Hoppá, elfelejtettünk 200 méter sztrádát

2012.12.21. 13:05
Hiába készült el 33 kilométernyi autópálya Nyíregyháza és a 49-es út között, a sztrádát egyelőre nem lehet használni. Az új szakaszt a régivel összekötő kétszáz méteres aszfaltcsíkról, valamint az új szakaszon egy mérnökségi telep megépítéséről elfeledkeztek a 32 milliárdos út közbeszerzése során. Az állami cégnél azt mondták, felelősségre vonták azt, aki hibázott. Január végére, kompromisszumokkal, de használható lehet a 2010 óta épített út.

El is készült, meg nem is – noha már 2010-ben elkezdték építeni, és elvileg be is fejezték, idén nem fogják forgalomba helyezni az M3-as autópálya új szakaszát. A Nyíregyházától keletre lévő, két részben Vásárosnaményig megépülő, összesen 46 kilométeres út első, 33,8 kilométeres részét egyelőre nem használhatják az autósok, a dolgok jelenlegi állása szerint legkorábban január második felében lehet rajta autózni, de akkor sem a teljes pályán.

Két apróság kimaradt

Az út építői, vagyis annak állami építtetője, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. ugyanis két dolgot is elfelejtett az útra kiírt közbeszerzésben. Egyfelől elfelejtették, hogy az új szakaszra egy mérnökségi telepet is kell majd építeni, másfelől elfeledkeztek arról, hogy az új utat össze kell kötni a régivel. Egész pontosan arról, hogy az új szakasz és a régi szakasz között lévő kétszáz méteres útcsonkot képessé kell tenni arra, hogy autóforgalmat bonyolítson le.

Hogy miről is van szó? Az autópályák építésénél bevált gyakorlat, hogy amikor elkészül egy útszakasz, akkor attól a csomóponttól, ahol az építés véget ér, még elkészítenek egy néhány száz méteres, a semmibe vezető, a forgalomba helyezett úttól jól elhatárolt – általában betontömbökkel elválasztott – szakaszt. A főváros környékén autózók sokáig láthattak ilyen csonkokat az M5-ös és az M0-s keleti szektorának gyáli csomópontjában az 51-es út irányába, vagy az M0-s és 4-es főút csomópontjában, míg meg nem épült a körgyűrű M3-asig vezető szakasza.

Ezek a csonkok alapvetően szinte száz százalékos készültségű utak, útpadkával, kopóburkolattal, szabványszélességben megépítve. Viszont nincsenek rajta KRESZ-táblák, sem útburkolati jelek, de hiányoznak az úttest pályáit elválasztó, valamint az út melletti szalagkorlátok is. Ezekkel az elemekkel már az új útszakasz építőinek kell ellátnia. Csakhogy az M3-as továbbépítésére kiírt közbeszerzésben nem szerepelt ez a feladat – márpedig amit nem közbeszereztetnek, és amire terv sem készül, azt megcsinálni sem lehet.

Azonban nem ez volt az M3-as tenderén az egyetlen mulasztás. Az ajánlátkérésben a NIF Zrt. azt is elfelejtette, hogy mérnökségi telep építését kérje az új szakaszra. Márpedig ilyen telep nélkül az utat nem lehet forgalomba helyezni, hiszen az autópálya-üzemeltetés számos feladatát innen látják el. Ezeken a telephelyeken állomásoznak az út és a rajta lévő műtárgyat tisztítását és karbantartását végző gépek éppúgy, mint a hókotrók, a síkosságmentesítést végző járművek. Itt van mindezek mellett az úgynevezett üzemi hírközlési központ is, amely mindezen feladatok koordinálását, irányítását végzi – vagyis végezné, ha lenne mérnökség.

Az utakkal kapcsolatos tájékoztatás, a KRESZ-táblák cseréje, a műszaki felülvizsgálat elvégzése, baleseteknél a terelés és a roncseltakarítás, az út mellett lerobbant kocsik elkerítése, éjszakára figyelmeztető fényekkel ellátása – mind olyan feladat, amiket a mérnökségi telepen lévő eszközökkel az ott dolgozók látnak el. Nem csoda, hogy enélkül a telep nélkül az állami sztrádakezelő, az ÁAK Zrt. nem akarta átvenni az autópályát, ha ilyen nincs egy sztrádaszakaszon, költségesebben, és több munkával lehet azt működtetni.

Ez megoldható kérdés

Az Index kérdésére a NIF-nél megerősítették, hogy a lényegében már elkészült út átadását ez a két hiányosság akadályozzák. „Valóban volt ez a kétszáz méteres probléma, de ezt meg tudnánk oldani. Hiszen nem arról van szó, hogy hiányozna ekkora szakasz, csak a szalagkorlát, a táblák és a felfestés hiányzik innen” – mondta kérdésünkre Loppert Dániel szóvivő.

A NIF-nél és az állami sztrádaberuházót felügyelő fejlesztési minisztériumnak egy átmeneti megoldást találtak ki, amit az tesz lehetővé, hogy a problémás szakasz közelében két csomópont is van, a nyíregyházi és a Nyíregyháza-Kelet csomópontok. A kettő között van egy gyűjtő-elosztó sáv – a le- és felhajtó forgalomnak –, a teljes pálya végleges elkészítése közötti időszakban erre terelnék a teljes forgalmat.

