Piramisjáték volt a Magyar Kedvezménykártya
További Gazdaság cikkek
- Visítozva rohant a NAV egységei elől a Reszkessetek, betörők! sztárja
- Mind elbuktuk, pedig százmilliókat ért volna ez a hat szám
- Nincs több pánik a törött kütyük miatt: itt a MediaMarkt válasza
- Újraindult az olajszállítás a Barátság kőolajvezetéken
- Munkaidőn kívül buktatott le egy adóellenőr egy karácsonyfadíszeket áruló vállalkozót
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) vizsgálatában megállapította, hogy az MK Magyar Kedvezménykártya Kft. megtévesztette a fogyasztókat az általa működtetett - piramis-elvre épülő - Magyar Kedvezmény Kártya (MKK) rendszer népszerűsítése során nyújtott tájékoztatásaival.
A vállalkozás 2012. július 3-tól 2013. március 14-ig olyan piramis-elvre épülő eladásösztönzőrendszert működtetett, amelyben a fogyasztók azzal a lehetőséggel számoltak, hogy a rendszer tagjaiként – és nem elsősorban valamely termék értékesítése vagy fogyasztása révén - valamilyen juttatásban részesülnek.
Már az elején teljesen irreális volt
Szeretne akár ötven százalékos kedvezménnyel vásárolni több ezer üzletben, wellness- és üdülőhelyen, benzinkúton, üzletláncban? Szeretne emellett egymillió forint feletti jövedelemhez jutni havonta pár óra munkával, teljesen ingyen, bármilyen befektetés, díjfizetés vagy vásárlás nélkül?
Az ilyen ígéretek közel 150 ezer embert hoztak lázba, legalábbis ennyien adták meg az adataikat a Magyar Kedvezmény Kártya honlapján. Mindezt úgy, hogy a honlapon egy szó sincs arról, mindez pontosan hogyan is lehetséges, milyen üzletek vesznek részt az akcióban: sehol egy cégnév, sehol egy telefonszám. Pedig a tavaly júliusban indult piramisjáték veszélyeire a GVH hamar felhívta a figyelmet és októberben már el is kezdte a vizsgálatot ellenük.
A vizsgált időszakban hatályos Büntető Törvénykönyv bűntettként határozza meg a piramisjáték szervezését. Fontos kiemelni azonban, hogy a GVH a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokról rendelkező törvény alapján vizsgálta a tájékoztatásokat.
A GVH eljárásában azt is vizsgálta a tiltott piramis-elvre épülő eladásösztönzésen túl, hogy a vállalkozás az MKK rendszer népszerűsítése során a programhoz való csatlakozással elérhető előnyökkel, kedvezményekkel kapcsolatos tájékoztatásaival megtévesztette-e a fogyasztókat. A vállalkozás a GVH vizsgálata szerint az „azonnali” kedvezmények ígéretével, az elfogadóhelyek számával, a megszerezhető jövedelem mértékével, továbbá az ellenszolgáltatás nélküliség, a fogyasztói ajánlások számával és a kamatmentesen igénybe vehető vásárlási keretfelhasználásával kapcsolatban hazudott a fogyasztóknak.
Pofonegyszerű volt a rendszer
Aki havi egymilliót akart keresni, annak nem volt más dolga, mint beszervezni maga alá legalább kétszáz embert, és rávenni őket arra, hogy havonta beszervezzenek legalább egy céget a kedvezménykártya rendszerébe. Igaz, némileg visszatartó hatású lehet, hogy a cégeknek fizetniük kell azért, hogy kedvezményeket adhassanak a kártyatulajdonosoknak. Viszont ha mégis sikeresek vagyunk, akkor minden beszervezett cég után 5000 forint üti a markát a beszervező fölötti négy szinten álló tagnak – pontosabban közülük azoknak, akik abban a hónapban szintén beszerveztek legalább egy céget.
A kedvezménykártya rendszerében persze van egy kedvezménykártya is, amit szintén meg kell szerezni, mert enélkül nincs kedvezmény. És hogyan szerezhet kártyát? Ehhez 250 tagot kell becsábítanunk kedvezménykártyázni, vagy ugyanennyi beszervezett üzletre van szükség, és már indulhat is a vásárlás. Aki például Gyetvai István vőfély, az Abakusz könyvelőiroda, vagy Bíró György rendezvényszervező szolgáltatásait venné igénybe, azok már most 20 százalékos kedvezményt kapnak a Magyar Kedvezmény Kártyával, de 15 százalékos kedvezmény jár a móri virágboltban és Farsang Zsolt hidegburkolónál is leesik, az Agipnál pedig 10 százalékkal vásárolhatnak olcsóbban a piramis kellően magas pontján állók. De ők is csak egy évig, a kártya ugyanis csak a megrendelés hónapjának utolsó napjától számított egy év időtartamra biztosít kedvezményes vásárlásokat, a meghosszabbításához újabb MKK-pontokat kell gyűjteni.
A vállalkozás megtévesztette a fogyasztókat a rendszer több jellemzőjével, valamint a csatlakozás és a jövedelemszerzés feltételeivel kapcsolatban is. A GVH a fenti jogsértő magatartása miatt 227 200 forint bírságot szabott ki a vállalkozásra. A bírságmeghatározásánál korlátot jelentett a vállalkozás alacsony árbevétele és az a törvényi keret, mely alapján a GVH a bírságot kiszabhatja.
Mindent titokban
A Kedvezménykártyával kapcsolatos egyetlen konkrétum a honlapot regisztráló személye, Tövis Zsolt volt, aki összefüggésbe hozható egy bizonyos Cyberweb Kft.-vel (a céghez kapcsolódó összes honlapot ő regisztrálta). Az internetes marketingoldalak készítésében utazó, 2008-ban létrehozott vállalkozás tulajdonosa az Opten cégadatbázisa szerint a ceglédi Oláj Balázs, a cégszékhelye is itt van bejegyezve, internetes elérhetőségként Oláj freemailes címe van megadva, az adatbázisban azonban Tövis neve nem jelenik meg. Bár a Cyberwebnek 2010-ben hivatalosan működő cégként még 2,6 milliós árbevétele volt, honlapjait egy ideje törölték, ahogyan nemrég Tövis Zsolt is levette magát minden közösségi oldalról.