Jól hangzott, hogy gyors és zöld egyszerre, csak sajnos hazugság volt

- VW-botrány: Merkel teljes átláthatóságot követel
- A németek, az angolok és a franciák nemrég még nagyobb kibocsátásért lobbiztak
- Dízelbotrány: Kétmillió hamisítós motor készült Győrben
- 700 ezer Seatban is trükkös motor volt
- 1998-as uniós tanulmány figyelmeztetett a dízelbotrányt okozó csalási technikára
- 221 ezer Seatban volt trükkös motor
További Gazdaság cikkek
-
Több frissen elkészülő út is fizetőssé válhat a jövőben
- Több száz millió eurós bírságot kaptak az autógyártók kartellezésért
- Fehér Ház: Közeleg a modern amerikai történelem egyik legfontosabb napja
- 40 milliárd dolláros befektetéssel fejlesztené az OpenAI mesterséges intelligenciáját
- Elkezdődött, amire mindenki várt a lakáshitelekkel kapcsolatban
Kirobbant a Volkswagen történetének talán legnagyobb botránya: kiderült, hogy közel fél millió olyan autót dobtak az amerikai piacra, amelynek tényleges károsanyag-kibocsátása többszöröse a megengedett értéknek. Ezt úgy érték el, hogy egy apró trükköt építettek be a dízelmotor szoftverébe, ami érzékelte, hogy az autót éppen rendesen használják, vagy pedig tesztelik. A kibocsátás-csökkentő csak az utóbbi esetben kapcsolt be, így az ezzel a motorral felszerelt típusok mind szépen vizsgáztak a teszteken, viszont
A Volkswagen 2009-ben vezette be a szóban forgó, a némileg ironikusan clean diesel névre keresztelt motortípusát, amelyet az Egyesült Államokban árult Passatokba, Jettákba, Golfokba, Bogarakba és Audi A3-asokba tettek. Ez azt jelenti, hogy 6 éve több százezer olyan autó furikázott az USA útjain, amelyek a megtévesztett szabályozók és tulajdonosok tudtán kívül rengeteg szennyező anyagot bocsátottak a levegőbe.
Ezek után nem meglepő, hogy a hülyére vett hatóságok most nagy visszavágásra készülnek: az Environmental Protection Agency autónként akár 37 500, vagyis összesen 18 milliárd dollárra (közel 5 ezer milliárd forintra) bírságolhatja a céget, ez akkora összeg, amit még egy Volkswagen-méretű óriás is megérez.

Ezen felül még az is lehet, hogy vádat emelnek ellenük, mivel súlyosan megsértették Tiszta Levegő törvényt. És ha ez nem lenne elég lecke, a befektetők is büntetik a tisztességtelen céget: a hírre a Volkswagen-részvények hirtelen húsz százalékot vesztettek értékükből, azóta pedig még tovább zuhantak. Az egyre nagyobbra duzzadó botrány keddre odáig jutott, hogy már Angela Merkel kancellár is magyarázatot követel a cég vezetésétől. Martin Winterkorn, a cég vezérigazgatója az ügy kipattanása után minden létező fronton sajnálatát fejezi ki, és külső vizsgálatot sürget, kérdés, mire lesz ez elég.
A következmények fényében nehéz megérteni, hogy az autógyártónál miért gondolták úgy, hogy egy ilyen húzás megérheti nekik, és hogy egyáltalán hogyan lehetséges ennyire hülyére venni egy rakás hozzáértő hatóságot és felhasználót. A Vox összeszedte a legfontosabb kérdéseket a botránnyal kapcsoltban: az eset rávilágít a dízelmotorokra vonatkozó szabályozás és a motorok gyakorlati lehetőségei között feszülő ellentétre, a tesztek gyengeségeire és az autókba épített számítógépekkel kapcsolatos problémákra.
