- Gazdaság
- máv
- nif
- nemzeti infrastruktúra fejlesztési zrt
- vasút
- vasúti fejlesztés
- vasútvonal
- vonalszakasz
A magyar vasúton 9 milliárd forintot ér egyetlen perc

További Gazdaság cikkek
-
Nem mind zöld, ami hidrogén: így változtathatja meg a jövő üzemanyaga az életünket
- Meredek pletykák kaptak szárnyra Tiborcz Istvánról, akit fantomnak neveztek egy osztrák lapban
- Lakhatási válság közepette emelnek kamatot a bankok? – Utánajártunk
- Változás jön a kutakon, rátapostak az árak a gázpedálra
- Több száz cég, civil, Litkai Gergely, Csányi Vilmos, Ónodi Eszter – Ön is köztük lehet
Kikértük a MÁV-tól és a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-től, milyen vasútvonalakat újítottak fel 2006-tól napjainkig, mennyi pénzt költöttek el az egyes szakaszokra, és hogy a fejlesztéseknek köszönhetően hány perccel lett gyorsabb az utazás ezeken a vonalakon.
Az adatokból kiszámoltuk a percekre és kilométerekre vonatkozó árakat, amelyeket az alábbi grafikonon mutatunk meg:
Az ábráról leolvasható, hogy átlagosan majdnem 9 milliárd forintba (ez beruházásonként változó arányban jelent hazai forrást és uniós támogatást) került egy perc gyorsulás,
Nyolc percért 137 milliárd forint
Kilométerenként kétmilliárdért szinte új, 160 km/órás vasútvonal épül Szajol és Püspökladány között. Debrecenig tervezték, de ez a 67 kilométer olyan sokba kerül, hogy a maradék 44-re nem maradt pénz.
Látszik az is, hogy az árszínvonal messze van az egységestől, magasan kiemelkedik a mezőnyből a hírhedt Szajol–Püspökladány-vonalszakasz, amely bár mindössze 67 kilométer hosszú, mégis sikerült elkölteni rá több mint 120 milliárd forintot, összesen 3 perc gyorsulásért.
Arányaiban szintén horribilisnek tűnik a Szolnok–Békéscsaba-szakasz költségvetése, itt 128,5 milliárdból valósult meg 96 kilométernyi felújítás és 6 perc időnyerés.
A sorból kiemelkedő költségeket többnyire az adja, hogy a felújítás a gyakorlatban a korszerűtlenebb vonalakon szinte teljes újjáépítést jelent, a 120 km/órás pályát ugyanis – kisebb állomási bevezető szakaszokat leszámítva – 160 kilométer/órás sebességűre és 225 kN tengelyterhelésűre alkalmassá alakítják át.
A nagyobb sebességhatár miatt több helyen új pályaívet kell kialakítani, az állomásokon lévő tárolóvágányokat leszámítva a meglévő síneket, a töltést, de még a villamos felsővezetékek tartóoszlopait is fölszedik, előbbieket kicserélik, az oszlopokat pedig odébb helyezik. Emellett állomásépületeket is felújítanak, és az újonnan lerakott pályát rugalmas, zaj- és rezgéscsillapító sínágyazatra fektetik, így a környék zajterhelése csökken.
Nagy üzlet a kegyelteknek, de még nagyobb lesz
Persze a drágaságban nem kizárólag a fejlesztés nagyszabású mivolta játszhat szerepet, hanem némi túlárazás is: a Szajol–Püspökladány-vonalfelújításnak például mindkét szakaszát olyan konzorcium nyerte, amelynek tagja volt az akkor még kormánykedvenc Közgép, a beruházás miatt indult is OLAF-vizsgálat.
Az Európai Csalás Elleni Hivatalnak állítólag azon akadt meg a szeme, hogy a kormány éppen a szerződéskötés előtt emelte meg 25 milliárd forinttal a munkálatok finanszírozására fordítható keretet, Simicskáék azonban az eset nyilvánosságra kerülésekor rögtön kiadtak egy közleményt, amely szerint a vizsgálat már le is zárult, és a hivatal végül nem talált szabálytalanságot a projektben.

