Varga EU-szinten menne neki a Google-nak

2016.09.10. 17:14

Úgy látszik, egyes kérdésekben mégis szükség van az európai uniós szintű szabályozásra. Legalábbis a Google-ra, a Facebook-ra és más nemzetközi online multicégekre uniós szinten akar lecsapni a magyar kormány.

Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter szombaton Pozsonyban, az uniós pénzügyminiszterek találkozóján tett asztalra egy erre vonatkozó tervet, amit a visegrádi négyek is támogatnak.

Az MTI híre szerint a terv azoknak az elsősorban digitális térben, országhatárokon átívelően működő vállalkozások adóztatási problémáinak a kiküszöbölését célozza, amelyek

  • bár egy adott országban fejtenek ki gazdasági tevékenységet,
  • adót már egy másik országban vagy esetleg ott sem fizetnek,
  • s így kivonják magukat a közteherviselésből.

A megoldási javaslat az, hogy

  • a bankok és egyéb pénzügyi szolgáltatók visszatartanának minden regisztrált digitális vállalatnak irányuló kifizetésből egy bizonyos százalékot,
  • és azt továbbutalnák a saját adóhatóságuknak.
  • A levont összeg mintegy fedezetként szolgálna a meg nem fizetett adó után.

Tehát gyakorlatilag arról lenne szó, hogy az állam önkényesen megsápolná az érintett cégekhez tartó kifizetéseket.

A Google-adó munkanéven emlegetett terv Varga szerint egy amerikai megoldást tükröz azzal, hogy "forrásadót" vet ki. Mindenesetre a miniszter szerint ez csak azokra az kifizetésekre lenne érvényes, amelyeknél az "nyilvánvaló, hogy egy határon túli szolgáltató számára történik a pénz átutalása, egy adott országban, nemzeti szinten történő gazdasági eseményért".

Hogy ezt hogy döntenék el, az nem derül ki az MTI híréből. Ahogy az sem, hogy hogyan lehetne betartatni egy ilyen jelentős nemzetközi együttműködést megkövetelő rendszert, amikor az adóztatás nem uniós kizárólagos jogkör, hanem a tagállamok szuverén kompetenciája.

Mindenesetre az adóelkerülő multik elleni fellépés nem új dolog, sőt az Európai Bizottság az egyik legkeményebb harcosnak számít ezen a téren, nemrég például az Apple-t meszelték el elég csúnyán. Most annyiban más a helyzet, hogy míg az Apple az unión belül mosta tisztára a profitját, addig a Google és a Facebook az unión kívül, ami nyilván még jobban bántja az illetékesek szemét. 

A magyar kormány korábban a hirdetési piacon is próbált nekiesni a Google-nak és a Facebook-nak hasonló okokból, de erről korábban azt írtuk, hogy a jelenlegi keretekben nem igazán tűnik reálisnak.