Mindent nem lehet
A dízelmotorok előnye a benzinmotorokhoz képest a takarékosságuk. Ugyanannyi üzemanyaggal 30 százalékkal messzebbre jutunk, ha dízelautóban ülünk, cserébe viszont van velük egy kis probléma: a dízel elégetésekor súlyosan tüdőkárosító nitrogén-oxidokat pöfögünk a levegőbe. Kis teljesítményű motorok esetében ez még elmegy, de a nagyobbak durván meg tudják nyomni a városok légszennyezettségi mutatóit.
Az Egyesült Államokban, ahol az emberek szeretik a nagy teljesítményű autókat, viszont a nitrogén-oxidok kibocsátása szigorúan szabályozott, éppen ezért nem is tudtak igazán betörni a piacra a dízelkocsik, egészen a közelmúltig főleg teherautók futottak ilyen motorral. De a dízeltechnológia mint minden más, fejlődik, az évek során elméletileg lehetségessé vált olyan motorok építése, amelyek alacsonyabb károsanyag-kibocsátás mellett is nagy teljesítményre képesek.

A Volkswagen clean diesel motorja elméletileg éppen ennek az új generációs, egyszerre zöldnek és erősnek mondott technológia képviselője lett volna − ha nem derül ki róla, hogy pofátlanul átvertek vele mindenkit. Úgy tűnik, a fejlettebb technológia elméleti lehetőségeinek átültetése a gyakorlatba mégsem olyan egyszerű, vagy legalábbis még nem olyan olcsó, hogy érdemes legyen piacra dobni. Szóval a német gyártó inkább az egyszerűbb utat választotta az USA dízelpiacára, és trükkösen belenyúlt a motor szoftverébe.
Hiba a mátrixban
A most lebukott motortípus teljesítményét és kibocsátását egy számítógép szabályozza. A rajta futó program kódjába 2009-ben csempésztek bele egy részt, amely pofonegyszerű elven működik, mégis éveken át sikerült megtéveszteni vele mindenkit. A kis program funkciója, hogy lekövesse a kormány- és pedálmozgásokat, és ennek segítségével megállapítsa, éppen tesztelik-e az autót vagy simán furikáznak vele.
A program a szennyezéskibocsátást kontroláló funkciót csak teszteléskor kapcsolja be, ilyenkor remekül működik is. A baj csak az, hogy ha hosszabb távon úgy marad, akkor pontosan azokat a hibákat hozza, amelyek miatt a régebbi típusú környezetbarátabb dízel motorok nem váltak be: a motor túlmelegszik, hamar elfárad és a kocsi kisebb távot tud megtenni ugyanannyi üzemanyaggal. Vagyis kevésbé működik felhasználóbarátan, rosszabbul gyorsul, nem olyan takarékos és nem annyira élvezetes vezetni.

A furcsa anomáliára a Council of Clean Transportation nevű független szervezet figyelt fel még 2014-ben, mikor a San Diego-Seattle útvonalon tesztelték az autókat, és valahogy mindig az jött ki, hogy a szennyezéskibocsátásuk durván túlmegy a laboreredmények alapján várható értéken. A Passatoknál tizenöt-hússzoros, a Jettánál akár harmincötszörös nitrogén-oxid-kipöfögést mértek a teszekhez képest. Eleinte nem sejtették, hogy mi okozza a furcsaságot, és a hatóságok többször felszólították a Volkswagent, hogy nyomozza ki, miért működnek így az autói. Egy ponton túl a cég nem tudta már tovább húzni az időt, és bevallották a trükkös kód létezését. Arra is megvan a magyarázat, hogy miért tud egy ilyen csalás éveken át rejtve maradni.
