyar Rendőr / FORTEPAN)
Hopp, ez a fagyi könnyebb, mint a tölcsér? Itt valami nem stimmel! – vélheti az ellenőr. A Magyar Rendőr tudósítói országos szinten dokumentálták a belügyi, rendőrségi munkát, az állampolgárokkal szembeni eljárásokat és a vámosok, ellenőrök munkáját. (Fotó:
Magyar Rendőr / FORTEPAN)
A rendőröket mindenhová elkísérték a tudósítók, izgalmas életképeket és útifotókat is találni a gyűjteményben. Ezért kerülhetett be egy ilyen vágóhídi fotó a Magyar Rendőrbe. A rengeteg véren kívül figyelemre méltóak még az arcszőrzetek és a remek beállítás is. . (Fotó:
Magyar Rendőr / FORTEPAN)
A gyűjtemény fókuszában a rendőrség belső élete áll: kiképzések, eligazítások, lövészetek, nyaralások, járőrök és helyszínelők. Ezen a fotón valószínűleg a pisztoly helyes használatát mutatja be ez a komoly, öltönyös úr egy kiképzésen. (Fotó:
Magyar Rendőr / FORTEPAN)
Sok vidéki riport gazdagítja gyűjteményt, a tudósítók szinte mindenütt megjelentek, ahol a rendőrség ott volt. Márpedig a Rákosi-korszakban a belügy mindenütt ott volt. Még horgászni sem hagyták nyugodtan az embert. (Fotó:
Magyar Rendőr / FORTEPAN)
Ezt a cool napszemüveges, egyenruhás férfit muszáj volt megörökíteni, a tekintélyes focizászló-gyűjteményével együtt. Tárgyalópartnerének biztos könnyű volt beszédtémát találni a falat elnézve, miután elszívtak néhány szál Munkást. (Fotó:
Magyar Rendőr / FORTEPAN)
Az erőt és az egészséget meg is kellett őrizni, és most már azt is tudjuk, hogy egy rendőrségi sportnapon ilyen jó hangulat uralkodott a szocializmusban. (Fotó:
Magyar Rendőr / FORTEPAN)
Tűzvédelmi bemutatókat már akkoriban is tartottak, itt épp a Hungexpo területén füstölt el egy aktatáska. UPDATE: ahogy időközben olvasónk informált róla, itt nem tűzvédelmi gyakorlatról van szó, hanem voltak annak idején a pénz/értékszállítás biztonságossá tételére kísérletek. Voltak szirénázó aktatáskák, ez éppen egy füst patronos táska. Ezeket állatában a csuklóra erősített műanyag pánt hozta működésbe, ha a táskát elvették. (Fotó:
Magyar Rendőr / FORTEPAN)
Eligazítás a lakótelepen. A görkoris közlekedésnek is vannak szabályai – tudhatták meg a lányok a járőrtől. Mi pedig addig nosztalgiázhatunk a szandálszerű görkorin, a rendőr egyenruháján, vagy a ruháikon. (Fotó:
Magyar Rendőr / FORTEPAN)
Ennél jobb irodát el sem lehet képzelni. A Magyar Rendőr képeivel bepillantást nyerhetünk olyan dolgokba, mint hogy milyen munkakörülmények közt dolgoztak a kivételezett belügyesek. (Fotó:
Magyar Rendőr / FORTEPAN)
Ez egy izgalmas életkép, amiről igen nehéz eldönteni, mit ábrázol. A legvalószínűbb, hogy a tudósító egy joviális ismerősének a kocsmából való kijövetelét kapta lencsevégre. Az tény, hogy a főszereplő nagyon szereti azt a lámpát. (Fotó:
Magyar Rendőr / FORTEPAN)
Egy időben általában három-négy fotós szállította a riportokat és tudósításokat, amik jórészt sosem jelentek meg a lapban. Úgy sejtjük, ez a komikus kép is valószínűleg így járt. (Fotó:
Magyar Rendőr / FORTEPAN)
A képvicc címe az lehetne: "fejjel megy a falnak". A rendőrség stúdiójából ilyen abszurd fotók kerületek elő. Ezt valószínűleg egy bűntény rekonstrukciója közben kattintották, de még így sem igazán érthető, miért lépdel a rendőr a fal felé. (Fotó:
Magyar Rendőr / FORTEPAN)
Rengeteg beállított fotót készítettek. A Magyar Rendőr fotósairól keveset lehet tudni, nagy részük jó szakember, rendőrségi fotós volt, akik sokszor maguk is helyszíneltek. A fotósoktól tehát általában távol állt a művészi fényképezés, de szakmájukat általában magas színvonalon űzték. Néhány név a fotósok közül: Bartal Ferenc, Beke Béla, Csattos Pál, Dáloky János, Katona József, Kristóf László, Rédei Ferenc, Ruttkay Pál, Sárkány Armand, Sebestyén Jenő, Várhelyi László, Vécsey Attila és Villány Pál. (Fotó:
Magyar Rendőr / FORTEPAN)
Abban nincs semmi különös, hogy három férfi célba lő. Na de ez a szerelés, ez a beállás és ez a fotó! (Fotó:
Magyar Rendőr / FORTEPAN)
Az új autópályát még alig használta valaki, fizetni sem kellett érte, szegény birkák mégis a felüljáróra kényszerültek. Az ősi világ és a modern kor kontrasztját a mélázó biciklis fiú alakja még jobban felerősíti. (Fotó:
Magyar Rendőr / FORTEPAN)
Üldögélünk, üldögélünk? Gyanús lumpen elemet igazoltat a szemfüles rendőr, az pedig álnaivan vakargatja lázadó frizuráját. Még egy remek helyszínelőfotó. (Fotó:
Magyar Rendőr / FORTEPAN)
A kontraszt itt is megvan: először a bikinis nős Tungsram-reklámon akad meg a szem, aztán letéved a kopasz irodisták fejére, aztán vissza a bikinis nőre. A korszak elengedhetetlen irodakelléke, a teli hamutartó és a fekete bakelittelefon sem hiányozhat. (Fotó:
Magyar Rendőr / FORTEPAN)
Ez a fotó egyáltalán nem tűnik beállítottnak, a csinos hölgy láthatóan tényleg nagyon fel van háborodva valamin, ami nem az ő hibája. A tudósító pedig elégedetten kattinthatott egy jó képet. (Fotó:
Magyar Rendőr / FORTEPAN)
Az elkövető ezt graffitizést biztos nem úszta meg szárazon, hiszen még szignózta is a rendszerkritikát. Legalább így fennmaradt az utókor számára. (Fotó:
Magyar Rendőr / FORTEPAN)
Rovataink a Facebookon