Menyhért, Mirjam
18 °C
29 °C
Index - In English In English Eng

Hiába egyre hangosabbak a műanyagmentesség szószólói, egyre csak nő a csomagolási ipar

2019.08.05. 15:49

Hiába egyre látványosabb a csomagolásellenes (leginkább a műanyag ellen irányuló) felzúdulás a fejlett világban, a valóságban a csomagolási ipar egyre csak nő, és a közeljövőben is erre lehet számítani a McKinsey tanácsadócég friss jelentése szerint, amit a Fast Company szemlézett

A csomagolási ipar jelenleg egy 900 milliárd dolláros ágazat, ez nagyjából a cipőipar méretének a felével megegyező érték. A McKinsey elemzése szerint az szektor évi 3,1 százalékos növekedési görbén van 2022-ig, a növekmény 70 százaléka a fejlődő piacokról származik majd. Észak-Amerika csak 1,2 százalékos éves növekedést produkál, Kína és India viszont 5,2 illetve 5,8 százalékkal fogyaszt majd több csomagolást évente, mert ezekben az országokban rohamtempóban bővül a kiskereskedelem. 

Annak ellenére, hogy a növekszik az arról való tudás, hogy a műanyaghulladék mennyi kárt okoz a környezetnek, a McKinsey szerint az emberek nem igazán szeretnének többet fizetni a fenntarthatóbb csomagolásért. Ezért aztán ha a cégek versenyképesek akarnak maradni miközben a környezetet is kevésbé terhelik, akkor költséghatékony módszereket kell kidolgozniuk az ökotudatos csomagolásra – ami nem egyszerű feladat. Ennek része az újrahasznosított anyagokból készülő csomagolás, de azért ez a megoldás sem tekinthető elégségesnek, nem fogja jelentős mértékben csökkenteni a csomagolási hulladékot. 

A tanácsadócég azt is kimutatta, hogy a fogyasztók a környezetbarátság mellett azt is elvárnák, hogy egyre kényelmesebb, praktikusabb csomagolásban, kiszerelésben legyenek kaphatók a termékek. Ez a két szempont néhol összeütközésbe kerül egymással, az ételek piacán például az előrejelzések szerint 2017 és 2022 között 20,5 százalékkal nő globálisan az előre elkészített melegételek iránti kereslet, ami tovább fűti a csomagolási ipart. Összegzésként elmondható, hogy mivel az emberek maguktól valószínűleg nem fognak tömegével többet fizetni a környezetkímélő csomagolásban kapható termékekért, a piac nem fog érdemi változást végrehajtani ezen a téren, ha nincs valamilyen szabályozói kényszer.

A csomagolási iparról itt és itt írtunk részletesebben a közelmúltban, a műanyagmentes július kihívás tapasztalatait pedig itt foglaltuk össze.