Móric
14 °C
17 °C

Trump megfenyegette az európai autógyártókat

2018.06.22. 17:48

Donald Trump a Twitterre kiírt üzenetében megfenyegette Európát, hogy 20 százalékos vámot vet ki az Európai Unióból importált autókra, ha az európaiak nem bontják le gyorsan az amerikai termékeket sújtó vámokat és kereskedelmi akadályokat.

Trump arra szólította fel az európai vállalatokat, hogy inkább az Egyesült Államokban gyártsák autóikat, ne az Európai Unióból exportálják azokat. A Reuters szerint autógyártók részvényárfolyama esett Trump tweetje után.

Trump május végén jelentette be, hogy nemzetbiztonsági megfontolások miatt védővámmal sújthatják a külföldi járművek és alkatrészek importját is. Az amerikai kereskedelmi minisztérium vizsgálja, hogy az autók és autóalkatrészek importja nemzetbiztonsági kockázatot jelent-e. Ebben 2019 februárja a határidő, de Wilbur Ross miniszter szerint már július-augusztusban végezhetnek, írja a Reuters.

Az Egyesült Államokban a személyautók importját jelenleg 2,5 százalékos, a platós terepjárókét és a kis teherautókét pedig 25 százalékos vám terheli. Egy amerikai bennfentes forrás korábban azt közölte, hogy az elnök 20-25 százalékra emelné a személyautókra kivetett vámot, írja az MTI.

A Portfolio a MarketWatch gyűjtése alapján a fontos számokat összes is szedte:

  • Az európai autógyártók tavaly 1,2 millió autót exportáltak az Egyesült Államokba
  • 2017-ben 17,3 millió autót adtak el az USA-ban, ennek 56 százalékát hazai üzemekben gyártottak, 11-11 százalék érkezett Japánból, Kanadából és Mexikóból, és csupán 7 százalék Európából
  • Az EU 10 százalékos vámot vet ki az amerikai autókra, miközben az Egyesült Államok csupán 2,5 százalékot az európaiakra

Szóval az utolsó pont alapján eléggé egyoldalú az USA és az EU viszonya, a teljes képet azonban több dolog is árnyalja:

  • Egyrészt az amerikai autóknak csak 15 százalékát érinti az európai vám, amit úgy kerülnek ki az amerikai gyártók, hogy az alkatrészek egy meghatározott aránya európai alkatrész az autókban, így kvázi európai autóknak minősülnek az amerikai járművek
  • Másrészt az amerikaiak 25 százalékos vámot vetnek ki a manapság legnépszerűbb, az autógyártóknak legnagyobb profitot hozó SUV és kisteherautó szegmensben a külföldi autókra, miközben az EU csupán 10 százalékosat

Ez utóbbiból elsősorban az amerikai gyártók, a profitjuk nagy részét pont a magas amerikai vámokkal védett SUV-ok és light truckok eladásából szerző Ford és GM profitáltak, kérdés, hogy nem az lesz-e a vége a szkanderozásnak, hogy az amerikai autógyártók is rosszul járnak.