Vanda, Paula
-2 °C
0 °C
Index - In English In English Eng

Késik, olcsó és nem sárga, mi az?

2014.09.19. 10:43
A közösségi autómegosztás az egész világon dühíti a taxisokat. Olcsóbban juthatunk el bárhova, már ha éppen működik a mobilapp. A Wundercar már itt van Budapesten, ezért ki is próbáltuk.
Késik, olcsó és nem sárga, mi az?

Miközben két év alatt megnégyszereződött az Airbnb-n lefoglalható budapesti szállások száma, és már a kiadó lakások árában is érződik, hogy sokan inkább külföldi turistákat szobáztatnak, mintsem hagyják, hogy egyetemisták pusztítsák le a befektetésnek vásárolt lakásukat, a sharing economy egyéb megoldásai még nem nagyon terjedtek el Magyarországon.

Néhány ezer ember ugyan cserélget könyveket a Rukkolán, meg lehet hallani arról

Sharing economy

A közösségi vagy megosztáson alapuló gazdaság (sharing economy) most terjed el igazán, pedig tulajdonképpen mindig is létezett: amikor valaki kölcsönkéri a szomszéd kapáját, aki azután feljogosítva érzi magát, hogy este átugorjon kérni egy tojást, na az a sharing economy. A technika csak lendületet adott a megosztásnak, ahogy a torrent jóval hatékonyabb, mint a kazetták cseréje, úgy lesz egyre több területen jelen a sharing economy a net, és főleg a mobilinternet és az okostelefonok terjedésével.

is, hogy valaki ismer olyan embert, aki látott már valakit, aki adott már pénzt egy jó ötletre a kezdő vállalkozások terveihez a közösségtől kalapozó Kickstarteren, de hiába nyomja tévéreklámban a legnagyobb hazai mobilszolgáltató is, az autómegosztásról eddig leginkább csak annyit lehetett hallani, hogy előre tüntettek az Uber ellen a budapesti taxisok.

Az Uber telefonos app összeköti a keresletet és a kínálatot: azokat, akik utaznának, és azokat, akik amúgy is éppen arra tartanak.

Tulajdonképpen mobiltelefonnal stoppolunk.

A rendszer pont annyival hatékonyabb annál, mintha kiállnánk az Osztyapenkóhoz, mint amennyivel a torrent hatékonyabb annál, hogy körbekérdezzük a haverokat, hogy kinek van meg kazin az új Slash-lemez. És pont a hatékonyság miatt dühíti az egész a hagyományos fuvarosokat: Miamiban és Las Vegasban rendeletileg tiltották be az Ubert, Londonban, Brüsszelben vagy éppen Berlinben meg hatalmas tüntetéseket szerveztek ellene a taxisok.

Magyarországon az Országos Taxiszövetség már most, a magyar szolgáltatás beindulása előtt tiltakozik az Uber megjelenése ellen, pedig egy jogi kiskapu miatt még az sem biztos, hogy törvénytelen a szolgáltatás. Annyi biztos, hogy az utasokat nem védik úgy a szabályok, ahogy egy bejegyzett taxival megtett út alatt: nincs jogorvoslat, ha a hosszabb úton visz a sofőr, de nem nem kötelező a téli gumi télen vagy a légkondi nyáron.

A taxisok szerint illegális az Uber és a Wundercar

Csak a profilkép és a csillagok

Az Uber a világ legértékesebb startupja

500 millió dolláros tőkeinjekciót kap a magát a taxizás jövőjeként aposztrofáló San Francisco-i startup cég, az Uber. A befektető ezért a pénzért cserébe a cég 4 százalékos tulajdonrészét kapja meg, ami az Uber teljes értékét 12 milliárd dollárra teszi. Ezzel a cég a Wall Street Journal startup-toplistájának, a milliárd dolláros klubnak az éllovasa lesz. Jelenleg még három startup cég ér a világon 10 milliárd dollárt: a kínai telefongyártó Xiaomi, az online tárhelyszolgáltató Dropbox és az internetes lakáskiadásban és bérlésben utazó Airbnb.

Az Uber ugyan még nincs Magyarországon, de itt a Wundercar, a kisebbik konkurens, ami Berlinből indult, a profilja ugyanaz, és a célja is: bevenni a túlszabályozott európai piacot.

Az applikáció roppant egyszerű: rendelünk egy autót, megmondjuk, hogy merre megyünk, aztán várjuk a jelentkezőket. A lehetséges sofőrök keresztnevét, Facebook-profilképét és csillagokkal jelölt értékelését látjuk csak, ezek alapján kéne eldöntenünk, hogy akarjuk-e őket. Ez még akár mehet is, de sajnos később se tudunk meg többet a sofőrről: üzenetet kapunk, ha a kocsi a közelünkben van, de se azt nem tudjuk meg, hogy mégis hogy néz ki az a kocsi, se a sofőrnek nem tudunk üzenni.

Amikor vége a fuvarnak, akkor borravalót tudunk adni az applikációban, az összeget a program a megtett kilométer alapján számítja, de mi akármennyit rádobhatunk, illetve akár azt is mondhatjuk, hogy kösz, ezért inkább nem fizetek. Ez utóbbi esetben viszont bele kell törődnünk, hogy nemcsak mi értékeljük a sofőrt, de ő is értékel minket, és vélhetően az ingyenfuvarért egy csillagot fogunk kapni. Pénzmozgás nincs, nem kell a sofőrnek apróval bajlódnia, a pénzt a Paypal-számlánkról emeli le a Wundercar, és a nyolcvan százalékát két héten belül továbbutalja a sofőrnek.

Hogy milyen a Wundercar Budapesten? Harmadával olcsóbb, mint a taxi, ellenben van, hogy nekünk kell több sarkot gyalogolni, és jó, ha megtaláljuk egymást a sofőrrel. Viszont a kocsiban tuti nem recseg majd félpercenként a diszpécser, sőt, akár még egy Alfa Romeo kupéval is csapathatjuk. Ami ráadásul még csak nem is sárga.