Mégsem épül több határhíd az Ipolyon
További Gazdaság cikkek
- Adókedvezménnyel segíti a hosszú távú lakáskiadást a terézvárosi önkormányzat
- A vártnál hamarabb megtérülhet a reptér megvásárlása
- Trükköznek a visszaváltott palackokkal, reagált a Mohu
- Orbán Viktor pénteken megnevezi Matolcsy György utódját
- Drasztikusan visszaesett a születések száma, de házasságot is egyre kevesebben kötnek
A napokban eldőlt: sajnos belátható időn belül mégsem épülnek fel az Ipoly-hidak a folyó alsó folyásán – írja Farkas Iván, a szlovákiai MKP képviselője blogján. A partnerek szerinte abban győzködték egymást, hogy a következő uniós költségvetési időszakban közösen újból benyújtják majd a három új határátkelő (ebből két Ipoly-híd), és egy összekötő út felépítésének pályázatát.
A Szlovákia és Magyarország határán folyó Ipoly-hidak helyreállítása csaknem tízéves terv, Kóka János még 2005-ben állapodott meg szlovák kollégájával négy hídról, később ötről is szó volt. A hidakat Budapest és Pozsony közös zsebből, uniós támogatással építette, és a folytatást is így tervezte.
„A probléma ezzel csupán az, hogy a 2009-ben elnyert, mintegy tízmillió eurónyi uniós támogatástól, amely a leszakadó, hátrányos helyzetű Ipoly-mente térségébe vándorolt volna, végérvényesen elbúcsúzhatunk. A hidak sorsa pedig a következő uniós ciklusban igencsak bizonytalan” – írja Farkas.
Korábban azt írta az Új Szó, hogy már 2012 tavaszán elkezdődhet az Ipolydamásdot és Helembát (Chl'aba), valamint Vámosmikolát és Ipolypásztót (Pastovce) összekötő hidak építése a szlovák-magyar határon.
NIF: Megépülnek a hidak
Cikkünk megjelenése után a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő közölte, beruházóként két megépült Ipoly hídnak (Rárospuszta-Ráros (Ráros), Szécsény (Pösténypuszta)- Pető (Pet’ov) volt a projektgazdája magyar oldalon. "A rárosi hidat 2011. október 11-én, míg a Szécsény-Pető közötti hidat 2012. februárjában adtuk át a forgalomnak. A NIF Zrt. továbbra is kiemelten kezeli az Ipoly-hidak (Vámosmikola–Ipolypásztó (Pastovce) és Ipolydamásd–Helemba (Chl’aba)) megépítését. A szlovák partnerrel eddig közel 20 alkalommal történt egyeztetés a pályázat benyújtásával, az új tervek készítésével, valamint a műszaki tartalommal kapcsolatban" - közölték. Szerintük a szlovák partnerrel közösen a kivitelezés teljes körű előkészítése jelen uniós költségvetési ciklusban befejeződik. Ezáltal lehetőség lesz a következő uniós költségvetési ciklusban 2014-2020 között a kivitelezés megvalósítására.
A folyó alsó szakaszára tervezett három hídból egyetlen egy sem lett eddig kész, csupán a felső szakaszra tervezett kéttó épült meg. Az első újjáépített Ipoly-hidat a Nógrád megyei Nógrádszakál-Ráróspuszta és a szlovákiai Rárós között 2011 októberében adták át. Ezt követte a Pösténypuszta és a szlovákiai oldalon lévő Pető (Petov) közötti, nettó 3,188 millió euróért (292-es árfolyamon 930 millió forintért) épülő híd, amit fél év csúszással, 2012 februárjában adtak át.
A csúszásokat több tényező okozta. Egyfelől az, hogy maga az építkezés nem is indult el a tervek szerinti időpontban. A közbeszerzésen nyertesnek kihirdetett, a Porr Építési Kft. és az MCE Nyíregyháza Acélszerkezetgyártó Kft. alkotta PM Konzorciummal szemben az egyik pályázó jogorvoslati kérelmet nyújtott be. A másik ok az volt, hogy hibásan épült meg a pályalemez, aminek korrigálásáról elhúzódott az egyeztetés a kivitelező Porr és az állami útberuházó NIF Zrt. között, a híd építése a tárgyalások során többször is hetekre leállt. Az egyik építkezésnél hibás tervek miatt még egy garázs is a híd útjában állt.
Az első két Ipoly-híd megépítésére 7 millió eurót nyert a szlovák-magyar konzorcium. Ez a pénz a beruházási költség 85 százalékát fedezte, a fennmaradó részt a két ország közösen finanszírozta.