Régóta tudták, hogy életveszélyes terméket forgalmaznak

K EPA20170114026
2017.06.29. 09:45

A miskolci Takata-gyárban elvileg nem fognak majd az ott dolgozók semmit érezni abból, hogy az anyacég Japánban és az USA-ban is csődöt jelentett, sőt hétfőn még azt is közölték, hogy bővítik a magyar gyár kapacitását. A csőddel együtt viszont azt is bejelentették, hogy a céget 1,5 milliárd dollárért megveszi a kínai Key Safety Systems, ami pontot tehet a cég 84 éves történetének utóbbi 8 éves, botrányos periódusának végére.

A magyar leánycég közleménye szerint a vállalat európai részlege nyereségesen működik, ezért itt még marad pénz bővítésre is, nem áll viszont jól a most csődöt jelentő japán és amerikai cég. Csak az Egyesült Államokban 70 millió potenciálisan életveszélyes légzsákot kellene visszahívniuk, ami egyes becslések szerint 12 milliárd dolláros költséget jelenthet. A cég az utóbbi két évben 400 millió dolláros veszteséget hozott össze. 

Épp akkor kezdődött a lejtmenet, mikor Magyarország stratégiai partnerei lettek

A cég története azért is érdekes, mert a magyar kormány 2014. szeptember 16-án, pontosan öt nappal azután kötött stratégiai partnerséget a Takatával, hogy a New York Times kihozta azt a cikkét, amiből kiderült: a cég vezetői régóta tisztában voltak vele, hogy életveszélyes termékeket forgalmaznak.

Az USA-ban a cikk alapján nyomozás indult, Magyarországon pedig nagyjából 21 milliárd forintos támogatással még abban az évben megnyílt a gyár, ahol azóta nagyjából 1400 ember dolgozik.

Először 2004-ben robbant fel egy Honda Accordban egy Takata által gyártott légzsák. A cég akkor véletlennek nyilvánította a meghibásodást, de azóta több mint húsz alkalommal kötelezték őket járművek visszahívására. Az első nagyobb visszahívási hullám 2008 novemberében volt, amikor a cégnek 4600 Honda Accordban és Civicben kellett kicserélnie a légzsákokat. Innentől kezdve egymást követték a botrányok.

Évek óta tudtak róla, hogy életveszélyes légzsákot gyártanak

A biztonsági berendezésekkel az volt a probléma, hogy ammónium-nitrátot tartalmaztak, amit ha hosszú távon hőnek és párának tesznek ki, akkor veszélyessé válhat, ugyanis a cég néhány légzsákja felrobbant, és fémforgácsot lövellt az utasok felé. Ezt követően több fordulóban is vissza kellett hívni a cég alkatrészeivel felszerelt autókat, ezek közül a legnagyobb volumenű az volt, amikor 2013 áprilisában a Honda, a Toyota és a Nissan együtt összesen 3 millió autó visszahívására kényszerült.

A Bloomberg cikke alapján legalább 17 olyan esetről lehet tudni, amikor a meghibásodott légzsák volt felelős az utasok haláláért: az első ilyen eset 2009-ben történt, amikor egy oklahomai tinédzser halt meg a Honda Accordjában a Takata hibás légzsákja miatt. A Honda és a Takata tagadta, hogy ők lettek volna felelősek a balesetért, de peren kívül megegyeztek az ügyben a hozzátartozókkal, majd júliusban visszahívtak 285 ezer Accordot és Sedant.

2014 fordulópont volt a Takata botrányainak sorában: szeptemberben a New York Times megírta, hogy a Takata és a Honda vezetői előtt már rég ismertek voltak azok a hibák, amik a korábbi visszahívásokhoz vezettek, majd a cikk megjelenése után nem sokkal az amerikai hatóságok újabb 3 millió autó visszahívását rendelték el. Ezután három amerikai szenátor vizsgálatot kezdeményezett a New York Times cikke kapcsán, mire a Takata részvényei 5 éves mélypontra zuhantak. Decemberben az amerikai hatóságok közölték, hogy a cég nem teljesíti az egész amerikai piacra vonatkozó visszahívási kérelmüket.

A legnagyobb partnereiket is bukták

Ebben az ügyben 2015 közepére annyit sikerült elérni, hogy a Takata 34 millió autó szervizelésére tegyen ígéretet. Júniusban az amerikai hatóságok nyilvánosságra hozták a nyomozás alapján, hogy a Takata alkalmazottjai már 2001-ben tudtak a meghibásodásokról. A cég ezután kért először nyilvánosan bocsánatot, és beleegyezett 200 millió dollárnyi bírság kifizetésébe is az USA-ban.

A Honda bejelentette, hogy nem használja többet a Takata légzsákjait, mert a cég meghamisította a biztonsági tesztek adatait, majd a Toyota is közölte, hogy nem használják az ammónium-nitrátos légzsákokat. Majd Japánban be is tiltották ezeket a légzsákokat, 2016 májusában pedig az amerikai hatóság még 40 millió légzsák visszahívását rendelte el, Japánban pedig 7 millió autó visszahívására kötelezték a Takatát.

