- Gazdaság
- új kormányzati igazgatásról szóló jogszabály
- köztisztviselő
- központi hivatalok tisztviselői
- munkaidő
- szabadság
Évi 15-20 munkanappal többet dolgoznak mostantól a hivatali dolgozók
További Gazdaság cikkek
- Jelentősen megváltozhat a budapesti lomtalanítási rendszer
- Különös indokkal szünteti meg a kormány a paksi különleges gazdasági övezetet
- Több mint 7,7 milliárd forintot ad a kormány a budapesti egészségügy fejlesztésére
- Autót venne a munkáshitelből? Mutatjuk, hogy miért nem érdemes
- Több napra leállt az ügyintézés az MVM online oldalán és alkalmazásában
Pénteken lépett életbe az új kormányzati igazgatásról szóló jogszabály, hétfőn pedig az ellenzék demonstrációt is szervezett az általuk „közszolgálati rabszolgatörvénynek” nevezett törvény ellen.
A változás a minisztériumok és háttérintézményeik, valamint a megyei, járási és központi kormányhivatalok dolgozóit, a nyugdíjfolyósítónál dolgozókat és a Magyar Államkincstár valamennyi kormánytisztviselőjét és ügykezelőjét érinti.
Bár korábban a törvénytervezettel már részletesen foglalkoztunk, most Boros Péternének, a Magyar Köztisztviselők, Közalkalmazottak és Közszolgálati Dolgozók Szakszervezetének elnökének segítségével az életbe lépett törvényt is áttekintve felidézzük, milyen változásokat jelent mindez a kormányzati igazgatásban dolgozóknak, és mik is a problémáik az új szabályokkal.
Évi 15-20 plusz munkanap
A minisztériumi és hivatali dolgozók munkáját érintő egyik legnagyobb változás, hogy jelentősen megnő a munkaidejük. Boros Péterné erről úgy fogalmazott, hogy „bevezetik a 13. havi munkaidőt”.
Ez két dologból áll össze:
- egyrészt péntek óta nem számítják bele a félórás ebédidőt a munkanapba, így az eddigi 8 óra helyett 8,5 órát kell naponta dolgozni. Ez egy évben összesen nagyjából plusz 14-15 plusz munkanapot jelent (2019-ben 230 munkanap van, erre az évre ez 115 plusz munkaórát jelentene, de persze ez nem lesz ennyi, mert csak március 1. óta hatályos a törvény).
- Másrészt 25-ről 20 napra csökken az alapszabadság. Ehhez ugyan hozzátartozik, hogy a gyerekek után járó pótszabadság meg a duplájára nő, de ez azt jelenti, hogy az egygyerekesek alapszabadsága így is csökken.
Ez a két intézkedés a kormányzati igazgatásban dolgozó munkavállalóknak összesen nagyjából évi plusz 15-20 plusz munkanapot jelent.
Boros Péterné elmondása alapján a 8,5 órás munkaidő sok gyerekes hivatalnoknak szervezési problémát is okoz, ugyanis az óvodákban és bölcsődékben 8 órás maradt a munkaidő, az időbeosztás ilyen jellegű elcsúszása pedig megnehezíti a gyerekek óvodába és iskolába vitelét.
De máshogyan is változik a munkaidő szabályozása. A Népszava arról írt, hogy a Nyugdíjfolyósítási Főigazgatóságon például 9 órás lesz a munkanap, a törvény munkaidő-beosztásra vonatkozó része szerint ugyanis a napi munkaidő maximum 12 óra, a heti munkaidő maximum 48 óra lehet.
A 12 órás munkanap rendkívüli munkaidő elrendelésével lehetséges, amiről értesíteni kell a munkavállalót. Ebben is van egy változás, ugyanis ezt eddig mindig írásban kellett megtenni, az új törvény alapján viszont már csak a munkavállaló kérésére kell írásbeli tájékoztató. A szakszervezetek félelme itt az, hogy emiatt nem lesz majd követhető, hogy mennyi rendkívüli munkaidőt rendelt el a munkaadó, így könnyebb lesz trükközni az évi 200 órás limit átlépésével.
Pénteken a Népszava cikke alapján azt írtuk, hogy a munkaidő ellentételezés nélkül terjeszthető ki 12 órára. A törvényből az derül ki, hogy ez azt jelenti, hogy nincs pénzbeli ellentételezés, tehát a rendkívüli munkaidőt alapvetően szabadidőben ellentételezik.
