Régóta tudták, hogy életveszélyes terméket forgalmaznak

- Csődbe ment a Takata, de a miskolci gyár nem zár be, sőt bővítik
- Csődvédelmet kér a Takata, aminek Miskolcon is van gyára
- Toyotája van? Lehet, hogy vissza kell vinnie
- Egymilliárd dollárba kerülhetnek a Takatának a gyilkos légzsákok
- Visszahívnak 700 ezer Toyotát, mert menet közben kinyílhat az ajtajuk
- Hatmillió autót hív vissza a Toyota
- Másfél millió autót hív vissza a Toyota
- 35 millió légzsákot hívnak vissza az USA-ban
További Gazdaság cikkek
-
Szigorodik a szabályozás a kriptopiacon, ezzel új korszak kezdődik
- Nem sikerült megállapodniuk a béremelésről, akár sztrájkba is kezdhetnek a reptéri dolgozók
- Itt a háború kegyetlen valósága: Ukrajnában van egy elveszett generáció
- Fontos határidőre figyelmeztet a NAV
- Elfogadták a 16. uniós szankciós csomagot Oroszországgal szemben, de Magyarország könnyítéseket kap
A miskolci Takata-gyárban elvileg nem fognak majd az ott dolgozók semmit érezni abból, hogy az anyacég Japánban és az USA-ban is csődöt jelentett, sőt hétfőn még azt is közölték, hogy bővítik a magyar gyár kapacitását. A csőddel együtt viszont azt is bejelentették, hogy a céget 1,5 milliárd dollárért megveszi a kínai Key Safety Systems, ami pontot tehet a cég 84 éves történetének utóbbi 8 éves, botrányos periódusának végére.
A magyar leánycég közleménye szerint a vállalat európai részlege nyereségesen működik, ezért itt még marad pénz bővítésre is, nem áll viszont jól a most csődöt jelentő japán és amerikai cég. Csak az Egyesült Államokban 70 millió potenciálisan életveszélyes légzsákot kellene visszahívniuk, ami egyes becslések szerint 12 milliárd dolláros költséget jelenthet. A cég az utóbbi két évben 400 millió dolláros veszteséget hozott össze.
Épp akkor kezdődött a lejtmenet, mikor Magyarország stratégiai partnerei lettek
A cég története azért is érdekes, mert a magyar kormány 2014. szeptember 16-án, pontosan öt nappal azután kötött stratégiai partnerséget a Takatával, hogy a New York Times kihozta azt a cikkét, amiből kiderült: a cég vezetői régóta tisztában voltak vele, hogy életveszélyes termékeket forgalmaznak.

Az USA-ban a cikk alapján nyomozás indult, Magyarországon pedig nagyjából 21 milliárd forintos támogatással még abban az évben megnyílt a gyár, ahol azóta nagyjából 1400 ember dolgozik.
Először 2004-ben robbant fel egy Honda Accordban egy Takata által gyártott légzsák. A cég akkor véletlennek nyilvánította a meghibásodást, de azóta több mint húsz alkalommal kötelezték őket járművek visszahívására. Az első nagyobb visszahívási hullám 2008 novemberében volt, amikor a cégnek 4600 Honda Accordban és Civicben kellett kicserélnie a légzsákokat. Innentől kezdve egymást követték a botrányok.
Évek óta tudtak róla, hogy életveszélyes légzsákot gyártanak
A biztonsági berendezésekkel az volt a probléma, hogy ammónium-nitrátot tartalmaztak, amit ha hosszú távon hőnek és párának tesznek ki, akkor veszélyessé válhat, ugyanis a cég néhány légzsákja felrobbant, és fémforgácsot lövellt az utasok felé. Ezt követően több fordulóban is vissza kellett hívni a cég alkatrészeivel felszerelt autókat, ezek közül a legnagyobb volumenű az volt, amikor 2013 áprilisában a Honda, a Toyota és a Nissan együtt összesen 3 millió autó visszahívására kényszerült.

A Bloomberg cikke alapján legalább 17 olyan esetről lehet tudni, amikor a meghibásodott légzsák volt felelős az utasok haláláért: az első ilyen eset 2009-ben történt, amikor egy oklahomai tinédzser halt meg a Honda Accordjában a Takata hibás légzsákja miatt. A Honda és a Takata tagadta, hogy ők lettek volna felelősek a balesetért, de peren kívül megegyeztek az ügyben a hozzátartozókkal, majd júliusban visszahívtak 285 ezer Accordot és Sedant.
2014 fordulópont volt a Takata botrányainak sorában: szeptemberben a New York Times megírta, hogy a Takata és a Honda vezetői előtt már rég ismertek voltak azok a hibák, amik a korábbi visszahívásokhoz vezettek, majd a cikk megjelenése után nem sokkal az amerikai hatóságok újabb 3 millió autó visszahívását rendelték el. Ezután három amerikai szenátor vizsgálatot kezdeményezett a New York Times cikke kapcsán, mire a Takata részvényei 5 éves mélypontra zuhantak. Decemberben az amerikai hatóságok közölték, hogy a cég nem teljesíti az egész amerikai piacra vonatkozó visszahívási kérelmüket.