Az autótulajdonosok pontosan ugyanabból az okból, amiért most a Volkswagen, vagyis a vezetési élmény javításáért gyakran megpróbálták kiiktatni a károsanyag-kibocsátást és a teljesítményt visszafogó részt a programból. A kocsik kibocsátásszabályozó szoftvereit az 1998-as Digital Millenium Copyright törvény védi, vagyis a kódok titkosak és illegális bármilyen módon beléjük piszkálni. Ezt úgy a legegyszerűbb elérni, hogy hihetetlenül bonyolult kódokkal dolgoznak - csakhogy ez az, ami a független ellenőrző szervek dolgát is nagyon megnehezíti, mikor bele akarnak nézni a program működésébe. Szakértők már többször próbáltak lobbizni azért, hogy a tegyenek bele néhány kivételt a DMC-be az átláthatóság érdekében, de az autógyártók és az Environmental Protection Agency ezidáig tiltakozott ez ellen.
Nem ez az első hasonló eset az autóiparban. Korábban többek között a Caterpillart és a Volvót is elcsípték már a teherautóik kibocsátásával való trükközés miatt. Az egész még csak nem is új fejlemény, az egyik eset 1998-ban történt, ekkor a két nagy haszonjárműgyártóról kiderült, úgy programozzák a motorokat, hogy hosszabb távokon egyre több és több káros anyagot engedjenek a levegőbe. Ezt szintén nem sikerült rövid laboratóriumi teszteken lebuktatni.
A fenti eset és a Volkswagen mostani bukása is rávilágít az autótesztek gyenge pontjaira. Az európai szabályozók reakciója, hogy 2017-től elvárás lesz az újonnan forgalomba állított típusok közúti tesztelése is a labor mellett. Ez bizonyára megnehezíti majd a csalni vágyó gyártók dolgát, például ilyen típusú szoftvertrükközéssel a Volkswagen rögtön lebukott volna, de azért nem valószínű, hogy a gyártók eztán ne próbálnának túljárni valahogy a hatóságok eszén.
Merre gurul tovább az autóóriás?
A botrány után kérdés az is, hogy mi lesz a Volkswagennel. A cégnek be kell szüntetnie a már folyamatban levő, clean diesel motorral ellátott modellek gyártását, és vissza kell hívnia a 482.000 érintett autóját, hogy kijavítsa a hibát a programban - kérdés, hányan lesznek azok a tulajdonosok, akik ezt szeretnék egyáltalán, figyelembe véve a várható teljesítményromlást. A Portfolio azt írta, a Volkswagen azóta bejelentette, hogy az ügy összesen 11 millió autót érinthet világszerte és a becslések szerint a felmerülő költségek 6,5 milliárd euróra rúghatnak, és felülvizsgálják az idei évre vonatkozó profitvárakozásaikat. A következőkben Ausztráliában, Németországban, Svájcban és Dél-Koreában is vizsgálják majd a cég dízelautóit.

Ehhez jön hozzá a 18 milliárd dolláros, brutális bírság, az esetleges büntetőjogi következmények, a fogyasztók és a befektetők bizalmának elvesztése; a legújabb hírek szerint a részvényesek és a környezetvédők is beperlik a céget. A Volkswagen hiába a világ legnagyobb gyártója eladások szempontjából, az utóbbi években nem volt olyan nyereséges, mint például nagy versenytársa, a Toyota, olyan hírek is szárnyra kaptak, hogy a racionalizálás jegyében szétszedhetik a vállalatot. A Volkswagen az utóbbi időben sokat küszködött többek között azzal , hogy megvesse a lábát Kínában és az USA-ban − ez a mostani húzás pedig éppen az amerikai piacukat fogja katasztrofálisan érinteni.
A német gyártónál a közelmúltban nagy hatalmi harcok voltak, a cég életét sokáig meghatározó legendásan keménykezű Ferdinand Piëch ki akarta rúgatni a 2007 óta vezérigazgató Martin Winterkornt. A manőver nem sikerült, végül Piëch-t fúrták ki a cégből. Winterkorn azonban úgy tűnik, már nem sokáig örülhet, a dízelbotrány minimum meg fogja gyengíteni a pozícióját, de az is lehet, hogy távoznia kell majd, hiszen kiderült, hogy vagy fogalma sincs mi folyik a cégénél, vagy tudtával folytatták évek óta a titokban környezetszennyező motorok gyártását. Winterkorn hitelességének szempontjából egyik eset sem kecsegtet sok jóval, lapértesülések szerint a vezérigazgató szerződését nem hosszabbítják meg. Helyét a Porsche első embere, Matthias Müller veheti át.

Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Gazdaság
Mindenki örül az olcsóbb élelmiszernek, de nem lehetünk elég óvatosak
Közös a cél, hogy a fogyasztók kevésbé érezzék magukat kiszolgáltatottnak.
március 29., 08:26
- Gazdaság
A telefon- és internetszolgáltatások díjaiba is belenyúlhat a kormány
Az árrésstopot pedig további kategóriákra terjeszthetik ki.
március 29., 11:17
- Gazdaság
Észre sem veszik, de a magyarok nagy részének egészsége otthon is veszélyben van
Magyarország első épületbiológusával beszélgettünk, aki elmondta: van megoldás.
március 28., 11:09
- Mindeközben
Mihályfi Luca buktatta le Hegyes Bercit, aki olyan egyszerű étrenddel tartja formában magát, amit nem is gondolnánk
43 perce
- Mindeközben
Magasan viszi a prímet áprilisi tréfájával egy kisfiú, sikerült a szívbajt hoznia a kukásokra
2 órája
- Mindeközben
Mihalik Enikő: Amerika a ’90-es években nagyon az álmok földje volt, talán most már nem annyira
tegnap, 21:30
- Mindeközben
Szoboszlai Dominik karikagyűrűjének árától kiakadt a luxusmérő, nem aprózta el
tegnap, 20:30
- Címlapon
Hiába a hágai elfogatóparancs, sem Putyint, sem Netanjahut nem tartóztatják le Budapesten
Ma hazánkba érkezik az izraeli miniszterelnök.
2 órája
- Címlapon
Puzsér Róbertet egy anarcho-feminista vágta állon egy zászlórúddal a tüntetésen
A támadót elvitték a rendőrök.
tegnap, 19:28
- Gazdaság
Keményen bírálják a szakértők a kormány nyugdíjkorrekcióját
Van, aki szerint az emelés csak látszatintézkedés.
március 28., 10:24
- Gazdaság
A GVH vizsgálja a Wizz Air vállalásainak teljesítését
2019-ben a hatóság számos megtévesztő gyakorlatot tárt fel a céggel kapcsolatban.
március 28., 12:00
- Gazdaság
Húszmilliárd forintos a vesztesége, feljelenti az államot és a Fideszt a magyar milliárdos
A vállalkozó szerint megpróbálták belülről szétverni a cégét.
március 28., 21:25
- Gazdaság
Több frissen elkészülő út is fizetőssé válhat a jövőben
Összesen 81 kilométernyi út lenne díjköteles.
tegnap, 21:42
- Gazdaság
Az Egyesült Államok beszállna a Paksi Atomerőműbe a Roszatom helyett
Több amerikai vállalat, így a világpiacon vezető Westinghouse is készen áll erre.
március 30., 13:12
- Gazdaság
Az államtitkár szerint közel 900 élelmiszer ára csökkent az árrésstop bevezetése óta
Zsigó Róbert úgy véli, az áprilisi inflációs adatok igazolják majd az intézkedés bevezetését.
március 26., 09:42
- Gazdaság
Súlyos százezrekbe fájhat az adatszolgáltatás elmulasztása: érkeznek az új bírságtételek
Ezekre érdemes figyelniük a cégeknek.
március 27., 15:39
- Címlapon
Több hidat is elfoglaltak a tüntetők, 24 órás lezárás jöhet
A helyszínről jelentkezünk.
tegnap, 17:11
- Mindeközben
Nagy Feró keményen beszólt A Nagy Duett zsűrijének: „Először is: ki az a Szabó Zsófi? Nem ismerem!”
