Árpád
-2 °C
3 °C

A tőzsdére lép a Spotify

2018.03.01. 08:20
De mit jelent ez a zeneiparnak? És a cégnek? Ők lesznek az új Netflix, akik forradalmasítják a lemezkiadást, vagy ezzel a lépéssel minden alulfizetett művészt elidegenítenek maguktól? Még nem tudni; még az sem biztos, hogy eljutnak a tőzsdei bevezetésig.

Régóta rebesgették, lehetett rá számítani, de most végre megtörténik: a tőzsdére megy a Spotify. A cég részvényeit a New York-i Értéktőzsde fogja kibocsátani a nyilvános ajánlattétel (IPO) után.

Ha valakinek, hát nekik sikerülhet – de ami a Spotify-jal történik, az a zeneipar többi részére is kihathat. Elvégre a streamerek már a zeneipari bevételek több mint felét adják, és a Spotify-ért többen csengetik ki a havi előfizetési díjat, mint az összes többi fizetős streamerért összesen.

Bár a Spotify piaci értékét egyesek húszmilliárd dollárra becsülik, fontos megjegyezni, hogy a vállalat mostanáig nem termelt profitot: a tavalyi veszteségük 600 millió dollár körül volt. Ez nem kell, hogy negatívan befolyásolja a cég részvényárfolyamait: a Snapchat sem nyereséges, de a tőzsdei bevezetését siker követte (csak később kerültek pénzügyi dugóhúzóba). A befektetők viszont elvárhatják a felhasználóbázis további növekedését – ha a bevételekét egyelőre nem is.

A Spotify veszteségességének egyik fő oka, hogy a bevételeik nagy részét vissza kell fizetniük a lejátszható zenéket biztosító kiadóknak. (Állítólag a két legnagyobb riválisuk, az Apple és a YouTube jobb feltételekkel indul a jogdíjtárgyalásokon, így az ő piaci mozgásterük nagyobb.)

A Spotify várhatóan március végén lép a tőzsdére, de ez nem garancia rá, hogy nem csúsztatják el a bevezetést – őket ismerve ez nem lenne példátlan. Főleg azok után, hogy a közelmúltban a nyakukba sóztak egy 1,6 milliárd dolláros büntetést a Wixen lemezkiadóval szembeni jogsértés miatt. De a cég több megoldással is kísérletezik, amik mind arra utalhatnak, hogy valóban a tőzsdére lépést tervezgetik.

Új albumok? Csak ha fizetsz.

Taylor Swift 2014-ben igencsak összerúgta a port a Spotify-jal, amikor nem engedte az új lemezét megjelentetni a streameren. Hasonlóan tett Adele és a Coldplay is, akik szintén visszatartották a lemezeiket. (Ez a lépés segít a fizikai eladások – cd-k, hanglemezek – fellendítésében is.)

A zeneiparban windowingnak hívják azt a módszert, amikor egy új albumot csak a fizető felhasználóknak tesznek elérhetővé. A legnagyobb kiadók és a velük dolgozó művészek már régóta küzdenek azért, hogy az új lemezeiket ne érhessék el azok, akik nem fizetnek érte – ha nem is egy gyári lemez árát, de legalább valamennyit. A szándék érthető: nem szerencsés hozzászoktatni a vásárlóközönséget ahhoz, hogy a zene ingyen van, másfelől meg a zeneipar fő bevételi forrását még mindig az előfizetések adják.

A Spotify tavaly bejelentette, hogy – a tőzsdére lépés előkészítésenként – új licencszerződést kínál a zenészeknek. Ennek részeként az új albumokat a megjelenés utáni két hétben csak a fizetős felhasználók hallgathatnák meg.

A zene nem elég.

A Spotify alighanem érzi, hogy a jövedelmező működéshez érdemes több lábat növeszteniük. Hogy mit tehetnek?

  • Több szolgáltatást kínálhatnak a zenészeknek, például a már meglévő Spotify for Artist alkalmazáson keresztül.
  • Már most is begyűjtik a reklámbevételeket az ingyenes verziót használók után, de az ambícióik alapján szeretnének a világ harmadik legnagyobb online reklámértékesítői lenni a Google és a Facebook után.
  • Bár a lemezvásárlás ma már nem a popzenerajongás része, a zenehallgatók mégis vásárolnak tárgyakat, merchandise-okat, amik az adott zenekarhoz kapcsolódnak. Nyilván nem véletlen, hogy a Spotify szerződést kötött a Merchbarral: az ő segítségükkel a szolgáltatáson keresztül árusíthatják ezeket a kiegészítőket.
  • Más területek felé kell nyitniuk, például a videók és a tematikus podcastek felé. (Nyilván nem véletlenül igazoltak le egy ex-disney-s részlegvezetőt, aki kimondottan ezzel foglalkozik.)
  • Nem kizárt, hogy hardvergyártásba fognak: egy friss álláshirdetés alapján elképzelhető, hogy egy, az Amazon Echóhoz hasonló okoshangszórót terveznek.

Akár lemezkiadóvá is válhatnak.

A Spotify-rivális Pandora 2011-ben lépett a tőzsdére, de az online rádióműsoros üzletpolitikájuk nem felel meg az elvárásoknak – legalábbis ez látszik a részvényárfolyamukon. Ennél jóval jövedelmezőbb lehet, ha a Netflix stratégiáját követik, akik nem más kiadók zenéinek licencelésével, hanem a saját gyártású tartalmakkal szakítanak hatalmas pénzeket. Ezzel csökkenthetnék a cégre nehezedő pénzügyi nyomást - de óvatosan kell csinálniuk, hogy a sajátláb-növesztés közben ne tiporjanak a rivális lemezkiadók lábára.

A transzparencia jól jöhet – de árthat is.

A tőzsdére lépett vállalatoknak negyedévente pénzügyi jelentéseket kell nyilvánosságra hozniuk. Ha valami, hát ez elősegítheti, hogy a Spotify megítélése megváltozzon. Az egyik nézőpont szerint ők nem mások, mint a piaci erőfölényükkel visszaélő zsarnokok, akik az éhező művészek megkopasztásával zsebelnek be hatalmas profitot. A másik szerint viszont a fenntartásukra is alig van pénzük, mert minden profitjukat elviszik a jogdíjak. A negyedéves jelentések viszont hoznak némi átláthatóságot: képbe kerülhetünk, hogy melyik félnek van igaza.

Az alkotók és a kiadók közti feszültség kiéleződése mellékszálnak tűnhet, de már most is sokan vannak a zeneiparban, akik nem tartoznak a pénzügyi elithez, és jogosan érezhetik úgy, hogy a Spotify lehúzza őket. Tavaly a streamerek bevételeinek több mint 99 százaléka a felső 10 százalékba tartozó legnépszerűbb előadóktól származott, szóval a feltörekvő művészek joggal érezhetik magukat elhanyagolva.

A tőzsdei bevezetéssel a Spotify végleg a nagybetűs Zeneipar részévé válik, ahol ez a tendencia már évtizedek óta fennáll. A pénzügyi transzparenciával az alulfizetett művészeknek több okuk lesz verni az asztalt, kedvezőbb feltételeket követelve -vagy kereshetnek maguknak más terjeszkedési csatornát.

(A cikk a Pitchfork írása alapján készült.)

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?