Jól hangzott, hogy gyors és zöld egyszerre, csak sajnos hazugság volt

GettyImages-489422002
2015.09.22. 14:55 Módosítva: 2015.09.25. 13:23
A Volkswagen évek óta környezetbarátként árult amerikai dízelautóiról kiderült, hogy mindenkit átvertek velük: egy szoftveres trükközéssel elérték, hogy a kocsik csak a tesztek idejére kapcsolják be a szennyezést visszafogó rendszerüket. Milliárd dolláros bírság és büntetőeljárás is kilátásban van a tőzsdén is nagyot zuhant céggel szemben, a botrányba belebukhat a vezérigazgató is. Miért történt mindez, és mi lesz az amúgy is nehéz időket élő német óriáscég sorsa?

Kirobbant a Volkswagen történetének talán legnagyobb botránya: kiderült, hogy közel fél millió olyan autót dobtak az amerikai piacra, amelynek tényleges károsanyag-kibocsátása többszöröse a megengedett értéknek. Ezt úgy érték el, hogy egy apró trükköt építettek be a dízelmotor szoftverébe, ami érzékelte, hogy az autót éppen rendesen használják, vagy pedig tesztelik. A kibocsátás-csökkentő csak az utóbbi esetben kapcsolt be, így az ezzel a motorral felszerelt típusok mind szépen vizsgáztak a teszteken, viszont

forgalomban a nitrogén-oxid kibocsátásuk akár negyvenszerese is lehetett a laboratóriumi eredményeknek.

A Volkswagen 2009-ben vezette be a szóban forgó, a némileg ironikusan clean diesel névre keresztelt motortípusát, amelyet az Egyesült Államokban árult Passatokba, Jettákba, Golfokba, Bogarakba és Audi A3-asokba tettek. Ez azt jelenti, hogy 6 éve több százezer olyan autó furikázott az USA útjain, amelyek a megtévesztett szabályozók és tulajdonosok tudtán kívül rengeteg szennyező anyagot bocsátottak a levegőbe.

Ezek után nem meglepő, hogy a hülyére vett hatóságok most nagy visszavágásra készülnek: az Environmental Protection Agency autónként akár 37 500, vagyis összesen 18 milliárd dollárra (közel 5 ezer milliárd forintra) bírságolhatja a céget, ez akkora összeg, amit még egy Volkswagen-méretű óriás is megérez. 

Ezen felül még az is lehet, hogy vádat emelnek ellenük, mivel súlyosan megsértették Tiszta Levegő törvényt. És ha ez nem lenne elég lecke, a befektetők is büntetik a tisztességtelen céget: a hírre a Volkswagen-részvények hirtelen húsz százalékot vesztettek értékükből, azóta pedig még tovább zuhantak. Az egyre nagyobbra duzzadó botrány keddre odáig jutott, hogy már Angela Merkel kancellár is magyarázatot követel a cég vezetésétől. Martin Winterkorn, a cég vezérigazgatója az ügy kipattanása után minden létező fronton sajnálatát fejezi ki, és külső vizsgálatot sürget, kérdés, mire lesz ez elég. 

A következmények fényében nehéz megérteni, hogy az autógyártónál miért gondolták úgy, hogy egy ilyen húzás megérheti nekik, és hogy egyáltalán hogyan lehetséges ennyire hülyére venni egy rakás hozzáértő hatóságot és felhasználót. A  Vox összeszedte  a legfontosabb kérdéseket a botránnyal kapcsoltban: az eset rávilágít a dízelmotorokra vonatkozó szabályozás és a motorok gyakorlati lehetőségei között feszülő ellentétre, a tesztek gyengeségeire és az autókba épített számítógépekkel kapcsolatos problémákra.

Mindent nem lehet

A dízelmotorok előnye a benzinmotorokhoz képest a takarékosságuk. Ugyanannyi üzemanyaggal 30 százalékkal messzebbre jutunk, ha dízelautóban ülünk, cserébe viszont van velük egy kis probléma: a dízel elégetésekor súlyosan tüdőkárosító nitrogén-oxidokat pöfögünk a levegőbe. Kis teljesítményű motorok esetében ez még elmegy, de a nagyobbak durván meg tudják nyomni a városok légszennyezettségi mutatóit.

