Magyar webáruházat nyit a Tesco

2013.03.20. 07:46 Módosítva: 2013.03.20. 07:46
Hamarosan Magyarországon is megnyit az internetes Tesco, amivel valószínűleg átalakítja a magyar online élelmiszer-vásárlást. A piac eddig lényegében egyszereplős volt, de most egyre több cég gondolkodik a mindennapos bevásárlást lehetővé tévő webshopokban. A folyamat öngerjesztő lehet, hiszen egy nagy belépő még több vásárlót vehet rá az internetes rendelésre, ami növeli a piaci lehetőségeket.

Eddig sem csak könyvet, tévét vagy pizzát, hanem akár kenyeret, kolbászt is is rendelhettünk weben otthonra, ám a mindennapi online bevásárlás lehetőségei hamarosan jócskán kiszélesednek. Több nagy áruházlánc ugyanis hamarosan elindítja vagy már el is indította internetes áruházát.

A piacra belépő legnagyobb szereplő valószínűleg a Tesco lesz, aminek a magyarországi megjelenése akár gyökeresen át is alakíthatja az online rendelések piacát. Máshol is ez történt, Nagy-Britanniában például 1996 óta lehet a Tescótól interneten vásárolni. A nyomukban azóta az összes nagyobb brit áruházláncelindította saját rendszerét.

A Tesco a hazai piacán naponta 55 ezer rendelést kap, ami komoly logisztikai hátteret igényel, ezt ott az indulás óta fejlesztették. A magyarországi webbolt a következő egy-két hétben, valamikor márciusban fog elindulni. Ráadásul még nem is tud majd mindent, amit külföldön tudnak, de a legjobb gyakorlatokat megpróbálták átvenni, mondták a Tescónál.

Őri Gergelytől, a Tesco hazai e-kereskedelmi üzletágvezetőjétől megtudtuk, hogy nagyjából készen állnak, az előregisztráció már el is indult. Ha pedig az utolsó tesztek is rendben mennek, akkor el is kezdik majd a szolgáltatást. A rendelés nagyban fog hasonlítani a brit rendszerre, de lesznek azért különbségek.

Nálunk is hasonló lesz a rendszer

Nagy-Britanniában a Tescónál alapvetően két rendszer működik. A hagyományos áruházakban külön részleg van arra, hogy bérvásárlók az áruház polcairól levegyék a megrendelt termékeket, de vannak már olyan áruházak is, ahonnan csak netes rendeléseket teljesítenek. Itt futószalagokra pakolják fel a megrendelt termékeket, vásárlók nem is léphetnek be ezekbe az üzletekbe. Az innen összeválogatott termékeket autókba teszik, és azok viszik őket ki a megadott egyórás idősávon belül. Van olyan lehetőség is, hogy valaki útban hazafelé az előre összeválogatott vásárlását felveszi egy Tescónál.

Magyarországon a vásárlók mindennap este 11-ig adhatják majd le a rendelésüket az interneten, és megadhatnak egy olyan kétórás időszakot, amikor másnap otthon át tudja venni az online vásárolt terméket.

26 deka lett, maradhat?

Persze a netes vásárlásról mindenkinek ugyanaz fog eszébe jutni: vajon a Tesco a lejárt tejet és a senkinek nem kellő, megnyomott paradicsomokat hozza majd ki? Őri azt mondta, tudják, hogy ez az egyik legfőbb aggodalma, és nagyon odafigyelnek, hogy ilyen ne történjen. A brit Tescókban előírás – és itthon is az lesz –, hogy a bevásárlást végző alkalmazottaknak először a leghosszabb szavatosságú termékeket kell levenniük a polcokról, ráadásul a zöldségekből is a legfrissebbeket kell az online vásárlók kosarába tenniük.

Nagy-Britanniában nem akkora probléma, Magyarországon viszont az, hogy nagyon sokan vesznek kimért felvágottakat. A magyar házhoz szállításnál az is probléma lehet, hogy ezekből, valamint a hentespult húsaiból sosem lehet pontosan kimérni a kért mennyiséget. Azonban az interneten rendelt termékek bármelyikét vissza lehet küldeni, ha az átvételnél nem vagyunk vele elégedettek. Ez azért is fontos, mert ha esetleg nem lenne raktáron valamilyen megrendelt termékből, akkor azt valamilyen póttermékkel helyettesítik, amiről a vásárló szintén eldöntheti a kiszállításnál, hogy kell-e neki.

Csak kártyával

A fizetésnél a Tesco futárai csak bankkártyát fogadnak el, ugyanis az autókban nem szállítanak pénzt. Így a vevők vagy személyesen, vagy online fizetésre alkalmas kártyával tudnak fizetni a megrendelt termékekért. Az összeget csak azután vonják le a számláról, hogy az autó visszaért az áruházba, hogy biztosan csak az átvett termékek árát kelljen kifizetni. Őri azt mondta, a szállítási díj ezer forint alatti összeg lesz.

