Mesésen indult a Spotify tőzsdei kereskedése

2018.04.03. 19:34
132 dollárra lőtték be az indulóárat, ehelyett 165,9 dolláron nyitott a svéd Spotify zenemegosztó vállalat a New York-i Értéktőzsdén. A forradalmian új szolgáltatást nyújtó vállalat a börzére is rendhagyó módon érkezett.

A svéd Spotify streaming-alapú zenemegosztó vállalkozásról sok mindent tudtunk a tőzsdei rajt előtt, például azt, hogy

  1. a márka már rendkívül ismert,
  2. a fizetőképes nyugati fiatalok kiváló célcsoportjában nagyon népszerű,
  3. a pénzügyi modelljét ugyan még keresi,
  4. de kifejezetten takarékos a cégvezetés

A pozitívumokat üdvözölte, a negatívumokon pedig elegánsan felülemelkedtek az elemzők és a befektetők. Így  aztán kedd délután a New York-i tőzsdei csengetés után nem maradt el a siker. A cég tőzsdei debütálása a referenciaárnak megadott 132 dollár felett negyedével, 165,9 dolláron indult el, aztán ugyan kicsit korrigált lefelé, de még így is cikkünk írása idején 20 százalékos pluszban zajlik az adásvétel..

Szeretni szokás

A Spotify és szolgáltatásai iránt szinte egyöntetűen lelkesedtek a tőzsdei bevezetés előtt is az elemzők és a professzionális befektetők, így az már eleve benne volt a levegőben, hogy a bevezetés siker lesz, ám ennek a mértéke alighanem meglepte a piacot.

A klasszikus tőzsdei bevezetéseknél, amikor részvényeladás, vagy tőkeemelés is kíséri a debütálást, a recept a következő. Mindig minden tőzsdére lépő társaság körül legyeskednek a tanácsadók, anagy nyugati befektetési házak, akik úgy próbálja belőni az első árat, hogy a rajtot övező hírek, amelyek akár hónapokig meghatározzák az áremelkedést, pozitívak, vagyis áremelkedésről szólóak legyenek.

Ugyanakkor a korábbi tulajdonosok azért balekok sem szeretnének lenni,

így az ár alatti kiszállást is igyekeznek elkerülni. Érzékeny egyensúlyozás ez, a Spotify esetében azonban minden más volt, nem volt IPO, eladás, tőkeemelés, igaz a cég ennek annyiban meg is ihatta a levét, hogy túlságosan is óvatos volt az árazással.

Vannak kockázatok

  • Miért lehettek óvatosak a vezetők? A cég üzleti modellje vitatott. Van, akik attól tartanak, hogy az ingyenes előfizetések és a fizetős előfizetők ma 1:1 arányát nehéz lesz tartani,
  • mások a családi csomagok bevezetésével azt prognosztizálja, hogy a zenemegosztó a saját bevételét kannibalizálja,
  • megint mások attól félnek, hogy még mindig rendezetlen a zenemegosztás jogi státusza, így perek tucatjai kezdhetik ki a Spotify üzleti modelljét.

A számok azonban szépek

Ám a tapasztalatok eddig mást mutatnak.

A forgalom és a márkaismertség intenzíven nő. És a cég esélyes arra, hogy elhagyja a Tesla nevével fémjelzett, „szupertrendi, de örökké veszteséges” cégkategóriát.

A Spotify ugyanis sokkal jobban vigyáz a költségekre, mint a marketingorientált Tesla, a tőzsdei bevezetésnél is ezért preferálta az IPO nélküli megjelenést. Ráadásul eddig nagyon sikeres volt az az árképzési modellje, amely országonként eltérő árazást valósít meg. Ez szinte olyan, mint a közgazdaságtanban harmadfokú árdiszkriminációként ismert fogalom, amikor az arab bazári szőnyegárus mindenkitől annyit kér, amennyit az szerinte ki fog fizetni a szőnyegért.

Hogy a Spotify üzletpolitikája mire lesz elég, azt immár nagyon transzparensen a tőzsdei befektetők értékítéletén keresztül is követhetjük, mindenesetre jelenleg már havi 4-500 millió dolláros forgalmat, azaz évente 4-5 milliárd dollárt termel.