Tilos lesz csekkdíjat kivetni
Nem számolhatnak fel pótdíjat a szolgáltatók, ha az ügyfél sárga csekkel rendezi a számlát, írja a Magyar Nemzet. Erről egy hétfőn elfogadott módosító indítvány rendelkezik.
Becslések szerint a közszolgáltatási fogyasztások több mint nyolcvan százalékát ma is ilyen módon rendezi a lakosság. A tilalom többek között kiterjed a víziközmű-, a távhő, elektronikus és hírközlési, valamint a villamosenergia- és földgázszolgáltatást nyújtó vállalkozásokra.
Mint arról az Index korábban beszámolt, a Magyar Telekom májustól akart csekkdíjat bevezetni, a Telenornál pedig már 2008 augusztusa óta felszámolnak külön díjat a csekkért, ez jelenleg 127 forint. Ehhez az előírásoknak megfelelően módosították az általános szerződési feltételeket, ezt két országos napilapban közzétették. Kérdésünkre elmondták, a díj célja az volt, hogy a drága csekk helyett más befizetési módokra ösztönözzék a fogyasztókat. A legolcsóbb az ATM-es fizetési forma, az átutalás, csoportos átutalás költsége pedig bankonként változó, de a sárga csekknél jellemzően mindenhol kevesebbe kerül.
Hasonló csekkdíj van a Telenoron kívül az Invitelnél is, a Vodafone pedig inkább a pozitív megkülönböztetést választotta, vagyis aki elektronikus számlát kér a mobilszolgáltatótól, annak 200 forintot elengednek a havi költségeiből. A Telenor és az Invitel 2008-as intézkedése kapcsán a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság, az APEH és a GVH is vizsgálódott. A fogyasztóvédelmi hatóság a vizsgálaton túl bírósági eljárást is kezdeményezett.