Örök életre tervezték Szijjártó zakóját

2015.11.11. 17:34 Módosítva: 2015.11.11. 17:42

Ahol az elegancia evidencia. Ezek az igen magas minőségű öltönyök fazonjukat megtartva örök életre szólnak

– így hirdeti magát a magyar luxusmárka, a Silka Fashion, amelynek Szijjártó Péterre szabott hímzéses zakója ennek ellenére is a kukában végezte. Az örök élet vége pedig még távol volt, a miniszter öltönye legfeljebb néhány éves lehetett, maga a márka sem sokkal idősebb.

2015-10-27 20.22.13.png

Állami pénzből magyar luxusmárka

A Silkát 2012-ben hozta létre a balatonfenyvesi Kanizsai Ágnes, jelenleg fiával, Kanizsai Tiborral ketten tulajdonosok a cégben. Első boltjukat Hévízről indították komoly állami hátszéllel, kétmillió forintjukhoz az Új Széchenyi Terv keretében hozzádobtak még 17,4 milliót, a pénz felét vissza nem térítendő támogatásként.

Az elegáns berendezésű, csillogó-villogó luxusboltot a város legforgalmasabb pontján alakították ki, és azt, mint a város új ékkövét adta át Papp Gábor, fideszes polgármester. Úgy vélte, nem elég pusztán a hátteret, a tőkét biztosítani, "jó ízlés nélkül" mit sem ér az egész.

Vagy igazából már az is elég, ha az orosz milliomosoknak tetszik, derült ki később: a hévizi 200 négyzetméteres üzletet kis túlzással elárasztották a wellnessezni érkező oroszok, vitték a Swarovskival kirakott táskákat, a Cango & Rinaldi cuccokat, magyar tervezésű ruhákat, ékszereket, kiegészítőket.

Ne legyél zavarban, ha a gazdag fizet

Kanizsai Ágnes, aki korábban vendéglátásban, és MLM-ben is utazott - szervezési vezető volt a GLB Holdingban - tisztában volt azzal, hogy a személyes, közvetlen kapcsolatok, és a minőségi munkaerő mennyire döntő egy olyan üzletben, ahol a vevők adott esetben milliókat szórnak el egy-egy vásárlásnál.

12115995 10205838062965148 8035328083521487410 n
Fotó: Silka Fashion Andrássy Út / Facebook

Az eladóknál nemcsak arra figyelt oda, hogy képzettek legyenek, angolul, vagy oroszul is beszéljenek, hanem például arra is, hogy csökkenjen bennük a „szegénységtudat”, vagyis ne érezzék magukat zavarban, ha a vevő több évnyi fizetésüket tapsolja el néhány perc alatt.

Kanizsai nevén három működő cég is van hasonló tevékenységi körrel ugyanarra a címre bejegyezve, ebből kettőnek van tényleges forgalma. A Silko 2012 Kft. már 2013-ban 70 milliós árbevételt és 8,5 milliós profitot ért el, tartozása viszont a tavalyi évre közel 90 millióra nőtt. A Silka Kft. nevű cég pedig 2012-ben 42 milliós bevételt hozott össze 1,7 milliós profittal, 53 milliós kötelezettség mellett.

Friderikusztól Agassiig

Ahogyan nehezebb idők jöttek az orosz gazdaságra, Hévízről is kezdtek elmaradozni a gazdag oroszok. A Silka így megpróbált egyre inkább a magyar közönség felé nyitni, illetve a női ruhák mellett erősíteni férfiruhában is, első körben inkább öltöny-, mint sportos vonalon.

Hosszú előkészületek után tavaly üzletet nyitottak Budapesten az Andrássy úton is, furcsa módon éppen akkor, amikor a luxuskorzó-koncepció sikere pont egy kissé halványodni látszott, a magas bérleti díjak, és az alacsony kereslet miatt több elitmárka is elbátortalanodott. A Silka egy épp megüresedő üzlethelyiséget talált a sugárút elején, jó üzleti érzékkel leginkább a kertévés idolokra fogékony magyar gazdagokat célozva.

Sebestyén Balázs, Friderikusz Sándor, Schobert Norbert és az ő update-arcává kopott Andre Agassi mind Silkába bújt, divatbemutatóikon pedig Fónagy János államtitkár és Mádi László volt fideszes országgyűlési képviselő is megjelent. De Gesztesi Károlytól Lakatos Márkig a magyar celebvilágból is feltűnt mindenki, aki a hazai vásárlóképes közönség szemében a Silka márkaértékét növelheti.

Az enyémbe bele van hímezve

A Silka a „makulátlan eleganciát kedvelő uraknak” méretre szabott öltönyt is kínál, az 1938-ban alapított angol Scabal textilgyár anyagaiból kidolgozott ruhákkal, behímzett névvel vagy monogrammal igyekeznek megragadni az árra kevéssé érzékeny közönséget.

Ha kormánypárti politikusok olykor fel is tűnnek a luxusmárka boltjaiban, a Silka kínosan ügyel arra, hogy ne sorolják be őket pártok mögé. Nemcsak Habony, Rogán és Szijjártó költ bátran ruhákra, és a magyar luxusmárka nem akar fogyasztókat veszteni.

Így aztán a cégnél sem korábban, sem most nem szívesen nyilatkoznak hírlapoknak. A Szijjártó-féle zakóügy után is azt kérték, hogy az újságírók ne keressék őket, a vevőikről és a megvett termékekről pedig nem adnak ki információkat.

A külügyminiszternek az ugyanakkor mindenképpen jó hír lehet, hogy a Silka Hévíz és Budapest után Győrt is célba vette, jövőre már a Szijjártó városában is kapható lesz az evidens elegancia. A cég későbbi tervei szintén profilba vágnak, hiszen külföldön terjeszkednének: néhány éven belül egy franchise-rendszerrel hódítanák meg a világ divatpiacát.