tegnap, 16:19
- Gazdaság
Érdemes gyorsan cselekedniük az autósoknak, csütörtökön ismét változik a benzin ára
Oda kell figyelnie annak, aki feltöltené a tankot.
március 26., 10:21
- Gazdaság
Irgalmatlan pofonoktól szenved, a 22-es csapdájába zuhant az építőipar
Árat emelnének az infláció miatt, de nem tudnak a bekövetkező kereslet-visszaesés miatt.
március 27., 21:02
- Gazdaság
Maxon pörög a magyar munkaerőpiac, lehet azonban némi bökkenő
A kormány szerint Magyarország Európa élmezőnyéhez tartozik foglalkoztatottságban.
március 28., 09:18
- Mindeközben
A Nagy Ő korábbi szereplője, Péntek-Gyulai Virág: „Bekaptam a legyet, ahogy mondják, nincs mit szépíteni”
tegnap, 15:03
- Mindeközben
Szakad a TikTok népe Aurelio videóján, aki a „roma Albert Einstennek” kiáltotta ki Gáspár Győzőt, nem véletlenül
tegnap, 14:04
- Gazdaság
Nagy Márton: Bővülhet az árrésstop alá tartozó termékek száma
A miniszter szerint az árrésstop a bejelentés után azonnal hat.
március 26., 10:55
- Gazdaság
A Jobbik törvénybe iktatná a készpénzes bérkifizetés jogát
A javaslat célja, hogy mérsékelje a bankok túlzott nyereségét is.
március 26., 21:51
- Gazdaság
Donald Trump 25 százalékos vámot vet ki az Egyesült Államokon kívül gyártott autókra
Az elnök szerint a bevételt többek között adócsökkentésre is fordítják majd.
március 27., 07:02
- Mindeközben
A Z generáció kedvenc színészeivel és egyedi koncepcióval érkezik a Beatles-film
tegnap, 13:22
- Mindeközben
Pierce Brosnan felesége 45 kilót adott le, miniruhában érkezett férje premierjére
tegnap, 11:01
- Címlapon
Tovább terjed a ragadós száj- és körömfájás, már a határnál lehet
A helyzet továbbra is folyamatos kivizsgálás alatt áll.
2 órája
- Gazdaság
Kiszállna az MBH Bankból a magyar állam, elindultak a tárgyalások
Amerikai vállalattal indíthat részvénytranzakciót Magyarország második legnagyobb bankcsoportja.
március 27., 13:19
- Gazdaság
Továbbra is a külföldi turisták a magyar turizmus tartópillérei
Kijöttek a friss adatok, tovább zakatol a turizmus. A kormány ismét rekordévre számít.
március 27., 08:55
- Gazdaság
Matolcsy Györgynek búcsút intettek, Varga Mihály és Nagy Márton fontos pozíciót kapott az IMF-nél
Változásokról döntöttek a Nemzetközi Valutaalap Magyarországot képviselő kormányzótanácsában.
március 27., 09:20
- Gazdaság
Pogátsa Zoltán az árrésstopról: Már az ókor óta tudjuk, hogy az állami beavatkozásnak több a kára, mint a haszna
A Levegő Munkacsoport szerint az árréstop alá eső termékek fogyasztását inkább korlátozni kellene.
március 26., 14:30
- Címlapon
Megdöbbentő adatot közöltek, 100 ezer orosz katonáról már név szerint is lehet tudni, hogy meghalt
2 órája
- Címlapon
Létrejöhet egy Amerika nélküli, különálló európai haderő
Ukrajna háborúját támogatják, de az uniós polgári védelem is felkészül.
2 órája
- Gazdaság
Kipukkadt a lufi, visszatért a korábbi lélektani határhoz a forint
Hétfő óta ingadozik a magyar fizetőeszköz.
március 26., 11:49
- Címlapon
Tényleg meg lehetne szabni, ki vehet házat a Balatonnál vagy Budapest környékén?
Feltételekhez köthetik az ingatlanok adásvételét, ha megvalósul a tervezet.
tegnap, 18:58