Mindezzel persze nincs vége, mivel a vasút területén továbbra is jelentős a lemaradásunk, sokak szerint az autópálya-építések lezárulta után a vasútfejlesztés lesz az a terület, ahol az uniós tendereken a legtöbb pénzt lehet majd keresni: tavaly őszi hír, hogy
2022-ig négyezermilliárd forintot fordítanak vasúti fejlesztésekre Magyarországon. Ez a 2006 és 2017 közt a területre fordított összeg négyszerese.
Jelzésértékű lehet, hogy Mészáros Lőrinc éppen múlt év végén alapított egy vasútépítő céget RM International Zrt. néven, illetve hogy január elején a Mészáros és Mészáros Kft. elnyert egy 48,9 milliárd forintos tendert. A felcsúti polgármester-vállalkozó zászlóshajó cége az eredetileg becsülténél 7 milliárd forinttal drágábban újíthatja fel a Százhalombatta–Ercsi-vasútvonalat. Ehhez képest kisebb, de azért még így is 7,63 milliárdos falat a Pusztaszabolcs–Dombóvár-vonal forgalomtechnikai irányításának kivitelezése, amelyet szintén a Mészáros-érdeketség R-Kord a Nézőpont Intézet vezetőjének testvére által vezetett céggel konzorciumban nyert el a napokban. Az R-Kord nem most kezdte rommá nyerni magát a vasúti tendereken, tavaly szintén konzorciumban leakasztott egy 74,9 milliárdos MÁV-os munkát is, és a sort még hosszan folytathatnánk.
Ennél azért hamarosan jobb lesz
A grafikonon megcsillagozott pályaszakaszok esetében az arányok még javulni fognak, ugyanis a jövőben ezeken egy akár 160 km/órás sebességet lehetővé tévő ETCS vonatbefolyásoló rendszert is üzembe helyeznek. Ennek telepítése még folyamatban van, tehát a végső időnyerés az itt jelzettnél több lesz majd, de hogy mennyivel, azt nem tudjuk, mert a NIF még nem válaszolt ezzel kapcsolatos kérdésünkre.
Azt is megkérdeztük a cégtől, hogy mikorra készül el az ETCS telepítése, de egyelőre ezt az információt sem közölték. Korábbi hírek szerint ezeken a szakaszokon 2018 folyamán élesedhet a rendszer, amiről ebben a cikkünkben írtunk részletesebben.
Mikor fogunk itthon százhatvannal vonatozni?
3 dolog kellene ehhez, és vannak már szakaszok, ahol ezek egyike-másika már meg is valósult. De nézzük a lényeget.
Ugyanakkor a csillaggal nem jelölt pályaszakaszokat úgy újították fel, hogy azok továbbra sem teszik lehetővé a 160 km/órás haladást a vonatoknak, sőt, van ahol még a 120-at sem érhetik el: a Lepsény–Szántód-Kőröshegy-vonalon például a 60-80 km/órás pályát tornázták fel 100 km/órásra. Ez a bekerülési költségen is meglátszik, kilométerenként feleannyit költöttek rá, mint a legdrágább Szajol–Püspökladány-szakaszra. Az ilyen vasútfelújítások teljes egészében hazai forrásból folytak, ugyanis az Európai Unió vasútfejlesztési stratégiájának értelmében csak akkor adható uniós támogatás egy vasúti projektre, ha a pályát legalább 160 km/óra sebességűre építik át.
A balatoni vonalnál azonban érdemes megjegyezni, hogy itt nem is szükséges a 160 km/órás sebességet lehetővé tevő pálya, mivel sűrűn egymás után következnek a megállók. Itt inkább jó gyorsítási-lassítási képességekkel rendelkező vonatokkal, az utascsere gyorsításával, valamint jól megtervezett menetrenddel, és ahhoz igazított keresztezési helyekkel, részleges kétvágányúsítással lehet menetidőt megtakarítani.
A mostani uniós fejlesztési ciklusban ezermilliárd forint feletti uniós támogatási összeg áll rendelkezésre vasútfejlesztésre, a kormány tervei szerint a ciklus végéig mintegy 450 kilométernyi vasútvonal villamosítása történik meg, és 400 kilométeren valósul meg teljes pályarekonstrukció.