Tavaly szeptemberben az amerikai hatóságok nyilvánosságra hozták, hogy a 245 ezer visszahívott és letesztelt légzsákból 660 robbant fel. A cég bűnösnek vallotta magát, és beleegyezett az amerikai hatóságok által megállapított 1 milliárd dolláros büntetés kifizetésébe. Idén februárban a cég bejelentette, hogy valószínűleg a Key Systems bonyolítja majd le a cég újraszervezését. Ezt követően végül hétfőn jelentettek csődöt Japánban és az USA-ban is.

Csúcsra törnek

Bloomberg cikke szerint a Takata jelenlegi készpénzállománya a cég tartozásainak kicsit több mint egyharmadát tudná fedezni. A vállalat részvényei 2016 szeptembere óta 62 százalékot estek, így a japán Takata piaci értéke 120 millió dollárra csökkent. A helyzetet az is bonyolítja, hogy a Takata nem tudott megegyezni 17 autógyárral, köztük például a Teslával vagy a BMW-vel arról, hogy milyen arányban osztozzanak meg a bírságok kifizetésében.

Ezt a patthelyzetet is feloldhatja most a Key Safety Systems beruházása. A cég kínai tulaja, Vang Csien-feng (Wang Jianfeng) tavaly 920 millió dollárért vette meg az amerikai Key Safety Systemst,  ami egy ideje már elég jól járt azzal, hogy a Takata nem tudta magát összeszedni: a cég bevétele bőven az iparági átlagnál magasabb szinten, 20 százalék körül bővült évente, ráadásul sok megrendelése pont a Takatát otthagyó autógyártóktól érkezett.

Vang azt mondta: a Takatát alapvetően jó cégnek tartja, a vezetői ugyanakkor hibákat követtek el. A kínai üzletember arra is esélyt lát, hogy a felvásárlással a Key Safety Systems az autós biztonsági technológiák piacán a világ második legnagyobb cégévé zárkózzon fel a svéd Autoliv mögé. A Key Safety már azt is  bejelentette, hogy a Takata összes jelenlegi alkalmazottját megtartja. 2016 márciusában a Bloomberg gyűjtése szerint 50 530 ember dolgozott a cégnek.

Ehhez a cikkhez ajánljuk

  • Gazdaság
GVH: Kistermelők jutottak értékesítési lehetőséghez és új munkahelyek is létesültek a SPAR-nál

GVH: Kistermelők jutottak értékesítési lehetőséghez és új munkahelyek is létesültek a SPAR-nál

A Gazdasági Versenyhivatal intézkedésével a hazai kistermelők jártak a legjobban.

február 19., 19:40

  • Gazdaság
Szigorodik a szabályozás a kriptopiacon, ezzel új korszak kezdődik

Szigorodik a szabályozás a kriptopiacon, ezzel új korszak kezdődik

A kisebb szereplők bajban lehetnek.

10 perce

  • Gazdaság
Tömeges leépítést jelentett be egy német autóipari beszállító

Tömeges leépítést jelentett be egy német autóipari beszállító

2026 végéig hajtják végre.

február 19., 12:37

  • Gazdaság
1,3 milliárdért eladta az állam Balatonföldvár egyik legértékesebb területét

1,3 milliárdért eladta az állam Balatonföldvár egyik legértékesebb területét

Az eladási ár azt mutatja, hogy igen jelentős lehetett az érdeklődés az ingatlanra.

február 19., 11:33

  • Gazdaság
Számos lépést tesz a Lidl mindannyiunk érdekében

Számos lépést tesz a Lidl mindannyiunk érdekében

A cég évek óta kiemelten kezeli a fenntarthatóság kérdését.

február 19., 14:11

  • Gazdaság
Rangos díjat nyert Orbán Gábor, a Richter vezérigazgatója

Rangos díjat nyert Orbán Gábor, a Richter vezérigazgatója

265 vezérigazgató véleménye alapján nyerte el az elismerést.

február 19., 13:27

  • Gazdaság
A vadkapitalista időszak a múlté, a köd oszlik, a bizalom növekszik a magyar lakosságban

A vadkapitalista időszak a múlté, a köd oszlik, a bizalom növekszik a magyar lakosságban

Létezik-e olyan, hogy etikus biztosítás? Utánajártunk.

február 19., 16:03

  • Gazdaság
Elfogadták Brüsszelben Magyarország középtávú költségvetési tervét

Elfogadták Brüsszelben Magyarország középtávú költségvetési tervét

Nagy Márton közölte a részleteket.

február 19., 13:14

  • Gazdaság
Lerántották a leplet: ilyen lesz a béke utáni Magyarország

Lerántották a leplet: ilyen lesz a béke utáni Magyarország

Belekóstoltunk, milyen az, ha közelít az orosz–ukrán háború lezárása.

február 19., 11:45

  • Gazdaság
Romániai céget vásárol fel a Duna Aszfalt Zrt.

