Nem kell többé vonaton zötykölődnie

2014.09.26. 08:17
Egyre többen használják Magyarországon a telekocsis oldalakat, ha az országon belül közlekednek, ezért mi is megnéztük, hogy tényleg megéri-e vonat vagy busz helyett telekocsit keresni a hétvégi kiruccanáshoz. A szkeptikusok kedvéért pedig elmagyarázzuk, hogy miért nem éri meg telekocsisként szervkereskedni, hogy miért éri meg telekocsis oldalt üzemeltetni, és hogy miért lehet legális ez az egész.

Már egy jó pár éve fellendülőben van a telekocsibiznisz, amit az is mutat, hogy a két legnagyobb telekocsis oldalnak, az Oszkárnak és az Autohopnak együtt összesen nagyjából 275 ezer felhasználója és csaknem százezer Facebook-lájkolója van. Ez jó hír azoknak, akiknek nincs ugyan kocsijuk, de szívesebben ugranak be valaki mellé egy autóba, mint hogy órákon keresztül buszon vagy vonaton zötykölődjenek.

Rendben, fellendülőben van, és ez jó hír nekem. De mi ez egyáltalán? Nem sokkal olcsóbb a vonat? És honnan tudjam, hogy az út végére a májam nem Szegeden, a bal vesém pedig nem Szabadkán köt ki?

A nagy Miskolcra utazás teszt

Ennek mind utánajártunk, de a próba kedvéért azt is megnéztük, mi lenne, ha most szombaton akarnánk eljutni Budapestről Miskolcra. Telekocsit három helyen néztünk, az Oszkáron, az Autohopon és az Autosztunk.hu-n, és ehhez még a MÁV és a Volánbusz járatait is hozzácsaptuk. A próbánál mindegy volt, hogy mikor indul a járat, és minden esetben a legolcsóbb vállalható lehetőséget választottuk (tehát kizártuk azt a vonatot, ami este 11-kor indul, és hat átszállással ér Miskolcra hét óra alatt).

858174 10151433063475629 1359576580 o
Fotó: Facebook / Oszkar

A Volánbusznál fél óra után feladtuk, hogy kiderítsük mennyibe kerülne a jegy, hiszen a valóságban is így tennénk, ha a versenytársak oldalán egyből teljesen egyértelműen szerepel a járatok mellett az áruk is.

   Autohop Oszkár Autosztunk.hu   MÁV Volánbusz
  Mennyi idő? 2 óra 2 óra 2 óra 2 óra 3 óra 25 perc  
  Mennyi pénz? 2500 1900 2600 3885   :(

Ez alapján egyből úgy tűnik, hogy nem olyan rossz választás valaki mellé betársulni. A telekocsizás valójában nem új jelenség, de az internet miatt sokkal egyszerűbb megszervezni a kalákában utazást. A telekocsis oldalak úgy működnek, hogy a sofőrök árakat, időpontokat és úti célokat adnak meg, amikre az utasok jelentkezhetnek.

Nagyszerű, ez azt jelenti, hogy önként és dalolva ajánlom fel a szerveimet a telekocsis szervkereskedőknek?

Aligha, ugyanis a sofőröket lehet pontozni az oldalakon (és az utasokat is), emiatt pedig a szervkereskedőknek maradnak az egyszeri stopposok. Nemcsak a szervkereskedést lehetetleníti el viszont az értékelési rendszer jelentette átláthatóság, hanem abban is segít, hogy mindenki a saját maga számára megfelelő ár-érték arányú szolgáltatást válassza.

De akkor miből van pénzük a cégeknek?

Többnyire az oldalakon megjelenő reklámokból, de amikor az Autohopnál rákérdeztünk, azt válaszolták, hogy egyelőre még a közösségépítés szakaszában vannak, de vizsgálják azokat az üzleti modelleket, amikből többletbevételük lehetne. A prémium hirdetést, jutalékos megoldásokat és az Airbnb-t emlegették, de egyelőre még nem döntöttek arról, hogy hogyan terjeszkednének.

Arról viszont már korábban döntöttek, hogy nem csak itthon akarnak telekocsis oldalt üzemeltetni: egy ideje már Romániában, Szerbiában és Horvátországban is jelen vannak, így a hazai 125 ezer felhasználó mellé már 75 ezer külföldit is begyűjtöttek.

A legtöbb felhasználójuk viszont nem nekik, hanem a konkurens Oszkárnak van, ráadásul a 150 ezer Oszkár-felhasználó a nyár óta már nemcsak készpénzben, hanem online is fizethet a sofőrnek az utazásért.

Arról, hogy hol tart ez egész, sokat elárul, hogy az Autohop rendszerében az idei nyáron, május és augusztus között közel 27 ezer autós hirdetett meg balatoni utat. Ez összesen 85 ezer potenciális utashelyet jelent, ami átlagos vonat- és távolsági buszkapacitással számolva 159 vonatot és 1682 busznyi utast tesz ki, ami jelentős versenyt jelent a tömegközlekedésnek.

Szuper, már csak azt nem értem, hogy miért nem bünteti őket rommá a NAV?

Azért, mert tudnak róla, és már le is okézták az iparágat. A telekocsisok csak akkor vannak veszélyben, ha a nyereség érdekében autóznak internetes barátaikkal. A NAV ezért múltkor például jól meg is bírságolt egy sofőrt, aki rendszeresen vitt utasokat a profit reményében. Amikor a NAV-osok ellenőrizték, se számlát, se nyugtát nem adott, sőt, az alkalmi sofőrtársa bejelentéséről is megfeledkezett.

Ha elviszek valakit, kell számlát adnom? 

Szerencsére nem feltétlenül. A telekocsizás nem adóköteles, ha a sofőrök csak az utazás költségét kérik el az utasaiktól. A NAV úgy nyilatkozott a témában, hogy a műfajban nem is jellemző a haszonszerzés, az utazók inkább csak a költségeket osztják meg. Látható ugyanakkor, hogy a hatóság keresi azokat, akik nem csak a költségcsökkentésre mennek rá a telekocsizással.

A közösségi busszal viszont már volt bajuk a hatóságoknak

A telekocsik mintájára hozták létre a Todibuszt, ami úgy működött, hogy a Todibusz oldalán lehetett leadni az igényeket, hogy mikor és hova utaznának a felhasználók, és ez alapján indították a járatokat. Nem voltak saját buszaik, hanem minden útra béreltek. 

A Nemzeti Közlekedési Hatóság viszont megtiltotta a Todibusz számára az effajta szolgáltatás nyújtását a személyszállítási törvényre hivatkozva, így kicsit több mint két hónapnyi működés után befejezték a közösségi busz szolgáltatást, azóta csak koncertekre szerveznek utazásokat.