Magyar Mercedeseket is betilthatnak az EU-ban
A kecskeméti Mercedes-gyár is megérezheti az uniós tiltást, január 1-től elvileg nem lehetne olyan autót forgalomba hozni, amelyik a klímaberendezéséhez úgynevezett R134a jelű, az uniós szerint környezetszennyező gázt használ. A tiltás a Mercedes A-, B-osztályú és a ferdehátú modelleket érinti, nálunk ezek közül B-osztályú autókat gyártanak, 2012 márciusa óta már több mint 40 ezer ilyen autó gördült le a gyártósorról.
"Hosszútávon a CO2-klímaberendezés fejlesztése mellett döntöttünk, mert ez a jelenleg legbiztonságosabb és leginkább környezetkímélő megoldás. Jelenleg - mint az autógyártók nagytöbbsége - továbbra is az R134a gázt használjuk, és mindeközben tárgyalásokat folytatunk a német és európai hatóságokkal, hogy megoldást találjunk a jelenlegi helyzetre" - mondták az Indexnek a kecskeméti gyár sajtóosztályán.
Mint arról korábban beszámoltunk, egyes modelleket akár be is tilthatnak az EU-ban, Antonio Tajani, az Európai Bizottság ipar- és vállalkozáspolitikáért felelős tagja már kötelezettségszegési eljárást is kilátásba Németországgal szemben, ha lehetővé teszi, hogy a betiltott gázzal működő légkondicionálókkal felszerelt autók kerüljenek forgalomba. "Nincs felmentés, nincs haladék, aki ilyen gázt használ, az megsérti a törvényt" - jelentette ki Tajani.
A Daimler azza védekezik, hogy a jelenleg használt technológia biztonságosabb, mint más megoldások, a német kormány mindeközben azt kérte a bizottságtól, hogy egy évvel, 2013 végéig tolja ki a tilalom életbe léptetését, hogy az esetleges biztonsági aggályokat tanulmányozni lehessen. Chris Davies brit európai parlamenti (EP) képviselő szerint ugyanakkor a cég csak spórolni akar, autónként 20 dollár többletköltséget jelentene a gáz cseréje.
A gáz betiltásával kapcsolatos irányelvet már 2006-ban elfogadták, és eredetileg 2011. január 1-jén kellett volna hatályba lépnie, az autógyártók viszont két év haladékot kaptak, hogy fel tudjanak készülni az átállásra.