Már a Wizz Air is szétülteti az utasokat, ha nem fizetnek
További Gazdaság cikkek
- Gazdagabbak szerettek volna lenni a magyarok, ehelyett csúnyán befürödtek
- Itt a kormány válasza, ennyi pénzt kap minden megszülető gyermek
- A vártnál alacsonyabb bevételt termelt a Temu anyavállalata
- Olyat mondott a pimasz palack forgalmazója, amire a MOHU sem számított
- Ilyet még nem láttunk: Magyarország legnagyobb energiatárolója épül
A Wizz Air is rászánta magát a legidegesítőbb utaskopasztásra, az utasok szétültetésére – szúrta ki olvasói jelzések alapján a Fapadosinfo blog. Mivel fő versenytársuk, a Ryanair már korábban meglépte ugyanezt, a repülni vágyóknak nincs más választása, ha nem akarnak külön utazni, fizetniük kell, méghozzá a jegyek árához képest nem is olyan keveset.
A fapados lehúzás új generációja
A fapadosok árazása külön tudomány, ezzel korábban az Indexen is foglalkoztunk, amikor megnéztük, miből áll össze egy repülőjegy ára. Az egy dolog, hogy minden társaságnak saját algoritmusa van, ami dinamikusan változtatja az árakat az időszak, a járat telítettsége és az érdeklődés függvényében, de egy sereg más módszerrel is megpróbálnak plusz pénzt legombolni az utasokról.
Ilyen már egy ideje a csomagokkal való szívózás, az elsőbbségi beszállás vagy a lábhely, a legellentmondásosabb azonban kétségkívül az együtt utazó társaságok szándékos szétültetése. Eddig ezt csak az ír Ryanair húzta meg nagyjából egy évvel ezelőtt, most azonban a magyar utasok bánatára a Wizz Air is a nyomába szegődik – annak ellenére, hogy a Ryanairrel kapcsolatban a Polgári Repülési Hatóság (CAA) vizsgálatot indított a húzás miatt a briteknél (aminek persze valószínűleg nem lesz kötelező érvényű hozadéka, mert végül is mi alapján tiltanák meg, hogy egy cég úgy árazza a helyjegyeit, ahogy akarja.)
Ha nem szívatnak, az már plusz szolgáltatás
A Wizz Air új, szétültetéses gyakorlatáról panaszkodó levelek tavasszal kezdtek záporozni a szakbloghoz. Bár azt már megszokták az utasok, hogy bizonyos kényelmi plusz szolgáltatásokért fizetni kell, a legtöbbeket kiakasztja, hogy egy eddig alapnak vett elemet – ha a telítettség engedi, egymás mellé ülhessünk utastársunkkal – most már pénzért kínálnak a cégek. Az emberben felmerül, hol húzódik a normális alapszolgáltatás határa, hiszen
itt végső soron arról van szó, hogy az algoritmus szándékosan ront az utazási élményen, ha nem vagyunk hajlandóak fizetni.
Ezzel az erővel lassan bevezethetnék azt is, hogy aki nem fizet plusz néhány eurót, annak rajzszögeket szórnak az ülésére.
A Wizz Airnek eddig is volt helyválasztós rendszere, első soros, vagy ablak melletti helyeket lehetett például plusz pénzért venni, ha megtörtént a helykiosztás. Most ez úgy változott meg, hogy sima helyet is lehet vásárolni, amelynek az az egyetlen extra tulajdonsága, hogy utastársunk mellett van. A helyvásárlás ára a hivatalos tájékoztatás szerint 1-50 euró között mozog, a blog tesztje alapján ez a valóságban jellemzően inkább 5-48 euró környékén alakul. Vagyis legtöbbször
még a legrövidebb utaknál sem úszhatjuk meg kb. 1500 forint alatt, ha nem szeretnénk, hogy szétültessen minket a gép.
Egy olcsó jegy esetében tehát az ár mintegy tizedét még ráfizetjük erre a "szolgáltatásra". Ebből adódóan ha konzervatív becsléssel úgy számolunk, hogy akár csak az utasok harmada megveszi a helyjegyet, már az is hatalmas bevételt generál a cégnek.
Annyi humánum azért van a rendszerben, hogy a versenytárshoz hasonlóan az algoritmus a gyerekeket nem ülteti szét felnőtt kísérőiktől (legalábbis az egyiktől), 14 év alatt tehát nem kell attól tartani, hogy egyedül fogunk utazni. A kamaszokra viszont már érvényes, hogy csak akkor ülhetnek a szülőkkel, ha azok megveszik nekik a helyet.
Halogatni kell a becsekkolást?
Az új gyakorlat kapcsán az Origo megkereste a Wizz Airt, válaszában a cég megpróbálta a legjobbat kihozni a helyzetből kommunikációs szinten, ezért ilyeneket írtak:
"A Wizz Air ülőhelykiosztási algoritmusa része a légitársaság stratégiájának, aminek szellemében folyamatosan fejlesztjük szolgáltatásainkat, és új lehetőségeket teremtünk a jobb utazási élmény és a lehető legalacsonyabb viteldíjak biztosítása érdekében. Minden utas számára elérhető az ingyenes ülőhelykiosztás, amellyel nem garantált, hogy útitársa mellett utazik." A cég pozitívumként közölte továbbá, hogy a rendszer azt is lehetővé teszi az ülőhelyüket lefoglaló, illetve WIZZ GO, WIZZ Plus vagy Wizz Privilege Pass szolgáltatást megvásároló utasok számára, hogy ülőhelyüket a lehető legtöbb üres sorból válasszák ki.
A legnépszerűbb európai fapados társaságok közül tehát az easyJet maradt az egyetlen, aki nem számláz külön azért, hogy az együtt utazók együtt is ülhessenek a gépen, de az iparági trendeket nézve nem lennénk meglepve, ha ez nem maradna így sokáig. A rendszer kitrükközésére a Fapadosinfo szerint néha van lehetőség, bár ehhez szerencse is kell, állítólag érdemes lehet az utolsó pillanatig várni az online becsekkolással (ez a Wizz Airnél egyébként 3 óra), ilyenkor ugyanis előfordul, hogy jobb, és akár egymás mellé szóló helyeket ad a rendszer.