Valér
-2 °C
0 °C

Nem hajol le a MÁV évi 46 millióért

MicrosoftTeams-image.png
2018.11.27. 17:05

Kezdjük egy képpel, amit elnézve felötlik az emberben: ez hogy lehet?

Egyetlen hirdetés árválkodik a vágányok felett olyan helyen, ahol minden nap sok ezren álldogálnak hosszú perceken át. Egy hirdetés a lehetséges sok tucat helyén persze furcsább, mintha egy sem lenne, ha nem lett volna ott az apró gyerekruhabolt hirdetése – rejtély, hogyan ragadt ott – talán fel sem tűnt volna a vágányok felett valójában reklámfelület húzódik. De ha van, miért nincs?

És nem csak a HÉV Margit hídnál lévő megállójánál, hanem a HÉV teljes vonalán kérdéses: hová tűntek a reklámok? 

A cégnél egy hirdető érdeklődésére elmondták: egyelőre nincs mód hirdetésekre a HÉV megállóiban és a szerelvények külső felületein, miután 2017 végén felbontották a szerződést a Peron Reklám Kft.-vel. Az idén tehát hiába jelentkeznének a hirdetők a MÁV-HÉV Zrt.-nél, és egyelőre 2019-ről sem tudni semmi biztosat.

A HÉV 2016-ban került el a BKV-tól az államhoz, így a MÁV-hoz. A BKV eközben megőrizte máig is érvényes szerződését a Peron Reklámmal. A közelmúltig több vállalkozáson keresztül részben Simicska Lajoshoz köthető cég értékesíti például a metróban lévő reklámfelületek egy részét.

A Peron Reklám Kft. tulajdonosa majdnem 25 százalékban a BKV, a többi rész egy nemzetközi hátterű konzorciumé, amelyben része volt a Simicska Lajoshoz köthető Publimont Kft.-nek. Érdekeltsége egykori üzlettársa, az Orbán Viktorral a jó viszonyát a G-nap után is megőrző Nyerges Zsolthoz került, legalábbis a nyári bejelentés alapján, amely szerint Simicska a teljes közterületi reklámpiaci érdekeltségét eladta, így a közvetetten birtokolt Peron Reklám Kft.-hez sincs már köze. Igaz, ez a tulajdonosváltás azután történt, hogy a MÁV-HÉV felbontotta szerződését a céggel.

Nem Simicska lehetett az oka

BKV-s pályázatot is bukott már a Peron

Bár a  Peron Reklám Kft.-nek élő, határozatlan idejű szerződése megmaradt a BKV-val, egyszer már szorult ki ottani pályázatról is. A G-nap utáni évben, 2016-ban ugyanis a BKV kiírt egyet a reklámfelületek értékesítésére, a megadott paraméterek alapján azonban a Peron Reklám azon nem vehetett részt. Igaz, annak a pályázatnak máig nincs eredménye – és ez valószínűleg így is marad, miután az elmúlt két évben túl sok minden változott a közterületi reklám szabályozása körül ahhoz, hogy végül legyen –, így a cég szerződése megmaradt.

„Mi a reklámjogokat, amelyeket a BKV-től kapunk, értékesítjük tovább. Szerződések alapján a hirdetéseket karbantartjuk, a hirdetésekkel kapcsolatosan felmerülő problémák kezelését segítjük.” A Peron Kft. reklámokat tehát nem gyárt. A BKV a 2016-os, máig eredmény nélküli pályázatban viszont olyan cégek ajánlatait várta, amelyek ezzel is foglalkoznak és a hirdetések kihelyezését is vállalják. 

A Peron Reklámot vezető Németh József szerint azonban bizonyosan nem a cég tulajdonosi struktúrájából adódó politikai okok vezettek oda, hogy a MÁV-nál a szerződés felmondásáról döntöttek: egyrészt, mert a Publimont részesedése minimális volt, másrészt, mert a Peron Reklám Kft. képviseletét nem a Publimont látta el.

A határozatlan idejű szerződés felmondását nem indokolták, de ez nem is kötelező

– mondta Németh József, hangsúlyozva, hogy minden szerződés felmondása korrekt módon történt, a három hónapos felmondási idő betartásával, amely után a felek korrekt módon elszámoltak egymással. Ettől függetlenül mód lett volna arra is, hogy a MÁV-HÉV jelezze, ha újra igényli a hirdetés értékesítését, mert akkor bevételkiesés sem érte volna az állami céget a szerződés felmondásával.

Ha nem is piaci, de politikai magyarázattal a G-nap alapján még sejthető, hogy a MÁV-HÉV miért bontotta fel a még BKV-s időkből örökölt szerződését, de az már kevésbé érthető, hogy erre miért nem akkor került sor, amikor a MÁV-HÉV már kiírt vagy akár el is bírált egy tendert a reklámfelületek értékesítésére. 

A BKV közlése szerint addig, amíg, a HÉV hozzá tartozott, évi 46 millió forint bevétele származott az ottani reklámhirdetésekből a Peron Reklám Kft.-n keresztül.

Ennyiről tehát már biztosan lemondott a MÁV-HÉV, de további bevételektől esik még el, hiszen várhatóan több hónapos kifutása lesz egy későbbi tendernek, amelynek nyertese ismét értékesítheti majd a MÁV-HÉV reklám felületeit. Ez persze lehet akár ismét a Peron Reklám Kft. is.

Erről azonban nem tudni, mert a MÁV-HÉV egyelőre nem jelezte, hogy készülne az új tender, és azon pályázhatna a Peron Reklám Kft. is. Elképzelhető az is, hogy a MÁV-hoz került HÉV reklámfelületének értékesítését összevonnák a MÁV-éval, de egyelőre erről nincs semmilyen információ.

A HÉV annak idején, amikor a BKV-hoz tartozott, akkor is kis szeletet jelentett a többi reklámfelülethez képest a maga 46 milliójával, ám ez épp 46 millióval több, mint amennyit a MÁV-HÉV most bezsebel.

Kérdéseinkkel a MÁV-hoz fordultunk de az ígéret ellenére mindeddig nem érkezett válasz.

Borítókép: Huszti István / Index.

Köszönjük, hogy olvasol minket!

Ha fontos számodra a független sajtó fennmaradása, támogasd az Indexet!