A legnagyobb partnereiket is bukták
Ebben az ügyben 2015 közepére annyit sikerült elérni, hogy a Takata 34 millió autó szervizelésére tegyen ígéretet. Júniusban az amerikai hatóságok nyilvánosságra hozták a nyomozás alapján, hogy a Takata alkalmazottjai már 2001-ben tudtak a meghibásodásokról. A cég ezután kért először nyilvánosan bocsánatot, és beleegyezett 200 millió dollárnyi bírság kifizetésébe is az USA-ban.

A Honda bejelentette, hogy nem használja többet a Takata légzsákjait, mert a cég meghamisította a biztonsági tesztek adatait, majd a Toyota is közölte, hogy nem használják az ammónium-nitrátos légzsákokat. Majd Japánban be is tiltották ezeket a légzsákokat, 2016 májusában pedig az amerikai hatóság még 40 millió légzsák visszahívását rendelte el, Japánban pedig 7 millió autó visszahívására kötelezték a Takatát.
Tavaly szeptemberben az amerikai hatóságok nyilvánosságra hozták, hogy a 245 ezer visszahívott és letesztelt légzsákból 660 robbant fel. A cég bűnösnek vallotta magát, és beleegyezett az amerikai hatóságok által megállapított 1 milliárd dolláros büntetés kifizetésébe. Idén februárban a cég bejelentette, hogy valószínűleg a Key Systems bonyolítja majd le a cég újraszervezését. Ezt követően végül hétfőn jelentettek csődöt Japánban és az USA-ban is.
Csúcsra törnek
A Bloomberg cikke szerint a Takata jelenlegi készpénzállománya a cég tartozásainak kicsit több mint egyharmadát tudná fedezni. A vállalat részvényei 2016 szeptembere óta 62 százalékot estek, így a japán Takata piaci értéke 120 millió dollárra csökkent. A helyzetet az is bonyolítja, hogy a Takata nem tudott megegyezni 17 autógyárral, köztük például a Teslával vagy a BMW-vel arról, hogy milyen arányban osztozzanak meg a bírságok kifizetésében.
Ezt a patthelyzetet is feloldhatja most a Key Safety Systems beruházása. A cég kínai tulaja, Vang Csien-feng (Wang Jianfeng) tavaly 920 millió dollárért vette meg az amerikai Key Safety Systemst, ami egy ideje már elég jól járt azzal, hogy a Takata nem tudta magát összeszedni: a cég bevétele bőven az iparági átlagnál magasabb szinten, 20 százalék körül bővült évente, ráadásul sok megrendelése pont a Takatát otthagyó autógyártóktól érkezett.
Vang azt mondta: a Takatát alapvetően jó cégnek tartja, a vezetői ugyanakkor hibákat követtek el. A kínai üzletember arra is esélyt lát, hogy a felvásárlással a Key Safety Systems az autós biztonsági technológiák piacán a világ második legnagyobb cégévé zárkózzon fel a svéd Autoliv mögé. A Key Safety már azt is bejelentette, hogy a Takata összes jelenlegi alkalmazottját megtartja. 2016 márciusában a Bloomberg gyűjtése szerint 50 530 ember dolgozott a cégnek.
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Gazdaság
GVH: Kistermelők jutottak értékesítési lehetőséghez és új munkahelyek is létesültek a SPAR-nál
A Gazdasági Versenyhivatal intézkedésével a hazai kistermelők jártak a legjobban.
február 19., 19:40
- Gazdaság
Szigorodik a szabályozás a kriptopiacon, ezzel új korszak kezdődik
A kisebb szereplők bajban lehetnek.
10 perce
- Gazdaság
Tömeges leépítést jelentett be egy német autóipari beszállító
2026 végéig hajtják végre.
február 19., 12:37
- Mindeközben
Szikora Róbert a fiatal zenészek generációjáról: Ők is a fogyasztói társadalom áldozatai, és ezért sajnálom őket
1 órája
- Mindeközben
Gelencsér Tímea egyáltalán nem készült az eljegyzésére: „Nagyon romantikus volt, el is sírtam magam”
2 órája
- Gazdaság
1,3 milliárdért eladta az állam Balatonföldvár egyik legértékesebb területét
Az eladási ár azt mutatja, hogy igen jelentős lehetett az érdeklődés az ingatlanra.
február 19., 11:33
- Gazdaság
Számos lépést tesz a Lidl mindannyiunk érdekében
A cég évek óta kiemelten kezeli a fenntarthatóság kérdését.
február 19., 14:11
- Gazdaság
Rangos díjat nyert Orbán Gábor, a Richter vezérigazgatója
265 vezérigazgató véleménye alapján nyerte el az elismerést.