Vagyis választhatunk a jó teljesítmény és a viszonylagos környezetbarátság között.

Az Egyesült Államokban, ahol az emberek szeretik a nagy teljesítményű autókat, viszont a nitrogén-oxidok kibocsátása szigorúan szabályozott, éppen ezért nem is tudtak igazán betörni a piacra a dízelkocsik, egészen a közelmúltig főleg teherautók futottak ilyen motorral. De a dízeltechnológia mint minden más, fejlődik, az évek során elméletileg lehetségessé vált olyan motorok építése, amelyek alacsonyabb károsanyag-kibocsátás mellett is nagy teljesítményre képesek.

A Volkswagen clean diesel motorja elméletileg éppen ennek az új generációs, egyszerre zöldnek és erősnek mondott technológia képviselője lett volna − ha nem derül ki róla, hogy pofátlanul átvertek vele mindenkit. Úgy tűnik, a fejlettebb technológia elméleti lehetőségeinek átültetése a gyakorlatba mégsem olyan egyszerű, vagy legalábbis még nem olyan olcsó, hogy érdemes legyen piacra dobni. Szóval a német gyártó inkább az egyszerűbb utat választotta az USA dízelpiacára, és trükkösen belenyúlt a motor szoftverébe. 

Hiba a mátrixban 

A most lebukott motortípus teljesítményét és kibocsátását egy számítógép szabályozza. A rajta futó program kódjába 2009-ben csempésztek bele egy részt, amely pofonegyszerű elven működik, mégis éveken át sikerült megtéveszteni vele mindenkit. A kis program funkciója, hogy lekövesse a kormány- és pedálmozgásokat, és ennek segítségével megállapítsa, éppen tesztelik-e az autót vagy simán furikáznak vele.

A program a szennyezéskibocsátást kontroláló funkciót csak teszteléskor kapcsolja be, ilyenkor remekül működik is. A baj csak az, hogy ha hosszabb távon úgy marad, akkor pontosan azokat a hibákat hozza, amelyek miatt a régebbi típusú környezetbarátabb dízel motorok nem váltak be: a motor túlmelegszik, hamar elfárad és a kocsi kisebb távot tud megtenni ugyanannyi üzemanyaggal. Vagyis kevésbé működik felhasználóbarátan, rosszabbul gyorsul, nem olyan takarékos és nem annyira élvezetes vezetni. 

A furcsa anomáliára a Council of Clean Transportation nevű független szervezet figyelt fel még 2014-ben, mikor a San Diego-Seattle útvonalon tesztelték az autókat, és valahogy mindig az jött ki, hogy a szennyezéskibocsátásuk durván túlmegy a laboreredmények alapján várható értéken. A Passatoknál tizenöt-hússzoros, a Jettánál akár harmincötszörös nitrogén-oxid-kipöfögést mértek a teszekhez képest. Eleinte nem sejtették, hogy mi okozza a furcsaságot, és a hatóságok többször felszólították a Volkswagent, hogy nyomozza ki, miért működnek így az autói. Egy ponton túl a cég nem tudta már tovább húzni az időt, és bevallották a trükkös kód létezését.  Arra is megvan a magyarázat, hogy miért tud egy ilyen csalás éveken át rejtve maradni.

Furcsa módon pont az a szabály játszik közre ebben, amit eredetileg azért hoztak, hogy megakadályozzák az autók szoftvereinek meghekkelését.

Az autótulajdonosok pontosan ugyanabból az okból, amiért most a Volkswagen, vagyis  a vezetési élmény javításáért gyakran megpróbálták kiiktatni a károsanyag-kibocsátást és a teljesítményt visszafogó részt a programból. A kocsik kibocsátásszabályozó szoftvereit az 1998-as Digital Millenium Copyright törvény védi, vagyis a kódok titkosak és illegális bármilyen módon beléjük piszkálni. Ezt úgy a legegyszerűbb elérni, hogy hihetetlenül bonyolult kódokkal dolgoznak - csakhogy ez az, ami a független ellenőrző szervek dolgát is nagyon megnehezíti, mikor bele akarnak nézni a program működésébe. Szakértők már többször próbáltak lobbizni azért, hogy a tegyenek bele néhány kivételt a DMC-be az átláthatóság érdekében, de az autógyártók és az Environmental Protection Agency ezidáig tiltakozott ez ellen. 

