Judit
3 °C
7 °C

Mesésen indult a Spotify tőzsdei kereskedése

2018.04.03. 19:34
132 dollárra lőtték be az indulóárat, ehelyett 165,9 dolláron nyitott a svéd Spotify zenemegosztó vállalat a New York-i Értéktőzsdén. A forradalmian új szolgáltatást nyújtó vállalat a börzére is rendhagyó módon érkezett.

A svéd Spotify streaming-alapú zenemegosztó vállalkozásról sok mindent tudtunk a tőzsdei rajt előtt, például azt, hogy

  1. a márka már rendkívül ismert,
  2. a fizetőképes nyugati fiatalok kiváló célcsoportjában nagyon népszerű,
  3. a pénzügyi modelljét ugyan még keresi,
  4. de kifejezetten takarékos a cégvezetés

A pozitívumokat üdvözölte, a negatívumokon pedig elegánsan felülemelkedtek az elemzők és a befektetők. Így  aztán kedd délután a New York-i tőzsdei csengetés után nem maradt el a siker. A cég tőzsdei debütálása a referenciaárnak megadott 132 dollár felett negyedével, 165,9 dolláron indult el, aztán ugyan kicsit korrigált lefelé, de még így is cikkünk írása idején 20 százalékos pluszban zajlik az adásvétel..

Szeretni szokás

A Spotify és szolgáltatásai iránt szinte egyöntetűen lelkesedtek a tőzsdei bevezetés előtt is az elemzők és a professzionális befektetők, így az már eleve benne volt a levegőben, hogy a bevezetés siker lesz, ám ennek a mértéke alighanem meglepte a piacot.

A klasszikus tőzsdei bevezetéseknél, amikor részvényeladás, vagy tőkeemelés is kíséri a debütálást, a recept a következő. Mindig minden tőzsdére lépő társaság körül legyeskednek a tanácsadók, anagy nyugati befektetési házak, akik úgy próbálja belőni az első árat, hogy a rajtot övező hírek, amelyek akár hónapokig meghatározzák az áremelkedést, pozitívak, vagyis áremelkedésről szólóak legyenek.

Ugyanakkor a korábbi tulajdonosok azért balekok sem szeretnének lenni,

így az ár alatti kiszállást is igyekeznek elkerülni. Érzékeny egyensúlyozás ez, a Spotify esetében azonban minden más volt, nem volt IPO, eladás, tőkeemelés, igaz a cég ennek annyiban meg is ihatta a levét, hogy túlságosan is óvatos volt az árazással.

Vannak kockázatok

  • Miért lehettek óvatosak a vezetők? A cég üzleti modellje vitatott. Van, akik attól tartanak, hogy az ingyenes előfizetések és a fizetős előfizetők ma 1:1 arányát nehéz lesz tartani,
  • mások a családi csomagok bevezetésével azt prognosztizálja, hogy a zenemegosztó a saját bevételét kannibalizálja,
  • megint mások attól félnek, hogy még mindig rendezetlen a zenemegosztás jogi státusza, így perek tucatjai kezdhetik ki a Spotify üzleti modelljét.

A számok azonban szépek

Ám a tapasztalatok eddig mást mutatnak.

A forgalom és a márkaismertség intenzíven nő. És a cég esélyes arra, hogy elhagyja a Tesla nevével fémjelzett, „szupertrendi, de örökké veszteséges” cégkategóriát.

A Spotify ugyanis sokkal jobban vigyáz a költségekre, mint a marketingorientált Tesla, a tőzsdei bevezetésnél is ezért preferálta az IPO nélküli megjelenést. Ráadásul eddig nagyon sikeres volt az az árképzési modellje, amely országonként eltérő árazást valósít meg. Ez szinte olyan, mint a közgazdaságtanban harmadfokú árdiszkriminációként ismert fogalom, amikor az arab bazári szőnyegárus mindenkitől annyit kér, amennyit az szerinte ki fog fizetni a szőnyegért.

Hogy a Spotify üzletpolitikája mire lesz elég, azt immár nagyon transzparensen a tőzsdei befektetők értékítéletén keresztül is követhetjük, mindenesetre jelenleg már havi 4-500 millió dolláros forgalmat, azaz évente 4-5 milliárd dollárt termel.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?