   Termékszám (körülbelül)  Kiszállítás költsége, Ft
 Kiszállítási időszak  Honnan lehet rendelni?  Fizetési módok  Helyszíni átvétel
 Tesco  20 000  max. 1000*  A nap bármely két órája  Budapest,  Pest megye  Kártyás, online  Nem lesz
 GRoby  6500  0-2500**  Egész nap  Országos  Online, kártyás, Paypal, utalványok  Központi raktárban
 CBA  3000  0-2200 ***  8-14 óráig vagy 14-től 20 óráig  Budapest, Pest megye  Kártyás, készpénz A CBA Cent áruházban (Bp., II. ker.)

* Várhatóan, a rendszer még nem indult el
** Budapesten egy adott vásárlási értékhatár fölött 0, az alatt kb 1000 Ft, vidékre 2500 Ft
*** 5000 forint felett ingyenes, alatta 500-2200 forint között

Ilyen piacra jönnek

Magyarországon eddig is volt online élelmiszer-kereskedő vállalkozás: a G'Roby 2000 óta foglalkozik internetes értékesítéssel. A cégnek, bár vannak offline boltja is, ez a fő profilja: a G'Roby-csoport online üzletekkel foglalkozó cége az elmúlt években rendre 1,5 milliárd forint körüli forgalmat teljesített. Náluk a rendelés annyiban más, hogy egész napos kiszállítással lehet rendelni, amit vagy a cég 22 autójával hoznak ki, vagy a XVIII. kerületi központi raktárban lehet személyesen átvenni.

hazhozszallito srac bal

A G'Robynál több mint 6500 termékből tudnak választani a vásárlók, ami elmarad ugyan a Tesco húszezer terméke mögött, viszont itt többféleképpen lehet fizetni, és az egész országba vállalnak kiszállítást. A kártyás fizetés mellett ugyanis utalványokkal, vagy Paypalen is intézhetik a bevásárlást, a rendelt termékek összegétől függő szállítási költséggel.

A Tesco majd bevonzza

„Azt gondoljuk, hogy rövid távon nagy lökést adhat a mindennapi felhasználású termékek és élelmiszerek online piacának a Tesco online áruházának megjelenése, és ezt biztosan megérzik a már most piacon lévők, köztük mi is” – mondta Nagy Sándor, a G'Roby ügyvezetője.

Egyre nagyobb a piac

Egyre többen választják az online vásárlást a klasszikus helyett Magyarországon, állítja az Olcsóbbat.hu és az UNAS több mint kétezer webshop bevonásával készített átfogó piaci elemzése. A megkérdezett oldaltulajdonosok 68 százalékánál az elmúlt évben nőtt a forgalom, a vásárlások felénél átlagosan több terméket is vásároltak.

A folyamatos fejlesztések mellett ennek a trendnek köszönhető, hogy minden második online felülettel is rendelkező üzlet bevételeinek legalább felét az interneten éri el. A piac méretét jól mutatja, hogy az Olcsóbbat.hu 2013-ra 200 milliárd forintos volument vár az e-kereskedelmi szektorban.

Szerinte kimondottan jót tesz majd a verseny, a Tesco neve ugyanis több olyan embert is behozhat majd vásárlónak, akiket eddig a G'Roby a kevésbé ismert neve nem tudott bevonzani. És ha több ember kapcsolódik be, nagyobb részesedés juthat az egyes szereplőknek is, mert szerinte a Tescóra sem lesz igaz, hogy mindenkinek minden igényét ki tudja majd elégíteni, illetve hogy pusztán a neve miatt mindenki azt a szolgáltatást választja majd. „Ahogy az offline piacon, úgy az online piacon is meg fogunk tudni élni egymás mellett” – mondta az ügyvezető.

Akik nem gondolkodnak rajta

„Már rég nyugdíjasok leszünk, amikor a hipermarket-koncepció még mindig tartja majd magát a kiskereskedelemben” – mondta viszont korábban Dominique Ducoux, az Auchan Magyarország Kft. ügyvezetője arra a kérdésére, mennyi időt ad a mai modern értékesítési csatornáknak most, hogy küszöbön áll a magyar internetes élelmiszer-kereskedelem indulása.

cba-online copy

Így aztán nem csoda, hogy az Auchan egyelőre nem gondolkodik magyar webshopban, ahogyan a Spar és a Lidl sem. A CBA megújult webáruháza viszont február óta már üzemel. Itt körülbelül háromezer féle termékből lehet rendelni, amit 48 órás kiszállítási határidővel teljesítenek. Egyelőre innen is csak Budapestről és az agglomerációból lehet házhoz szállítást kérni, de a CBA egyik XXI. kerületi áruházában helyszíni átvételre is van lehetőség a rendelés leadását követő munkanap délutánjától.