A beruházások részletes adatait összefoglaló táblázat megtekintéséhez kattintson ide
Alig gyorsultunk valamit 60 év alatt
Messzebbről nézve a magyarországi vasútfelújításokat és azok menetidőre gyakorolt hatását azt látjuk, hogy az 1960-as évek óta nem sokat javult a helyzet ezen a téren. A Budapest és vidéki nagyvárosok közötti menetidő több vonalon szinte egyáltalán nem csökkent az elmúlt közel hat évtized év folyamán, bár itt is találunk olyan pozitív kivételt, mint a balatoni vonal.
Az átlagos magyar vonatsebesség közép- és kelet-európai összehasonlításban egyébként a középmezőnyben van, ha az országokon belüli két legnagyobb várost összekötő szakaszok menetidejét vesszük alapul (persze egyes vonalakon ettől még lehetnek gyötrelmesen lassú járatok, az ország egyes részein akadnak olyan szakaszok, ahol már 60 km/órás átlagsebességnek is örülnének az utasok).
Nyugat-Európával összehasonlítva már rosszabb a helyzet, ami nem csoda, hiszen Magyarországon egyáltalán nincsenek olyan nagy sebességű vonatok (illetve a közlekedésükre alkalmas pályák), mint például a Deutsche Bahn InterCityExpresse vagy a franciák TGV-je, amelyek akár 300 km/óra fölötti utazást is lehetővé tesznek a távoli nagyvárosok között (igaz, a távolságok is jóval kisebbek országon belül, még a fővárostól legmesszebb fekvő nagyvárosok is 300 kilométeren belül vannak).
A készülő, 160 km/órás pályák kihasznásához a vonatállomány modernizálására is szükség lesz. Már folyik az InterCity járműpark megújítása, és a meglévő 123 egyszintes Stadler FLIRT motorvonat mellé új, emeletes motorvonatok beszerzéséről is tavaly állapodott meg a MÁV-Start.
(Címlap és borítókép illusztráció: szarvas / Index)
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Gazdaság
Karikó Katalin az Indexnek: Ha egy kutatót gátol a rendszer, keressen kiutat
Mi is ott voltunk az első női Nobel-díjasunk alma materében tartott közönségtalálkozón.
február 16., 14:19
- Gazdaság
Nem mind zöld, ami hidrogén: így változtathatja meg a jövő üzemanyaga az életünket
A terjedését a költségek hátráltatják.
53 perce
- Gazdaság
Rémes járvány sújtja Amerikát, már Európát is elérte
A kereskedelemben is látszik a hatása, mennyiségi korlátozásokkal próbálják orvosolni a problémát.
február 16., 18:16
- Mindeközben
Nevetséges, mondta az eladó, miután a Kincsvadászok nem akartak milliókat fizetni műtárgyáért
3 órája
- Mindeközben
Gáspár Győző szeretné bebizonyítani, hogy igenis tud énekelni: Andrea Bocelli leszek
4 órája
- Gazdaság
Befuccsolni látszik a Tesla Cybertruck-üzlete, óriási akciókat jelentettek be
Eddig nem látott árengedményekkel szórnák ki a készleteket.
február 16., 17:49
- Gazdaság
Az Államadósság Kezelő Központ vezetője az Indexnek: Ez a pénz már zsebben van
Több milliárd euró mozdult meg.
február 16., 17:19
- Gazdaság
Nemzetgazdasági Minisztérium: Magyar Péter a programját felírhatja egy WC-papírra
Itt a válasz a Tisza Párt elnökének a kijelentéseire.
február 16., 11:47
- Gazdaság
Százmilliók forogtak kockán, többen örülhetnek ezeknek a számoknak
Kihúzták a hatos lottó nyerőszámait.
február 16., 17:49
- Gazdaság
Igazán rájuk fér: régóta várt jó hírnek örülhetnek a magyar vállalatok
Az állam helyett ezúttal a piac biztosít kamatkönnyítést – mutatjuk, hogyan.
február 16., 15:05
- Gazdaság
Új adatokat publikált az Energiaügyi Minisztérium a napelemek számáról
Többségük családi házak tetején működik.
február 17., 08:52
- Gazdaság
Rég látott lépésre készül a forint, jöhet a nagy áttörés
Ostromhoz gyűjt erőt a magyar valuta.
február 16., 08:20
- Gazdaság
Felcsillant Fortuna mosolya, csaknem 12,5 millió forintot zsebelhet be egy magyar szerencsejátékos
Az ötös lottó főnyereménye tovább hízik.
február 15., 21:04
- Mindeközben
Bálint Antónia elárulta, miért vállalta el a Farm VIP-t: „Kérdeztétek sokan, hogy kellett-e ez nekem?”