Nem ez az első hasonló eset az autóiparban. Korábban többek között a Caterpillart és a Volvót is elcsípték már a teherautóik kibocsátásával való trükközés miatt. Az egész még csak nem is új fejlemény, az egyik eset 1998-ban történt, ekkor a két nagy haszonjárműgyártóról kiderült, úgy programozzák a motorokat, hogy hosszabb távokon egyre több és több káros anyagot engedjenek a levegőbe. Ezt szintén nem sikerült rövid laboratóriumi teszteken lebuktatni. 

A fenti eset és a Volkswagen mostani bukása is rávilágít az autótesztek gyenge pontjaira. Az európai szabályozók reakciója, hogy 2017-től elvárás lesz az újonnan forgalomba állított típusok közúti tesztelése is a labor mellett. Ez bizonyára megnehezíti majd a csalni vágyó gyártók dolgát, például ilyen típusú szoftvertrükközéssel a Volkswagen rögtön lebukott volna, de azért nem valószínű, hogy a gyártók eztán ne próbálnának túljárni valahogy a hatóságok eszén. 

Merre gurul tovább az autóóriás?

A botrány után kérdés az is, hogy mi lesz a Volkswagennel. A cégnek be kell szüntetnie a már folyamatban levő, clean diesel motorral ellátott modellek gyártását, és vissza kell hívnia a 482.000 érintett autóját, hogy kijavítsa a hibát a programban - kérdés, hányan lesznek azok a  tulajdonosok, akik ezt szeretnék egyáltalán, figyelembe véve a várható teljesítményromlást. A Portfolio azt írta, a Volkswagen azóta bejelentette, hogy az ügy összesen 11 millió autót érinthet világszerte és a becslések szerint a felmerülő költségek 6,5 milliárd euróra rúghatnak, és felülvizsgálják az idei évre vonatkozó profitvárakozásaikat. A következőkben Ausztráliában, Németországban, Svájcban és Dél-Koreában is vizsgálják majd a cég dízelautóit.

Ehhez jön hozzá a 18 milliárd dolláros, brutális bírság, az esetleges büntetőjogi következmények, a fogyasztók és a befektetők bizalmának elvesztése; a legújabb hírek szerint a részvényesek és a környezetvédők is beperlik a céget. A Volkswagen hiába a világ legnagyobb gyártója eladások szempontjából, az utóbbi években nem volt olyan nyereséges, mint például nagy versenytársa, a Toyota, olyan hírek is szárnyra kaptak, hogy a racionalizálás jegyében szétszedhetik a vállalatot. A Volkswagen az utóbbi időben sokat küszködött   többek között azzal , hogy megvesse a lábát Kínában és az USA-ban − ez a mostani húzás pedig éppen az amerikai piacukat fogja katasztrofálisan érinteni.

A német gyártónál a közelmúltban nagy hatalmi harcok voltak, a cég életét sokáig meghatározó legendásan keménykezű Ferdinand Piëch ki akarta rúgatni a 2007 óta vezérigazgató Martin Winterkornt. A manőver nem sikerült, végül Piëch-t fúrták ki a cégből. Winterkorn azonban úgy tűnik, már nem sokáig örülhet, a dízelbotrány minimum meg fogja gyengíteni a pozícióját, de az is lehet, hogy távoznia kell majd, hiszen kiderült, hogy vagy fogalma sincs mi folyik a cégénél, vagy tudtával folytatták évek óta a titokban környezetszennyező motorok gyártását. Winterkorn hitelességének szempontjából egyik eset sem kecsegtet sok jóval, lapértesülések szerint a vezérigazgató szerződését nem hosszabbítják meg. Helyét a Porsche első embere, Matthias Müller veheti át.  

