Százezreket kér az állam a trafikoktól
Budapesten 240 ezer forintba, a kis falvakban 100 ezer forintba kerül majd évente a dohánytermékek értékesítési joga, ezen kívül 25 ezer forint pályázati díjat és 100 forint letétet is kell fizetni, derül ki a nemzeti dohányboltokkal kapcsolatos, csütörtökön megjelent pályázati kiírásból. Egy pályázó több érvényes pályázatot is benyújthat, de egy személlyel egy időpontban legfeljebb öt megkötött koncessziós szerződés lehet hatályban. Ha van több dohánybolt is a településen, akkor egy ember kezében nem lehet több a település dohányboltjainak kétharmadánál. A részletes koncessziós pályázatot december 14-én hozzák nyilvánosságra.
Mint ismert, jövőre monopolizálják a dohánykereskedelmet, július végétől már csak állami dohányboltokban lehet cigarettát árulni, az értékesítési jogot az államtól kell megvásárolni. A Németh Lászlóné fejlesztési miniszter által jegyzett kiírás szerint a 2000 fő alatti településen évente nettó 100 ezer forint, a 2000 és 10 000 fő közötti településen 160 ezer forint, a 100 ezer fő feletti településeken 200 ezer forint lesz a koncessziós díj. Budapesten, megyei jogú városokban és megyeszékhelyeken 240 ezer forintot kell majd fizetni. A pályázat díja 25 ezer forint, ezen kívül pedig 100 ezer forintot is letétbe kell helyezni, amelyet a pályázó visszakap.
A törvény vélhetőleg jelentősen átrendezi majd a dohánypiacot, hatására csaknem harmincötezer dohányárusító hely tűnik el jövőre Magyarországon, mindössze 5-7 ezer marad. A jelenleg a hazai cigaretta-kiskereskedelmi forgalom kétharmadát uraló British American Tobacco és Philip Morris sokat veszthet pozíciójából. A nemzeti dohányboltban ugyanis olyan kisebb cégek márkái is helyet kapnak majd, amelyek a nagyok mellett eddig nehezen rúghattak labdába. A kereskedő eddig jellemzően a cigaretta-kihelyezés után fizetett marketinghozzájárulásból számíthatott pénzre. Ha elfogadják a törvényt, a nagy gyártók termékei nem kaphatnak megkülönböztetett helyet, a kis cégek termékei ugyanakkora felületet kapnak majd, mint a nagyokéi.
Lázár János, a javaslat egyik benyújtója, a tervezettel kapcsolatban többször hangsúlyozta, hogy annak három fő célja van: az egyik, hogy megnehezítse a fiatalok cigarettához jutását, a másik, hogy az 500 milliárd forintos dohány-kiskereskedelem haszna magyar családokhoz kerüljön, a harmadik pedig, hogy támogassa a magyar dohány-előállítókat. Szerinte semmi szégyellnivaló nincs abban, hogy magyarországi dohánykereskedők vagy -előállítók olyan jogokhoz jutnak, mint amilyenekhez például a Philip Morris jutott az elmúlt években.