50 százalékkal zuhantak a befektetések a brit autóiparban
További Gazdaság cikkek
A tavalyi azonos időszakhoz képest csaknem 50 százalékkal zuhant a brit autóiparban végrehajtott beruházások értéke az idei év első felében a brexittel kapcsolatos bizonytalanságok miatt – ismertette az MTI a brit autógyártók és - kereskedők szövetségének adatait. A szervezet felszólította a brit kormányt arra, hogy tartsa fenn Nagy-Britannia tagságát az EU vámuniójában.
A szervezet kimutatása szerint a brit autóipar vállalatai az idei év első napjától június 21-éig 347,3 millió font (128 milliárd forint) értékben jelentettek be új beruházási terveket gyártóüzemek létesítésére, gépek, szerszámok és egyéb berendezések beszerzésére, valamint új modellek bevezetésére és meglévő modelljeik frissítésére. A tavalyi első fél évben ugyanilyen célokra az ágazat vállalatai 647,4 millió font (238 milliárd forint) értékben ismertettek új beruházási terveket.
A keddi jelentésben olyan brexit-megállapodás elérésére szólítja fel a brit kormányt, amelyben a "minimális cél" Nagy-Britannia tagságának fenntartása az Európai Unió vámuniójában, és amely az EU egységes belső piaca nyújtotta előnyöket is változatlanul biztosítja.
A konzervatív párti brit kormány Brexit-stratégiájának azonban éppen az az egyik sarkalatos eleme, hogy Nagy-Britannia nemcsak az Európai Unióból, hanem az EU egységes belső piacáról és a vámunióból is kivonul. London érvelése szerint ugyanis
a további brit részvétel a vámunióban és a belső piacon olyan feltételrendszerek teljesítését jelentené - mindenekelőtt a bevándorlás szabályozásában és az unión kívüli országokkal fenntartott kereskedelmi kapcsolatokban -, mintha meg sem szűnne a brit EU-tagság.
A brit kormány címére egymás után érkeznek az autóiparához hasonló figyelmeztetések: a brit feldolgozószektor más ágazatainak legnagyobb vállalatai is a vámunióban maradást szorgalmazzák. A múlt héten a Siemens német ipari konglomerátum 15 ezer alkalmazottat foglalkoztató nagy-britanniai érdekeltségének vezérigazgatója, Jürgen Maier a BBC-nek nyilatkozva úgy fogalmazott: ha a Brexit "jelentős súrlódásokat" okoz a cég által Nagy-Britannia és a kontinens között szállított óriási mennyiségű részegység határforgalmában, és ez komoly költségnövekedéssel jár, ezt a cég "a nagy-britanniai beruházások elleni érvnek" tekintené. A megoldást Maier szerint is az jelentené, ha Nagy-Britannia az EU vámuniójában maradna.
Az Airbus európai repülőgépgyártó konzorcium ugyancsak a múlt héten közölte, hogy kérdésessé válna további jelenléte a brit gazdaságban, ha Nagy-Britannia a jövőbeni kapcsolatrendszer feltételeiről szóló megállapodás nélkül távozik az Európai Unióból. Az Airbus 25 nagy-britanniai telephelyétől közvetve vagy közvetlenül 100 ezer brit munkahely függ. Jó hír viszont a kormánynak, hogy az ellenkező értelmű múlt heti híresztelések ellenére a BMW nem akar kivonulni.