Ehhez a cikkhez ajánljuk

  • Gazdaság
Mindenki örül az olcsóbb élelmiszernek, de nem lehetünk elég óvatosak

Mindenki örül az olcsóbb élelmiszernek, de nem lehetünk elég óvatosak

Közös a cél, hogy a fogyasztók kevésbé érezzék magukat kiszolgáltatottnak.

március 29., 08:26

  • Gazdaság
A telefon- és internetszolgáltatások díjaiba is belenyúlhat a kormány

A telefon- és internetszolgáltatások díjaiba is belenyúlhat a kormány

Az árrésstopot pedig további kategóriákra terjeszthetik ki.

március 29., 11:17

  • Gazdaság
Észre sem veszik, de a magyarok nagy részének egészsége otthon is veszélyben van

Észre sem veszik, de a magyarok nagy részének egészsége otthon is veszélyben van

Magyarország első épületbiológusával beszélgettünk, aki elmondta: van megoldás.

március 28., 11:09

  • Címlapon
Hiába a hágai elfogatóparancs, sem Putyint, sem Netanjahut nem tartóztatják le Budapesten

Hiába a hágai elfogatóparancs, sem Putyint, sem Netanjahut nem tartóztatják le Budapesten

Ma hazánkba érkezik az izraeli miniszterelnök.

2 órája

  • Címlapon
Meghalt Val Kilmer

Meghalt Val Kilmer

A legendás hollywoodi színész 65 éves volt.

1 órája

  • Mindeközben
Tóth Andi bejelentette: ennyi volt

Tóth Andi bejelentette: ennyi volt

tegnap, 19:30

  • Gazdaság
Keményen bírálják a szakértők a kormány nyugdíjkorrekcióját

Keményen bírálják a szakértők a kormány nyugdíjkorrekcióját

Van, aki szerint az emelés csak látszatintézkedés.

március 28., 10:24

  • Gazdaság
A GVH vizsgálja a Wizz Air vállalásainak teljesítését

A GVH vizsgálja a Wizz Air vállalásainak teljesítését

2019-ben a hatóság számos megtévesztő gyakorlatot tárt fel a céggel kapcsolatban.

március 28., 12:00

  • Gazdaság
Húszmilliárd forintos a vesztesége, feljelenti az államot és a Fideszt a magyar milliárdos

Húszmilliárd forintos a vesztesége, feljelenti az államot és a Fideszt a magyar milliárdos

A vállalkozó szerint megpróbálták belülről szétverni a cégét.

március 28., 21:25

  • Gazdaság
Több frissen elkészülő út is fizetőssé válhat a jövőben

Több frissen elkészülő út is fizetőssé válhat a jövőben

Összesen 81 kilométernyi út lenne díjköteles.

tegnap, 21:42

  • Gazdaság
Az Egyesült Államok beszállna a Paksi Atomerőműbe a Roszatom helyett

Az Egyesült Államok beszállna a Paksi Atomerőműbe a Roszatom helyett

Több amerikai vállalat, így a világpiacon vezető Westinghouse is készen áll erre.

március 30., 13:12

  • Gazdaság
Az államtitkár szerint közel 900 élelmiszer ára csökkent az árrésstop bevezetése óta

Az államtitkár szerint közel 900 élelmiszer ára csökkent az árrésstop bevezetése óta

Zsigó Róbert úgy véli, az áprilisi inflációs adatok igazolják majd az intézkedés bevezetését.

március 26., 09:42

  • Gazdaság
Súlyos százezrekbe fájhat az adatszolgáltatás elmulasztása: érkeznek az új bírságtételek

Súlyos százezrekbe fájhat az adatszolgáltatás elmulasztása: érkeznek az új bírságtételek

Ezekre érdemes figyelniük a cégeknek.

március 27., 15:39

  • Címlapon
Több hidat is elfoglaltak a tüntetők, 24 órás lezárás jöhet

Több hidat is elfoglaltak a tüntetők, 24 órás lezárás jöhet

A helyszínről jelentkezünk.

tegnap, 17:11

  • Gazdaság
Érdemes gyorsan cselekedniük az autósoknak, csütörtökön ismét változik a benzin ára

Érdemes gyorsan cselekedniük az autósoknak, csütörtökön ismét változik a benzin ára

Oda kell figyelnie annak, aki feltöltené a tankot.

március 26., 10:21

  • Gazdaság
Irgalmatlan pofonoktól szenved, a 22-es csapdájába zuhant az építőipar

