Mesésen indult a Spotify tőzsdei kereskedése
További Gazdaság cikkek
- Czomba Sándor: Mintegy 200 milliárd forint áll rendelkezésre az ifjúsági garanciaprogramban
- Üvöltő fájdalom euróban rendelni bármit is, olyat lépett a forint
- Megállapodást írt alá a Mol, új cég született
- Nagy Márton az Indexnek: Matolcsy György el akart lehetetleníteni, de Orbán Viktor hitt bennem
- Kiderült, mit vár a Fidesz a magyar gazdaságtól 2025-ben
A svéd Spotify streaming-alapú zenemegosztó vállalkozásról sok mindent tudtunk a tőzsdei rajt előtt, például azt, hogy
- a márka már rendkívül ismert,
- a fizetőképes nyugati fiatalok kiváló célcsoportjában nagyon népszerű,
- a pénzügyi modelljét ugyan még keresi,
- de kifejezetten takarékos a cégvezetés
A pozitívumokat üdvözölte, a negatívumokon pedig elegánsan felülemelkedtek az elemzők és a befektetők. Így aztán kedd délután a New York-i tőzsdei csengetés után nem maradt el a siker. A cég tőzsdei debütálása a referenciaárnak megadott 132 dollár felett negyedével, 165,9 dolláron indult el, aztán ugyan kicsit korrigált lefelé, de még így is cikkünk írása idején 20 százalékos pluszban zajlik az adásvétel..
Szeretni szokás
A Spotify és szolgáltatásai iránt szinte egyöntetűen lelkesedtek a tőzsdei bevezetés előtt is az elemzők és a professzionális befektetők, így az már eleve benne volt a levegőben, hogy a bevezetés siker lesz, ám ennek a mértéke alighanem meglepte a piacot.
A klasszikus tőzsdei bevezetéseknél, amikor részvényeladás, vagy tőkeemelés is kíséri a debütálást, a recept a következő. Mindig minden tőzsdére lépő társaság körül legyeskednek a tanácsadók, anagy nyugati befektetési házak, akik úgy próbálja belőni az első árat, hogy a rajtot övező hírek, amelyek akár hónapokig meghatározzák az áremelkedést, pozitívak, vagyis áremelkedésről szólóak legyenek.
Ugyanakkor a korábbi tulajdonosok azért balekok sem szeretnének lenni,
így az ár alatti kiszállást is igyekeznek elkerülni. Érzékeny egyensúlyozás ez, a Spotify esetében azonban minden más volt, nem volt IPO, eladás, tőkeemelés, igaz a cég ennek annyiban meg is ihatta a levét, hogy túlságosan is óvatos volt az árazással.
Vannak kockázatok
- Miért lehettek óvatosak a vezetők? A cég üzleti modellje vitatott. Van, akik attól tartanak, hogy az ingyenes előfizetések és a fizetős előfizetők ma 1:1 arányát nehéz lesz tartani,
- mások a családi csomagok bevezetésével azt prognosztizálja, hogy a zenemegosztó a saját bevételét kannibalizálja,
- megint mások attól félnek, hogy még mindig rendezetlen a zenemegosztás jogi státusza, így perek tucatjai kezdhetik ki a Spotify üzleti modelljét.
A számok azonban szépek
Ám a tapasztalatok eddig mást mutatnak.
A forgalom és a márkaismertség intenzíven nő. És a cég esélyes arra, hogy elhagyja a Tesla nevével fémjelzett, „szupertrendi, de örökké veszteséges” cégkategóriát.
A Spotify ugyanis sokkal jobban vigyáz a költségekre, mint a marketingorientált Tesla, a tőzsdei bevezetésnél is ezért preferálta az IPO nélküli megjelenést. Ráadásul eddig nagyon sikeres volt az az árképzési modellje, amely országonként eltérő árazást valósít meg. Ez szinte olyan, mint a közgazdaságtanban harmadfokú árdiszkriminációként ismert fogalom, amikor az arab bazári szőnyegárus mindenkitől annyit kér, amennyit az szerinte ki fog fizetni a szőnyegért.
Hogy a Spotify üzletpolitikája mire lesz elég, azt immár nagyon transzparensen a tőzsdei befektetők értékítéletén keresztül is követhetjük, mindenesetre jelenleg már havi 4-500 millió dolláros forgalmat, azaz évente 4-5 milliárd dollárt termel.