A szakszervezetek erről azt írták, hogy a hivatalokban eddig is mindenki túlórázott, és a probléma, amit a kormány ezzel kezelni akar, a munkaerőhiány. Így szerintük jobb lenne a pluszmunkát pénzben ellentételezni, ha már muszáj, de egyébként pedig azt szeretnék, hogy legyen kevesebb túlóra.
Lesz fizetésemelés, de nem mindenkinek
A szakszervezetek azt is ellenzik, hogy a megyei és fővárosi kormányhivatali dolgozóknak már nem jár cafeteria az új törvény értelmében. Boros Péterné erről azt mondta: a szakszervezetek azt kifogásolják, hogy új kormányzati igazgatásról szóló jogszabállyal a kormány úgy hozott létre egy 70 ezer főre vonatkozó egységes szabályozást, hogy abban a juttatásokra vonatkozó rész nem lett egységes.
Az új törvényben olyan változás is van, ami csak akkor lép majd életbe a gyakorlatban is, amikor a kormány elfogadja a törvényhez tartozó 39 végrehajtási rendeletet. Boros Péterné egyébként elmondta, hogy ezt a Közszolgálati Érdekegyeztető Fórumon a szakszervezetek véleményezték, de a javaslatokat a kormány nem vette figyelembe.
A szakszervezetek azt is kifogásolták, hogy szerintük a kormánymegbízottakon kívül a kormányzati igazgatásban dolgozók nem kapnak érdemi béremelést (a kormány azt ígérte, 30 százalékkal emelik átlagosan a béreket). A törvény alapján látszik, hogy a kormányhivatalok dolgozói tényleg nem kapnak nagy emelést, vagy egyáltalán nem kapnak: a 2016-ban bevezetett bértábla 145 ezer, 160 ezer, és 180 ezer forintos alsó határa a törvény alapján 145 ezer, 170 ezer és 200 ezer forintra változik. Vannak közöttük tehát akik egy kis emelést kapnak, de a szakszervezetek szerint ez kevés.
Az új törvény a hivatalok létszámgazdálkodásán is jelentősen változtatna, tehát azon, hogy hogyan és hány embert vehetnek fel és rúghatnak ki a hivatalok:
- azokat a pozíciókat, amelyek hat hónapig betöltetlenek maradnak, egyszerűen elveszik és a központi álláshelyállományba helyezik;
- szervenként alaplétszámot határoznak meg, amelyet kérésre ki lehet egészíteni egy központi állásállományból;
- és megszűnik a kormányzati igazgatásban dolgozók lefokozásának lehetősége: egy vezető a vezetői megbízatás megszüntetése után nem maradhat például ügyintéző egy kormányzati igazgatási szervnél, muszáj elmennie az adott intézménytől.
Ehhez azonban először létre kell jönnie annak a kormányzati személyügyi központnak, ami ezt a rendszert menedzselné. A szakszervezetek szerint ez a rendszer szinte lehetetlenné teszi, hogy egy adott szerv évekre előre tervezhetően lássa el feladatait. Szerintük olyasfajta problémák jelentkeznek majd ebben a rendszerben, mint ami a közoktatásban bevezetett hasonló rendszerben, a Kliknél volt tapasztalható.
A Magyar Köztisztviselők, Közalkalmazottak és Közszolgálati Dolgozók Szakszervezete ezek miatt február elején sztrájkbizottságot alapított, és megfogalmazták sztrájkköveteléseiket. Boros Péterné az Indexnek elmondta, hogy a frissen életbe lépett törvénnyel kapcsolatos munkavállalói tapasztalatokat a kitproblemak@gmail.com emailcímre várják név nélkül.
Borítókép: Boros Péterné, a Magyar Köztisztviselők, Közalkalmazottak és Közszolgálati Dolgozók Szakszervezete (MKKSZ) elnöke a közszolgálati sztrájk menetét és céljait ismertető sajtótájékoztatón az MKKSZ székházában 2019. január 17-én. Az érdekképviselet országos közszolgálati sztrájkot hirdet március 14-ére csaknem kétszázezer munkavállaló érdekében arra az esetre, ha addig nem sikerül megállapodni a kormányzattal a munkavállalók szociális, gazdasági és munkaügyi sérelmeinek orvosolásáról. MTI/Bruzák Noémi