Irgalmatlan pofonoktól szenved, a 22-es csapdájába zuhant az építőipar

Árat emelnének az infláció miatt, de nem tudnak a bekövetkező kereslet-visszaesés miatt.

március 27., 21:02

  • Gazdaság
Kihúzták a milliókat érő számokat a hatos lottón

Kihúzták a milliókat érő számokat a hatos lottón

Mutatjuk a nyereményeket!

március 30., 17:04

  • Gazdaság
Maxon pörög a magyar munkaerőpiac, lehet azonban némi bökkenő

Maxon pörög a magyar munkaerőpiac, lehet azonban némi bökkenő

A kormány szerint Magyarország Európa élmezőnyéhez tartozik foglalkoztatottságban.

március 28., 09:18

  • Gazdaság
Nagy Márton: Bővülhet az árrésstop alá tartozó termékek száma

Nagy Márton: Bővülhet az árrésstop alá tartozó termékek száma

A miniszter szerint az árrésstop a bejelentés után azonnal hat.

március 26., 10:55

  • Gazdaság
A Jobbik törvénybe iktatná a készpénzes bérkifizetés jogát

A Jobbik törvénybe iktatná a készpénzes bérkifizetés jogát

A javaslat célja, hogy mérsékelje a bankok túlzott nyereségét is.

március 26., 21:51

  • Gazdaság
Donald Trump 25 százalékos vámot vet ki az Egyesült Államokon kívül gyártott autókra

Donald Trump 25 százalékos vámot vet ki az Egyesült Államokon kívül gyártott autókra

Az elnök szerint a bevételt többek között adócsökkentésre is fordítják majd.

március 27., 07:02

  • Címlapon
Tovább terjed a ragadós száj- és körömfájás, már a határnál lehet

Tovább terjed a ragadós száj- és körömfájás, már a határnál lehet

A helyzet továbbra is folyamatos kivizsgálás alatt áll.

2 órája

  • Gazdaság
Kiszállna az MBH Bankból a magyar állam, elindultak a tárgyalások

Kiszállna az MBH Bankból a magyar állam, elindultak a tárgyalások

Amerikai vállalattal indíthat részvénytranzakciót Magyarország második legnagyobb bankcsoportja.

március 27., 13:19

  • Gazdaság
Továbbra is a külföldi turisták a magyar turizmus tartópillérei

Továbbra is a külföldi turisták a magyar turizmus tartópillérei

Kijöttek a friss adatok, tovább zakatol a turizmus. A kormány ismét rekordévre számít.

március 27., 08:55

  • Gazdaság
Matolcsy Györgynek búcsút intettek, Varga Mihály és Nagy Márton fontos pozíciót kapott az IMF-nél

Matolcsy Györgynek búcsút intettek, Varga Mihály és Nagy Márton fontos pozíciót kapott az IMF-nél

Változásokról döntöttek a Nemzetközi Valutaalap Magyarországot képviselő kormányzótanácsában.

március 27., 09:20

  • Gazdaság
Pogátsa Zoltán az árrésstopról: Már az ókor óta tudjuk, hogy az állami beavatkozásnak több a kára, mint a haszna

Pogátsa Zoltán az árrésstopról: Már az ókor óta tudjuk, hogy az állami beavatkozásnak több a kára, mint a haszna

A Levegő Munkacsoport szerint az árréstop alá eső termékek fogyasztását inkább korlátozni kellene.

március 26., 14:30

  • Címlapon
Létrejöhet egy Amerika nélküli, különálló európai haderő

Létrejöhet egy Amerika nélküli, különálló európai haderő

Ukrajna háborúját támogatják, de az uniós polgári védelem is felkészül.

2 órája

  • Gazdaság
Kipukkadt a lufi, visszatért a korábbi lélektani határhoz a forint

Kipukkadt a lufi, visszatért a korábbi lélektani határhoz a forint

Hétfő óta ingadozik a magyar fizetőeszköz.

március 26., 11:49

  • Címlapon
Tényleg meg lehetne szabni, ki vehet házat a Balatonnál vagy Budapest környékén?

Tényleg meg lehetne szabni, ki vehet házat a Balatonnál vagy Budapest környékén?

Feltételekhez köthetik az ingatlanok adásvételét, ha megvalósul a tervezet.

tegnap, 18:58