Gyerekeknek szánt bankkártyával jöhet ki a Revolut
További Gazdaság cikkek
Revolut Youth elnevezésű, nemsokára elinduló termékével már a gyerekekre is lőni fog a Revolut londoni fintech. A koncepció üzenete röviden ez:
Adjál a gyermekeidnek is bankkártyát. Ezen beállíthatod nekik, hogy miként utalod a heti vagy havi zsebpénzt, de azért is jutalmazhatod őket, ha elmosogatnak, vagy lenyírják a kertben a füvet. Mindezzel azt éred el, hogy pénzügyi tudatosságra, modern elektronikus szolgáltatások ismeretére tanítod meg őket!
Azt már mindenki eldöntheti, hogy miként értékeli mindezt:
- szimpatikus pénzügyi edukációs innovációnak;
- vagy lelketlen vállalati stratégiának, amely már gyermekkorban igyekszik megteremteni a jövő fogyasztói és egy cég között a kötődést.
Mindenesetre a szolgáltatás úgy van kialakítva, hogy a szülőnek lesz alapvető kontrollja a kártya felett, de a gyerekeknek saját kártyájuk és applikációjuk lehet, amellyel maguk is dönthetnek vásárlásokról (online és offline boltokban), pénzfelvételről, vagy akár adakozásról is.
Mindenesetre a Revolut továbbra is nagyon gyors expanzióban van, mind a számok frontján, mind a szolgáltatások kiterjesztésével. Maga a cég azzal lett ismert, hogy a Revolut egyenleg és bankkártya révén minden egyszerű ügyfél is 29 devizanemben vezethet egyenleget, 150 devizában fizethet, és gyakorlatilag költségmentesen tud a pénznemek között váltani, bizonyos tételig készpénzt felvenni.
Ugrásszerű növekedés
Tavaly az év első felében az orosz eredetű (az alapítók, vagyis Nyikolaj Sztoronszkij, egy ismert gazpromos vezető fia és Vlad Jacenko a CSFB moszkvai részlegénél dolgoztak együtt) Revolut büszkén jelenthette be, hogy már 300 embert alkalmaz, a céget a befektetők 350 millió dollárra értékelik, miután a társaság elérte az egymillió ügyfelet.
2019 novemberében már közel 2000 ember dolgozik a cégnek (ebből 800 Krakkóban), az ügyfelek száma túllépte a 8 milliót, a cég értéke pedig az 1,8 milliárd dollárt. Mindezt Karol Sadaj, a Revolut lengyel country managere mesélte el az Indexnek, aki az utóbbi időben bevallottan nagyon figyel a gyorsan növekvő magyar piacra is.
A társaság különösen sikeres ugyanis a kelet-közép-európai régióban, hiszen az Egyesült Királyság és Franciaország után Románia és Lengyelország következik az ügyfelek számát tekintve, de a 250 ezer magyar ügyfélkör is az előkelő 9. legfontosabb piaccá tette Magyarországot, és mostanában itt volt a leggyorsabb a növekedés, érdemben elléptünk például a cseh piactól – hallottuk.
Globális terjeszkedés, érthetetlen modell
A társaság azóta már kilépett Európából, megjelent Ausztráliában és Szingapúrban, és az Egyesült Államokba, illetve Kanadába tart. Minden ilyen ugráshoz további tőke kell, de a piaci pletykák szerint a következő befektetési kör akár 5-10 milliárd dollárig is repítheti az értékelést. Ilyenkor ugyanis annak függvényében, hogy mekkora részesedésért mennyi pénzt ad egy befektető, mindig megméretődik a társaság.
Üzleti szemmel azonban az a legérdekesebb, hogy ha egy cég költségmentesen küld bankkártyát, sőt, akár kezdő összeggel is kedveskedik, akkor vajon miből él.
A Revolut vezetői büszkén mesélték az Indexnek, hogy volt már olyan hónap, amikor a bevételek meghaladták a kiadásokat, illetve ahogy fogalmaztak, ők amúgy sem égetik a pénzt, hanem befektetnek.
Az ugyan nem transzparens a cég esetében, hogy az elmúlt években rendre megötszöröződő bevétel pontosan miből származik (2018-ban 58 millió font, vagyis 20 milliárd forint volt a forgalom), erről mi sem kaptunk információt, de azért a társaság
- bizonyos extra szolgáltatásokért már díjakat számít fel a kiemelt ügyfeleknek;
- a vállalati ügyfeleknek is készült már csomag;
- ahogyan a szinte középárfolyamon történő átváltásokon is van némi díj, főleg, ha az hétvégén történik, vagy ha nagyon volatilis pénznemről van szó (ilyen az ukrán, az orosz, a török és a thai deviza).
Még mindig nem bank
A Revolut közben már kérte a banki licencet Litvániában, ami honosítható lesz az egész unió területén, de egyelőre a társaság nem bankként, hanem brit e-money szolgáltatóként dolgozik.
Próbáltunk arról is érdeklődni, hogy a Revolut mennyire lát fantáziát az open banking működésben, mert egy olyan szolgáltatónak, amelyik általában nem az ügyfelek elsős számú bankkapcsolata, biztosan nagyon hasznos lenne a termékek (akár hitelek) jövőbeli eladásához, ha lennének információik az ügyfelekről. Karol Sadaj udvarias választ adott, eszerint figyelik ezt a lehetőséget is, de nem ez a fejlesztések prioritása.
A társaság inkább abban a koncepcióban hisz, hogy továbbra is elhozza a tömegeknek azokat a fejlett pénzügyi szolgáltatásokat, amelyek korábban csak a VIP-ügyfeleknek járt (multicurrency bankkártya, egyszerű tőzsdézés).
Mint hallottuk, az ingyenes tőzsdézéssel például úgy is elérhető a New York Stock Exchange (NYSE), hogy az ügyfelek akár egyetlen részvény árának töredékéért, 1, vagy 5 dollárt is szerezhetnek Tesla-, Microsoft-, Facebook- vagy Google-részesedést. Hamarosan jöhetnek az európai papírok és az ETF-ek is a kínálatban. A Revolut felmérése szerint a kelet-közép-európai ügyfelek többsége ezzel a lehetőséggel találkozik először a részvénybefektetéssel, illetve a legfejlettebb részvénypiacokkal.