Ábra az útszakasz ideiglenes forgalomba helyezéséről
Ábra az útszakasz ideiglenes forgalomba helyezéséről
Fotó: NIF

A NIF szerint a mérnökségi telep csúszása okozta a nagyobb problémát. „A mérnöktelep átadása, ezt már régóta lehetett látni, el fog húzódni” – mondta erről Loppert. Szerinte a problémát az okozta, hogy erre a szakaszra többször is kiírtak közbeszerzést, és a végül érvényes eljárásban elfeledkeztek a mérnökségről. „Ez a véleményünk szerint egy, a közbeszerzési kiírás körül vétett hiba, amivel kapcsolatban személyi felelősségre vonás történt a cégben”.

A mérnökségre végül az egész útra kiírt, nettó 31 999 386 307, tehát lényegében 32 milliárd forintos tender lezárása és eredményhirdetés után egy új közbeszerzést írtak ki. Ezt az eljárást csak idén tavasszal zárták le a kivitelezői szerződés aláírásával – a telepet plusz nettó 1,1 milliárd forintért építik majd meg –, miközben az egész út ekkor már javában épült, annak közbeszerzése ugyanis 2010-ben véget ért.

Ennek ellenére úgy tűnik, hogy – tudomásunk szerint erős politikai-minisztériumi nyomás hatására – az ÁAK is belement abba, hogy átvegye a telep elkészülte előtt, még a télen az utat. Úgy tudni, átmenetileg a közúthálózatot kezelő Magyar Közút Zrt. nyíregyházi mérnökségét használják majd a sztráda karbantartására, üzemeltetésére. Ha a sztrádakezelő nem ment volna bele ebbe a költségesebb és problémásabb útkezelést jelentő kompromisszumba, azzal a 41-es út mentén lakók életét keserítette volna meg, az M3-as ugyanis ennek az útnak a forgalmát váltja ki ebben a térségben.

Csak a baj van vele

Az M3-as Nyíregyháza és Vásárosnamény közötti két szakasza egyébként is megkeserítette a NIF életét az elmúlt években. Az Index archívumában visszakeresve 2009 júliusából találjuk az első olyan hírt, ami arról szól, hogy eredménytelen lett az akkor még a teljes 46 kilométerre kiírt közbeszerzés. Akkor még az ágazatot felügyelő minisztérium döntött úgy, hogy lefújják a tendert, mert az út mégsem ppp-ben épül meg, hanem megpróbálnak rá uniós pénzeket találni.

A finanszírozást ekkor valóban közoposra cserélték egy, azóta népszerűvé vált trrükkel, zárószavazás előtti módosítóval – így a költségek túlnyomó részét európai uniós zsebből fizetik –, és egyben két részre vágták az egészen pontosan 45,7 kilométert. A beruházás egyik fázisa a Nyíregyháza és a 49-es főút közötti 33,8 kilométer lett – a sztráda Őri és Mátészalka között éri el a 49-est –, a másik fázisa pedig az Őri (Mátészalka) és Vásárosnamény közötti 11,9 kilométer. Előbbi közbeszerzését a már említett 32 milliárdos ajánlatta a Colas vezette, Strabag és Közgép alkotta C-S-K-K 2009 konzorcium nyerte el két évvel ezelőtt.

A folytatása nehéz

Utóbbira viszont a mai napig sem sikerült kivitelezőt találni: a NIF már számos tendert írt ki, de győztes az állami sztrádaberuházó honlapjának tanúsága szerint még mindig nincs. Ez utóbbi, a NIF-nél most már vélhetőleg elátkozott szakasznak nevezett útra legutóbb október közepén jelent meg ajánlatkérés, aszerint november végéig jelentkezhettek a potenciális építők, akiknek 2014 végére kellene Vásárosnaményig elvinniük az autópályát.

A vásárosnaményi szakasz építésére 2010 óta írnak ki tendereket. Az első körben nyolcan pályáztak, 2010 márciusában volt eredményhirdetés. A győztes az osztrák érdekeltségű Porr Építési Kft. és Teerag-Asdag Kft. konzorciuma lett, ám a döntés a Vegyépszer megtámadta a Közbeszerzési Döntőbizottságnál, amely igazat is adott neki. Júniusban újabb eredményhirdetés volt, ekkor négy érvényes pályázat érkezett, ismét a Porréké volt a legolcsóbb, ezt a Vegyépszer ismét megtámadta, ismét sikerrel.

Ezután hosszú ideig állt az ügy, majd tavaly decemberben ismét elindult, de gyorsan meg is akadt. Akkor ezt egy uniós hibával indokolták: az ajánlati felhívást egy helyesbítéssel egészítették ki, ez a kiegészítés a műszaki tartalomra és a teljesítési részhatáridőre vonatkozott. „A kiegészítést időben, március 1-jén küldtük el a Közbeszerzési Értesítő szerkesztőségéhez, amelyet a magyar fél március 5-én eljuttatott az Európai Unió Kiadóhivatalhoz” – közölte akkor a NIF. Itt azonban elakadt az ügy: az uniós kiadónak március 8-án délután fél háromig kellett volna ezt közzétennie, de ez nem történt meg. Most úgy tűnik, adminisztratív akadályok nem lesznek, és hamarosan eldől, ki viszi el a vásárosnaményieknek az autópályát.