A diákok lehetnek az új pótjegy vesztesei

2013.05.14. 17:00
A Fidesz-frakció és az NFM csak részben tudtak megegyezni a gyorsvonati pótjegyhez kapcsolódó kedvezményekről: ugyan a 65 év felettiek és a 6 éven aluli gyerekek havi 1500 forintból megúszhatják az új felárat, de a diákok szerdától kezdve csak akkor járhatnak jól, ha bérletet vesznek. Lesznek viszont új kedvezmények is: 15 rossz műszaki állapotú mellékvonalon csökkenhetnek a jegyárak, az elektronikus jegyet vásárlók pedig júliustól 3 százalékkal kevesebbet fizetnek majd.

Az NFM újabb kedvezményeket dolgozott ki a május 15-étől fizetendő gyorsvonati (valójában egyes sebesvonatokra is kiterjedő) pótdíj által az utasokra rótt terhek enyhítésére. A tárca a Fidesz-frakció aggályait azzal oszlatta el, hogy egy pótjegy-bérletet vezetnek be a 6 év alatti és a 65 év feletti utasok számára, havi 1500 forintért – ez tíz darab 100 kilométerig terjedő utazás gyorvonati pótjegyének árával egyenértékű. A gyerekeknek és az időseknek a bérlet megvásárlásával ezen az összegen felül már nem kell fizetniük a pótjegyért.

A diákok viszont rosszabbul jártak: ők csak akkor mentesülnek a pótjegyfizetés alól, ha bérlettel rendelkeznek. Ez azonban a minisztérium számításai szerint csak akkor éri meg nekik, ha havonta legalább négy alkalommal utaznak oda-vissza egy gyorsvonati pótjegy-köteles, legalább 80 kilométeres szakaszon. Leegyszerűsítve: egy szegedi, Budapesten tanuló diáknak csak akkor éri meg majd bérletet vennie, ha minden hétvégén hazamegy, ellenkező esetben jobban jár, ha megveszi az 50 százalékos jegyet, a gyorsvonati pótjegyet pedig teljes áron megváltja. A Budapest-bérlettel rendelkezőkre vonatkozóan nem változtak a feltételek: a főváros közigazgatási határain belüli szakaszra mindenképpen meg kell venni a pótjegyet.

Miért fizetünk többet?

A kedvezményezettek körén kívül a korábbi javaslattal kapcsolatos másik kifogás az volt, hogy a megemelt díj nem minden vonalon ál összhangban a szolgáltatás minőségével, ami a rosszabb műszaki állapotú vonalakon indokolatlanná tenné a pótdíj fizetését. Ennek kompenzálására a tárca úgy döntött: várhatóan június 1-jétől 15 százalékkal csökkenti a menetdíjakat tizenöt „alacsonyabb műszaki szintet nyújtó” vonalon. A díjcsökkentés bevezetéséről még egyeztetnek a MÁV-START Zrt.-vel, a változás várhatóan 100-120 járatot fog érinteni. Ezzel szemben a gyorsvonati pótjegy bevezetésével körülbelül 200 járat válik pótjegykötelessé, viszont a felújított szerelvények is ezeken a vonalakon fognak majd közlekedni.

Az NFM keddi sajtótájékoztatóján Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár emlékeztetett: a járatok 80 százaléka a továbbiakban is pótjegy nélkül lesz igénybe vehető. Ugyanakkor szerinte a pótjegyköteles vonalakon is marad választási lehetősége az utasoknak: ha nincs pénzük a gyorsra, mehetnek személyvonattal, még ha ezáltal meg is többszöröződhet az utazással töltött idejük.

A gyorsvonati pótjegyből befolyó bevételeket a MÁV teljes egészében az „utazási feltételek javítására” költené. A tárca évi 1,6-1,7 milliárd forint bevételre számít, ebből idén és jövőre egymilliárdot a minőségi szolgáltatásokat nyújtó vasúti kocsik – két év alatt közel 300 jármű – megújítására fordítanák (ezt a MÁV végzi), de az ígéretek szerint a fennmaradó forrásokat is a személyszállítás körülményeinek javítására használnák fel.

A MÁV évi körülbelül 350 milliárdos költségvetésből gazdálkodik, emellett eltörpülnek a pótjegy bevezetésétől remélt bevételek. A sajtó képviselői előtt Völner Pál elismerte: „az elavult járatok felújítására nagyságrendileg több pénz kéne”. A tervbe vett 300 szerelvényt viszont fel lehet ennyiből újítani, a MÁV pedig azt ígéri, már az idén nyáron forgalomba áll a kétszázadik ingyenes WiFi-elérést biztosító kocsi is.

Abban a kérdésben, hogy a pótjegy bevezetése menetrendi változás, vagy egyszerű díjemelés, az államtitkár nem kívánt állást foglalni – szerinte ez „vasúti szakkérdés”. A gyorsvonat-IC hibridvonatok feleslegessé válásával kapcsolatos aggályokra reagálva viszont elmondta: a tárca azt reméli, hogy az árkülönbözet csökkenésével kiegyenlítettebbé válhat az utazóközönség eloszlása a gyors- és az IC-kocsik között.

Türelmi idő

A változtatások által érintett gyors- és sebesvonatokon május 15-étől kell pótjegyet vásárolni, ennek végleges feltételeit az NFM képviseletében Völner Pál egy nappal az életbe lépése előtt, kedden jelentette be. Völner szerint „a MÁV felkészült ezekre a változásokra”.

A pályaudvarokon szerda reggeltől hangosbemondókon keresztül fogják tájékoztatni az utasokat a pótjegy-váltási kötelezettségről, de ha véleltlenül mégsem vennének pótjegyet, a kalauz július végéig akkor sem büntet, a jegyeket a vonaton is meg lehet majd venni.

Ugyanígy türelmi időt kapnak az e-ticket rendszert használó utasok is: az elektronikus jegyfoglalási rendszeren keresztül jegyet váltók június 1-ig kaptak haladékot. Utóbbiak hosszú távon is jobban járnak majd, ugyanis az NFM „elrendelte, hogy a vasúttársaság minden otthoni jegynyomtatással vásárolt menetjegy árából 3 százalékos üzletpolitikai kedvezményt biztosítson legkésőbb 2013. július 1-jétől” – közölte a tárca.