Romániai céget vásárol fel a Duna Aszfalt Zrt.

Az adásvétel értékét a felek nem hozták nyilvánosságra.

február 19., 07:19

  • Gazdaság
Szijjártó Péter: Új szintre léphet a magyar–kazah együttműködés

Szijjártó Péter: Új szintre léphet a magyar–kazah együttműködés

A nukleáris energia területén is lehetőség nyílik a közös munkára.

február 17., 11:02

  • Címlapon
Ilyen pozíciót még nem töltött be magyar politikus, de most megtört a jég

Ilyen pozíciót még nem töltött be magyar politikus, de most megtört a jég

A megválasztott elnök az Indexnek árult el részleteket a döntés hátteréről.

8 perce

  • Címlapon
Volodimir Zelenszkij megsúgta az uniós vezetőknek, mely országok lehetnek Oroszország következő célpontjai

Volodimir Zelenszkij megsúgta az uniós vezetőknek, mely országok lehetnek Oroszország következő célpontjai

Nemzetközi biztonsági csúcstalálkozót tartottak Kijevben, az EU több vezetőjének részvételével.

43 perce

  • Címlapon
Túl van a műtéten Gyurcsány Ferenc

Túl van a műtéten Gyurcsány Ferenc

A pártelnök azt is elárulta, hogy miért kellett kórházba vonulnia.

1 órája

  • Címlapon
Kiderült, mi okozta a Skóciában eltűnt magyar ikerpár halálát

Kiderült, mi okozta a Skóciában eltűnt magyar ikerpár halálát

A két nőnek még január 7-én veszett nyoma.

3 órája

  • Címlapon
Meghalt Roberta Flack

Meghalt Roberta Flack

Az énekesnő a Killing me Softly with His Song című slágerrel vált ismertté.

6 perce

  • Címlapon
A Ripost belső fotókon mutatja be Ruszin-Szendi Romulusz 928 milliós luxusvilláját

A Ripost belső fotókon mutatja be Ruszin-Szendi Romulusz 928 milliós luxusvilláját

Fényjátékkal ellátott hálószobát is találtak.

3 órája

  • Gazdaság
Érkezik az év legnagyobb kamatesője

Érkezik az év legnagyobb kamatesője

Több mint 2200 milliárd forint sorsa dől el.

február 20., 08:33

  • Gazdaság
Akár 300 ezres bírságot kockáztat, aki nem végzi el a NAV adategyeztetését

Akár 300 ezres bírságot kockáztat, aki nem végzi el a NAV adategyeztetését

A hivatal átláthatóságot vár a döntéstől.

február 20., 07:29

  • Gazdaság
Az oroszok nyilvánosságra hozták, hogy Orbán Viktor miért adhatott ultimátumot Brüsszelnek

Az oroszok nyilvánosságra hozták, hogy Orbán Viktor miért adhatott ultimátumot Brüsszelnek

Rekordot döntött a Török Áramlat.

február 18., 09:13

  • Gazdaság
Rekordközelben termeltek hétfőn az ipari naperőművek

Rekordközelben termeltek hétfőn az ipari naperőművek

Magyarország a termelésben és tárolásban is élenjáró szerepre tör a minisztérium szerint.

február 18., 17:55

  • Címlapon
Nem sikerült megállapodniuk a béremelésről, akár sztrájkba is kezdhetnek a reptéri dolgozók

Nem sikerült megállapodniuk a béremelésről, akár sztrájkba is kezdhetnek a reptéri dolgozók

A dolgozók nem értik, miért nem jut több pénz a béremelésükre.

13 perce

  • Címlapon
Nagy Márton elmondta a nyugdíjasok áfa-visszaigénylésének és az anyák adómentességének részleteit

Nagy Márton elmondta a nyugdíjasok áfa-visszaigénylésének és az anyák adómentességének részleteit

Akár októbernél is hamarabb indulhat a nyugdíjasok áfa-visszatérítése – jelezte Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter.

6 órája

  • Címlapon
Politikailag semlegesnek lett meghirdetve, mégis üzentek a hatalomnak a bírói tüntetésen

Politikailag semlegesnek lett meghirdetve, mégis üzentek a hatalomnak a bírói tüntetésen

Gulyás Gergely szerint nem listázzák a tüntetésen részt vevőket.

2 órája

  • Gazdaság
Jobbegyenessel ütnék ki az amerikai–magyar kapcsolatok méregfogát

Jobbegyenessel ütnék ki az amerikai–magyar kapcsolatok méregfogát

Már a republikánusok asztalán van a kettős adóztatás elkerülésének kérdése.

február 18., 09:04

  • Címlapon
Csak felnőttként tudták meg, hogy megerőszakolták őket

Csak felnőttként tudták meg, hogy megerőszakolták őket

Harminc éven át nem volt következménye a sebész tettének Franciaországban.

3 órája