Elromlott tavaly a tőkeszivattyú
![D MTI20120503106](http://kep.index.hu/1/0/1190/11904/119040/11904084_4c7aee8ae1e26446f027bc80a0ed0dfb_wm.jpg)
További Gazdaság cikkek
-
Nemzetgazdasági Minisztérium: Magyar Péter a programját felírhatja egy WC-papírra
- Rég látott lépésre készül a forint, jöhet a nagy áttörés
- Felcsillant Fortuna mosolya, csaknem 12,5 millió forintot zsebelhet be egy magyar szerencsejátékos
- Kocsmafejlesztési programot szorgalmaz a magyar söripar
- Energiaügyi Minisztérium: Február közepén is ötven százalékig töltve vannak a hazai gáztárolók
Jó éve volt 2015-ben a három legnagyobb magyarországi autógyárnak: az Audi, a Mercedes és a Suzuki összes bevétele csaknem 45 százalékkal nőtt 2014-hez képest: bár osztalékot egyik cég sem fizetett a részvényeseinek,
A három nagy gyár közül az Audi termelte ki a legnagyobb nyereséget, összesen 442,77 millió euró profit keletkezett a cégnél, ami több mint 130 millió euróval több a 2014-es nyereségnél. A nagyok közül viszont a Suzukinak javított 2014-hez képest a legnagyobbat az adózott eredményt tekintve: tavaly 58,49 millió eurónyi profitot hoztak össze, ami több mint 39 millió euróval több a 2014-es eredménynél. A Mercedes eredménye viszont nem változott nagyot: 2015-ben 65 millió eurónyi profitot termeltek meg, ami csak 2 millióval több a 2014-es adózás utáni eredményüknél.
Az autógyáraknál 2015-ben nagyon pörgött a termelés: az Audi 160 ezer, a Mercedes 180 ezer, a Suzuki pedig 185 ezer autót gyártott le. Mindez persze nagyrészt exportra készült, ami meglátszik a cégek árbevételén is: az Audi exportjának nettó árbevétele csaknem 1 milliárddal 8,3 milliárd euróra, a Mercedesé 0,6 milliárddal 3,4 milliárdra, a Suzukié pedig 0,4 milliárddal 1,8 milliárdra nőtt, ez pedig a teljes árbevétel nagyjából 90-95 százalékát tette ki a legtöbb esetben.
2014-ben az Audi 10 millió, a Mercedes pedig 63,8 millió eurónyi profitot küldött haza osztalék formájában, tavaly viszont a részvényesek nem kaptak pénzt a részvényeik után. A Suzuki tavaly és tavalyelőtt sem fizetett osztalékot. Ennek az lehet az oka, hogy mindhárom gyárban nagyobb fejlesztésekre készülnek, ezért jobb stratégiának láthatták a felhalmozást a nagy dobások előtt. A Mercedes a kecskeméti gyárát tervezi fejleszteni, az Audinál szintén új modell bevezetésére készülnek, a Suzuki fejlesztéseiről pedig egyelőre nem tudni semmi konkrétat, de a pénzügyeik alapján nem lenne meglepő, ha a cég is új fejlesztésre készülne.
Az is érdekes, hogy bár az autóipart tavaly már bőven elérte a több iparágban is felbukkanó munkaerőhiány, mindhárom cég több embert alkalmazott 2015-ben, mint 2014-ben (Az Audinál 2015-ben 11 ezer 411, a Mercedesnél 3715, a Suzukinál pedig 285 ember dolgozott). A munkaerőhiány hatása viszont a bérek alakulásán is meglátszott: amíg ugyanis az Audi csaknem 7, a Mercedes 12, a Suzuki pedig 8,4 százalékkal költött többet a dolgozók béreire 2015-ben 2014-hez képest, az alkalmazottak száma csak 1 százalékkal nőtt az Audinál és a Suzukinál, és 8 százalékkal a Mercedesnél. Ez tehát azt jelenti, hogy
A három nagy autógyár jó teljesítménye egyébként a tavalyi 2,9 százalékos GDP-növekedéshez is rendesen hozzájárult, viszont jól látszik, hogy az autóipar magyar iparon belül betöltött dominanciája kétélű fegyver, hiszen az elég gyatra, 0,9 százalékos első negyedéves magyar GDP-adatot Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter is részben a járműipar megtorpanásával magyarázta.
A járműipar magyar gazdaságon belüli súlya jelentette kockázatot nemzetközi szervezetek és felmérések is rendszeresen fel szokták emlegetni: legutoljára világ egyik vezető üzleti iskolájának számító svájci IMD versenyképességi felmérésében figyelmeztettek rá, hogy nagyon kockázatos, hogy a magyar gazdaság túlságosan függ az uniós projektektől és az autóipartól.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=bJE1jRyMFaE6fJ8fhsC.y4ZQnDkFoiPbY7JeelfAZ7P.i7&stparam=wnniomkpwg&fastid=ipqxvzhaneitfhaugbtmmzijqomb&nc=0)