február 19., 13:27
- Gazdaság
A vadkapitalista időszak a múlté, a köd oszlik, a bizalom növekszik a magyar lakosságban
Létezik-e olyan, hogy etikus biztosítás? Utánajártunk.
február 19., 16:03
- Mindeközben
Patrick Schwarzenegger nem tudta előre, hogy meztelenkednie kell A Fehér Lótuszban
4 órája
- Mindeközben
Judy szerint lánya segített neki a válásban: Úgymond, még „várta” is, hogy vége legyen a problémáknak
5 órája
- Mindeközben
Nehéz elhinnünk szülinapi fotóit látva, hogy Paris Hilton 44, nem pedig 24 éves lett
6 órája
- Címlapon
Orbán Viktor nyitotta a parlamentet, bejelentések, kiabálás és óriási vita lett belőle
5 órája
- Gazdaság
Elfogadták Brüsszelben Magyarország középtávú költségvetési tervét
Nagy Márton közölte a részleteket.
február 19., 13:14
- Gazdaság
Lerántották a leplet: ilyen lesz a béke utáni Magyarország
Belekóstoltunk, milyen az, ha közelít az orosz–ukrán háború lezárása.
február 19., 11:45
- Gazdaság
Romániai céget vásárol fel a Duna Aszfalt Zrt.
Az adásvétel értékét a felek nem hozták nyilvánosságra.
február 19., 07:19
- Gazdaság
Szijjártó Péter: Új szintre léphet a magyar–kazah együttműködés
A nukleáris energia területén is lehetőség nyílik a közös munkára.
február 17., 11:02
- Címlapon
Ilyen pozíciót még nem töltött be magyar politikus, de most megtört a jég
A megválasztott elnök az Indexnek árult el részleteket a döntés hátteréről.
8 perce
- Címlapon
Volodimir Zelenszkij megsúgta az uniós vezetőknek, mely országok lehetnek Oroszország következő célpontjai
Nemzetközi biztonsági csúcstalálkozót tartottak Kijevben, az EU több vezetőjének részvételével.
43 perce
- Címlapon
Túl van a műtéten Gyurcsány Ferenc
A pártelnök azt is elárulta, hogy miért kellett kórházba vonulnia.
1 órája
- Címlapon
Kiderült, mi okozta a Skóciában eltűnt magyar ikerpár halálát
A két nőnek még január 7-én veszett nyoma.
3 órája
- Címlapon
Meghalt Roberta Flack
Az énekesnő a Killing me Softly with His Song című slágerrel vált ismertté.
6 perce
- Mindeközben
Molnár Anikó: Olyan férfira vágyom, aki nem lájkolgat másokat, nem tinderezget a hátam mögött
9 órája
- Címlapon
A Ripost belső fotókon mutatja be Ruszin-Szendi Romulusz 928 milliós luxusvilláját
Fényjátékkal ellátott hálószobát is találtak.
3 órája
- Gazdaság
Érkezik az év legnagyobb kamatesője
Több mint 2200 milliárd forint sorsa dől el.
február 20., 08:33
- Gazdaság
Akár 300 ezres bírságot kockáztat, aki nem végzi el a NAV adategyeztetését
A hivatal átláthatóságot vár a döntéstől.
február 20., 07:29
- Gazdaság
Az oroszok nyilvánosságra hozták, hogy Orbán Viktor miért adhatott ultimátumot Brüsszelnek
Rekordot döntött a Török Áramlat.
február 18., 09:13
- Gazdaság
Rekordközelben termeltek hétfőn az ipari naperőművek
Magyarország a termelésben és tárolásban is élenjáró szerepre tör a minisztérium szerint.
február 18., 17:55
- Címlapon
Nem sikerült megállapodniuk a béremelésről, akár sztrájkba is kezdhetnek a reptéri dolgozók
A dolgozók nem értik, miért nem jut több pénz a béremelésükre.
13 perce
- Címlapon
Nagy Márton elmondta a nyugdíjasok áfa-visszaigénylésének és az anyák adómentességének részleteit
Akár októbernél is hamarabb indulhat a nyugdíjasok áfa-visszatérítése – jelezte Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter.
6 órája
- Címlapon
Politikailag semlegesnek lett meghirdetve, mégis üzentek a hatalomnak a bírói tüntetésen
Gulyás Gergely szerint nem listázzák a tüntetésen részt vevőket.
2 órája
- Gazdaság
Jobbegyenessel ütnék ki az amerikai–magyar kapcsolatok méregfogát
Már a republikánusok asztalán van a kettős adóztatás elkerülésének kérdése.
február 18., 09:04
- Címlapon
Elon Musk bekeményített, 48 órát adott a szövetségi dolgozóknak
Visszaszámlálás indul!
2 órája
- Mindeközben
Till Attila utcahosszal nyert szelfizésben, ilyen fotót is ritkán látni a hazai sztárvilágból
11 órája
- Címlapon
Csak felnőttként tudták meg, hogy megerőszakolták őket
Harminc éven át nem volt következménye a sebész tettének Franciaországban.
3 órája