Így építi ki az útdíjrendszert a kormány
További Gazdaság cikkek
- Jelentősen megváltozhat a budapesti lomtalanítási rendszer
- Különös indokkal szünteti meg a kormány a paksi különleges gazdasági övezetet
- Több mint 7,7 milliárd forintot ad a kormány a budapesti egészségügy fejlesztésére
- Autót venne a munkáshitelből? Mutatjuk, hogy miért nem érdemes
- Több napra leállt az ügyintézés az MVM online oldalán és alkalmazásában
Új kormányhatározat jelent meg a megtett úttal arányos elektronikus útdíj (e-útdíj) kiépítésével kapcsolatban. A pénteki Magyar Közlönyben olvasható kormányhatározat egyebek között tartalmazza, hogy az e-útdíj díjszedési rendszerének kiépítését a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató (NISZ) Zrt. koordinálja, továbbá a nemzeti fejlesztési miniszternek nem kell gondoskodnia arról, hogy a finanszírozásba utólag uniós forrást vonjanak be.
Ez már a harmadik kormányhatározat, amely az e-útdíj kiépítéséről intézkedik. Az első tavaly május elején született, és a kiépítésre közbeszerzést írt elő, kitérve az uniós források utólagos bevonására is. A második határozat múlt szeptember közepén jelent meg, meghatározta a költségeket 42 milliárd forintban, és tartalmazta a kilométerenkénti tarifákat is.
Visszatáncolt a Getronics
Az e-útdíjat idén júliustól kellene szedni, a rendszer kiépítésére tavaly szeptemberben írt ki az Állami Autópálya Kezelő Zrt. közbeszerzést. A tender azonban négy hónap után lényegében eredménytelenül zárult, miután a nettó 35 milliárdos ajánlatával győztes Getronics visszalépett, a másik érvényes ajánlatot benyújtó, a munkát 52 milliárdért vállaló T-Systems Magyarországot pedig nem hirdették ki második helyezettnek, így nem léphetett a visszatáncoló győztes helyére.
A mostani, harmadik határozat is tartalmazza a közbeszerzési kötelezettséget a szükséges eszközök és szolgáltatások beszerzésére, de ez már minősített eljárás lesz. Ilyet az ország alapvető biztonsági, nemzetbiztonsági érdekeit érintő, vagy a különleges biztonsági intézkedést igénylő beszerzésre lehet kiírni. A minősített beszerzések szabályait kormányrendelet tartalmazza. A minősített közbeszerzést is az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. írja ki, az állam nevében.
A NISZ mint integrátor - a nemzeti fejlesztési miniszter irányítása alatt - összeállítja az e-útdíj-fizetési rendszert, gondoskodik a minőségbiztosításról, valamint a mérnöki feladatok ellátásáról. Az a cég, amely a minősített közbeszerzésen elnyeri az eszközök szállítási jogát, ez év július 1-jétől egy éven át köteles az e-útdíj bevezetését szakértői tanácsadással támogatni. A cél, hogy az ÁAK képes legyen július 1-jétől folyamatosan működtetni a díjszedési rendszert.
Az új határozat - az idei költségvetési törvény megfelelő helyére utalva - megerősíti a 42 milliárd forintos kiépítési költséget. Végül a kormány kötelezi a nemzetgazdasági minisztert, hogy gondoskodjon a NISZ finanszírozásáról, a nemzeti fejlesztési, valamint a közigazgatási és igazságügyi minisztert pedig arra, hogy dolgozzák ki a szükséges - a technológia-semleges rendszer július 1-jei bevezetésére vonatkozó - jogszabályokat.