További Gazdaság cikkek
A 11,9 kilométer hosszú sztrádaszakaszon hat műtárgy épül meg. A kivitelezési munkálatokra kiírt közbeszerzési eljárást a Colas, a Közgép és a Magyar Aszfalt alkotta konzorcium nyerte meg, a nettó szerződéses összeg 15,5 milliárd forint.
Szörnyű múlt
Az M3-asnak ez a része – illetve az egész Nyíregyháza-Vásárosnamény közötti 46 kilométer – volt az egész hazai autópályaépítés-történet egyik leginkább elátkozott szakasza. Az Index archívumában visszakeresve 2009 júliusából találjuk az első olyan hírt, ami arról szól, hogy eredménytelen lett az akkor még a teljes 46 kilométerre kiírt közbeszerzés. Akkor még az ágazatot felügyelő minisztérium döntött úgy, hogy lefújják a tendert, mert az út mégsem ppp-ben épül meg, hanem megpróbálnak rá uniós pénzeket találni.
A finanszírozást ekkor valóban közoposra cserélték egy, azóta népszerűvé vált trükkel, zárószavazás előtti módosítóval – így a költségek túlnyomó részét európai uniós zsebből fizetik –, és egyben két részre vágták az egészen pontosan 45,7 kilométert. A beruházás egyik fázisa a Nyíregyháza és a 49-es főút közötti 33,8 kilométer lett – a sztráda Őri és Mátészalka között éri el a 49-est –, a másik fázisa pedig az Őri (Mátészalka) és Vásárosnamény közötti 11,9 kilométer. Az előbbi kivitelezésére kiírt tendert egy 32 milliárdos ajánlatta a Colas vezette, Strabag és Közgép alkotta C-S-K-K 2009 konzorcium nyerte el 2010-ben, az utat idén januárban át is adták; bár az sem volt zökkenőmentes, miután kiderült, hogy elfeledkeztek egy 200 méternyi szakaszáról.
Erre a szakaszra viszont 2010-től mostanáig hiába írtak ki tendereket. Az első körben nyolcan pályáztak, 2010 márciusában volt eredményhirdetés. A győztes az osztrák érdekeltségű Porr Építési Kft. és Teerag-Asdag Kft. konzorciuma lett, ám a döntés a Vegyépszer megtámadta a Közbeszerzési Döntőbizottságnál, amely igazat is adott neki. Júniusban újabb eredményhirdetés volt, ekkor négy érvényes pályázat érkezett, ismét a Porréké volt a legolcsóbb, ezt a Vegyépszer ismét megtámadta, ismét sikerrel.
Ezután hosszú ideig állt az ügy, majd tavaly decemberben ismét elindult, de gyorsan meg is akadt. Akkor ezt egy uniós hibával indokolták: az ajánlati felhívást egy helyesbítéssel egészítették ki, ez a kiegészítés a műszaki tartalomra és a teljesítési részhatáridőre vonatkozott. „A kiegészítést időben, március 1-jén küldtük el a Közbeszerzési Értesítő szerkesztőségéhez, amelyet a magyar fél március 5-én eljuttatott az Európai Unió Kiadóhivatalhoz” – közölte akkor a NIF. Itt azonban elakadt az ügy: az uniós kiadónak március 8-án délután fél háromig kellett volna ezt közzétennie, de ez nem történt meg. Most úgy tűnik, a tavalyi ősszel kiírt tenderrel lezárulhat az ügy.
Uniós pénzből dicső jövő
Az M3-as új pályaszakasza az Új Széchenyi Terv keretében, 85 százalékos uniós támogatás és 15 százalékos hazai forrás segítségével épül meg, a kivitelezés határideje 2014 októbere. Czomba Sándor a tájékoztatón elmondta: a Nyíregyháza és Őr közötti szakasz év eleji átadása után az építés Vásárosnaményig folytatódik, a beregi várost a munkálatok befejezése után teljes értékű, kétszer két sávos sztrádán lehet majd megközelíteni. Az államtitkár felidézte, hogy az Őr és Vásárosnamény szakasz megépítésére 2010 óta négy közbeszerzési eljárást írtak ki.
A negyedik, nyertes tender is veszélyben volt a költségek változása miatt: nagyjából 13 milliárd forint állt rendelkezésre a csaknem 12 kilométeres szakasz megépítéséhez, azonban a legkedvezőbb ajánlat is 15,5 milliárd forint nettó beruházási értékről szólt - mondta, hozzátéve, hogy a beruházás megvalósításához a kormánynak 2,5 milliárd forintot kellett biztosítania.
A Közbeszerzési Értesítőben és a Magyar Közlönyben megjelent, az M3-as Nyíregyháza-Vásárosnamény szakaszának megépítésére vonatkozó 7 milliárd forintos tender fennmaradó részéből - csaknem 4,5 milliárd forintból - a már átadott pályaszakaszon pótlólag elvégzett munkálatokat fizetik ki, közölte Czomba Sándor.
Lipők Sándor, a baktalórántházi térség fideszes országgyűlési képviselője a tájékoztatón hangsúlyozta, a kivitelezési munkálatok várhatóan júniusban kezdődhetnek el, az addig eltelt időszakban a szerződéskötésekkel kapcsolatot teendőket végzik el. A fejlesztés révén várhatóan növekszik majd növekszik a térség iránti befektetői érdeklődés - tette hozzá.
Loppert Dániel, a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. szóvivőjének tájékoztatása szerint az M3-as építése - Vásárosnamény elérése után - a tervek szerint a magyar-ukrán határig folytatódik.