7 órája
- Mindeközben
Idilli fotókat mutatott eljegyzéséről Gelencsér Tímea: „Az életben az egyik legnehezebb feladatunk megtalálni a párunkat”
8 órája
- Gazdaság
Donald Trump padlógázra lépett, így hat a visszatérése Magyarországra
Terítéken a gazdaság, a tőzsde, Szécsényi Bálint, az Equilor elnök-vezérigazgatója tiszta vizet öntött a pohárba.
február 17., 11:51
- Gazdaság
Kocsmafejlesztési programot szorgalmaz a magyar söripar
Vajon lehet-e újra virágzó sörkultúránk, és hogyan segíthetne ebben az állam?
február 15., 10:44
- Gazdaság
Vészesen fogy a földgáz Európában – meddig bírjuk a telet?
Az európai föld alatti gáztárolók (UGS) töltöttségi szintje 50 százalék alá csökkent.
február 17., 10:38
- Címlapon
Meredek pletykák kaptak szárnyra Tiborcz Istvánról, akit fantomnak neveztek egy osztrák lapban
Az Index megkeresésére cáfolta a híreszteléseket a BDPST Group.
3 órája
- Címlapon
Donald Trump: Putyin szeretne megállapodást kötni a háborúról, pedig megszerezhetné egész Ukrajnát
15 órája
- Címlapon
Megszólalt Ruszin-Szendi Romulusz a 928 milliós szolgálati villája ügyében
Sem a saját monogramos üvegre, sem a 31 milliós növénybeszerzésre nem adott magyarázatot.
2 órája
- Gazdaság
Ezt a táblázatot nem akarta látni: mutatjuk, milyen elképesztően drágultak az élelmiszerek az elmúlt években
Visszatért a drágaság, így kapott erőre ismét a kormány szerint földbe döngölt infláció.
február 14., 09:28
- Gazdaság
Újabb kulcsszektortól kapott irgalmatlan pofont a magyar gazdaság
Már nagyon építenének, de egyelőre nem nagyon van mit.
február 14., 08:47
- Gazdaság
Lengyel űripari céggel vágna neki a világűr meghódításának a 4iG
Újra kívánják definiálni az űr- és védelmi ipart.
február 14., 15:32
- Gazdaság
Négymilliárd forint talált gazdára az Eurojackpot sorsolásán
Egy játékos sikeresen eltalálta a számokat.
február 14., 21:45
- Gazdaság
Szijjártó Péter: Tisztán látszik, hogy Magyarország nem vett részt a gazdasági hidegháborúban
A külügyminiszter szerint a nyugati és keleti régiók közti gazdasági egyenlőtlenség is megszűnt.
február 14., 18:01
- Gazdaság
Energiaügyi Minisztérium: Február közepén is ötven százalékig töltve vannak a hazai gáztárolók
Magyarország jelenlegi gázkészletei mintegy 67 téli napra lennének elegendőek.
február 15., 09:54
- Mindeközben
Gáspár Evelin: „Jó lenne, ha a Photoshop helyett az influenszerek is a természetességet hirdetnék”
10 órája
- Gazdaság
Donald Trump lépése új üzemanyagárakat hozhat
Az orosz–ukrán háború eseményei alaposan megrángathatják az üzemanyagárakat.
február 14., 13:42
- Gazdaság
Prüszköl a német ló a magyar vitéz alatt – kiderül, meddig jut gyalog
Egy biztos a magyar gazdaság jövőjét illetően: a bizonytalanság.
február 14., 17:42
- Gazdaság
Tovább javítaná a kispénzűek és a középréteg pénzügyi helyzetét Nagy Márton
Erről fog szólni a 2025-ös év.
február 14., 19:23
- Címlapon
Újabb kínai óriásberuházás érkezik Magyarországra
A befektetés mintegy 800 új munkahelyet teremt.
6 órája