Brutális ajánlatot tett a Közgép az M4-esre
További Gazdaság cikkek
- Rendszeresen ütik a magyar kormányt háborús álláspontjáért, pedig még dobogón sem vagyunk
- Czomba Sándor: Mintegy 200 milliárd forint áll rendelkezésre az ifjúsági garanciaprogramban
- Üvöltő fájdalom euróban rendelni bármit is, olyat lépett a forint
- Megállapodást írt alá a Mol, új cég született
- Nagy Márton az Indexnek: Matolcsy György el akart lehetetleníteni, de Orbán Viktor hitt bennem
A közbeszerzési pályázatokon kegyvesztetté vált Közgép a konkurenciánál 25 milliárd forinttal olcsóbban építené meg az M4-es újabb szakaszát, a visszatéréshez egy erős olasz nagyvállalattal társult – írja a Világgazdaság.
Ez azt jelenti, hogy Simicska Lajos cége a versenytársaihoz képest egyharmaddal kevesebbért építené meg az M4-es autópályának a magyar–román országhatártól Berettyóújfaluig tartó 27 kilométeres szakaszát és az arra eső műtárgyakat.
A lap által megszerzett adatok szerint
- a Közgép és az olasz Itinera 58 milliárdos ajánlatot tett a szakaszra,
- a következő legalacsonyabb árat az utóbbi idők legtöbb beruházását elvivő, s emiatt új Közgépként emlegetett Hódút-Duna Aszfalt-A-Híd konzorcium tette, a magyar hármas csaknem 83 milliárd forintért vállalná a munkát,
- a francia tulajdonú Colas Hungária és a Colas Közlekedés Építő 84 milliárdért,
- a szlovák és a cseh cégekkel (Doprostav, Subterra) együtt pályázó út- és vasútépítéssel is foglalkozó lábatlani Dömper Kft. pedig 87 milliárd forintért építené meg az M4-es autópálya keleti végét.
A Közgép új partnere, az Itinera egyébként nem kispályás: az Olaszország második legnagyobb autópálya-üzemeltetőjének számító Gruppo Gavio része. A Rómában és Torinóban is székhellyel rendelkező csoport Olaszországban 1460 kilométer autópályát üzemeltet – ez a teljes olaszországi sztrádahálózat 18 százaléka –, Brazíliában pedig 1860 kilométert.
A lap azt is megjegyzi: bár a nemrég módosított közbeszerzési törvény szerint nem feltétlenül a legjobb árajánlatot benyújtót kell kihozni nyertesként, hanem az összességében legjobb ajánlattevőt, de a Közgép–Itinera a második legnagyobb súllyal szereplő környezetterhelési értékben is a legjobb ajánlatot tette. A zászló tehát az összpontszámok alapján is a Közgép–Itinera párosnak áll, körülbelül egyötöddel előzve a legfőbb konkurenseket.
Nem ez az első eset, hogy a Közgép feltűnően alacsony árral pályázik, bár tavaly például pont a túl nagy olcsóságra hivatkozva zárták ki egy közbeszerzésből. Ezért akkor meg is bírságolták a pályázatot kezelő BKK-t. Mindenesetre a VG cikke szerint a beruházás részletei fényében a Közgép mostani ajánlatát nehezen lehetne irreálisan olcsónak nevezni: a teljesen sík pályaszakaszt kilométerenként 2,1 milliárdért csinálnák meg.
Simicska cége egyébként anno az M4 egy másik szakaszát is elvesztette, bár ott pont nem az olcsóság, hanem a drágaság volt a gond.