Mit jelent Magyarország gazdaságának az autógyárak leállása?
![DSZZS20200318201](https://kep.index.hu/1/0/3211/32116/321161/32116113_7fc0f30e7428a8231b6cf1fe92f42174_wm.jpg)
További Gazdaság cikkek
-
Kocsmafejlesztési programot szorgalmaz a magyar söripar
- Energiaügyi Minisztérium: Február közepén is ötven százalékig töltve vannak a hazai gáztárolók
- Négymilliárd forint talált gazdára az Eurojackpot sorsolásán
- Tovább javítaná a kispénzűek és a középréteg pénzügyi helyzetét Nagy Márton
- Reagált a foodora a GVH büntetésére, nem értenek egyet a bírsággal
Magyarország gazdaságának az autóipar a húzóágazata. Kicsit kellemetlenebbül megfogalmazva,
a német autógyárak olcsó munkaerővel és gyenge forinttal is megsegített nagy összeszerelő üzeme vagyunk.
Kikből áll a szektor? Első körben gondolhatunk a nagy gyárakra, ők a győri Audi, a kecskeméti Mercedes, az esztergomi Suzuki, a szentgotthárdi Opel, majd pedig a debreceni BMW, ezek mind hatalmas üzemek. A legnagyobb szereplő az Audi, 8,5 milliárd euró éves forgalommal, 12 800 munkatárssal.
Ugyanakkor foglalkoztatásban és összesített forgalomban ugyanilyen fontosak a hozzájuk kapcsolódó járműipari beszállítók is, például a Bosch-csoport, a Denso, a Continental-cégek vagy a ZF.
A nagy autógyártók közvetlen hozzájárulása a magyar GDP-hez 5-6 százalék, de a beszállítók és szolgáltatók további 8-9 százalékot jelentenek.
![Robotok dolgoznak az Audi Hungária Zrt. győri karosszériaüzemében 2017. május 23-án. Az Audi az ingolstadti, brüsszeli és mexikói üzemei mellett a győri Audi-gyár is felfüggeszti a termelést, de a dolgozók megkapják a bérüket, sőt, a rendkívüli helyzet miatt segítségre is számíthatnak a gyártól.](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/3211/32116/321167/32116731_ec34670f69de99424db3e86ad266b147_wm.jpg)
Az autógyárak átlagosan a magyar export 25 százalékát adják, de voltak olyan kivételes évek, amikor ez a szektor adta a magyar GDP-növekmény 40-50 százalékát, igaz, máskor az ágazat még vissza is fogta a növekedést. Mindez nagyban függ attól, hogy a cégeknél milyen beruházások történnek, adott évben mit gyártanak, mekkora a termelés hozzáadott értéke – meséli Németh Dávid, a K&H Bank vezető elemzője.
Sok a kérdőjel
Az elmúlt napokban a magyar autógyártók leálltak. A gazdaság húzóágazatának termeléskiesése biztosan látható lesz a magyar GDP-ben, de a pontos hatás megértéséhez sok szempontot kell majd figyelembe venni, amelyeket ma még nehéz felmérni. Ilyen fontos tényezők:
Leáll a Suzuki és a Mercedes-gyár is
Az Audi és az Opel után ők is leállítják a termelést. A Mercedes egyelőre csak két hétre függeszti fel a termelést.
- az európai autógyártók már eleve krízisben voltak;
- a járvány terjedését és a jövőbeli kormányzati intézkedéseket ma még nehéz megjósolni, nem biztos, hogy a korábbi válságok (például a 2008–2009-es) megfelelő mintául szolgálnak;
- kérdés, hogy a most kieső termelés pótolható lesz-e;
- nehéz felmérni, hogy az autók iránt európai kereslet (és itt nem Magyarország számít elsősorban) hogyan alakul a vírus hatására.
![Az esztergomi Suzuki-gyár 2020. március 18-án. A Magyar Suzuki Zrt. vezetése 2020. március 23-tól április 3-ig leállítja az esztergomi gyártást.](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/3211/32116/321163/32116373_c1a3d1d998bca6b4bad12664990b443a_wm.jpg)
Eleve gyengélkedtek
Ha ezeket a tényezőket követjük, elég borús a kép. Az eurózóna gépjárműkereslete már a vírus európai elterjedése előtt vagy annak elején is erősen mínuszos volt. Idén januárban és februárban a bázisidőszakhoz képest 7,4 százalékos keresletcsökkenés jelentkezett. A legnagyobb piacok közül Németországban 10,8 százalék, Olaszországban 8,8 százalék, Spanyolországban 6 százalék, Franciaországban 2,7 százalék. Azóta az érintett piacokon teljesen megállt az élet.
Meglepő módon miközben a gépjárművásárlásokból teljesen naprakész adatok állnak rendelkezésre, a gépjárműgyártás összesített adatai le vannak maradva, itt még csak 2018-as az utolsó összesített adat. Eszerint 2018-ban 0,9 százalékos visszaesés volt a megelőző évhez képest a globális jármű- (motor vehicle) gyártásban,
Európában ennél nagyobb, 1,4 százalékos volt a csökkenés,
a 2018-as termelési adat egyébként globálisan 98 millió, Európában 16 millió jármű.
Átmeneti kiesés
A fő kérdés az, hogy a gyártások aktuális leállítása végleg kiesik-e a termelésből, vagy ami most nem termelődik meg, az a későbbiekben pótolható. Ha így lesz, akkor az vélhetően nemcsak idén, a harmadik, negyedik negyedévben remélt gyárnyitások idején, hanem 2021-ben is pótlólagos termelést jelent.
Sajnos ennek ellentmondhat, ha Európában sokan válnak munkanélkülivé, vagy ha sok olyan ember lesz (turizmusban, szórakoztatóiparban, biztonsági cégeknél), akiknek a változó jellegű bevétele hónapokig teljesen kiesik.
Ha ezek az emberek tömegesen kénytelenek a tartalékaikhoz nyúlni, akkor lehet, hogy éppen az autóvásárlásra szánt pénzüket fogják felélni, vagyis a későbbi keresletben súlyos kiesés is lehet.
Gyenge forint
A magyar gyártás kapcsán mindenki abban bízik, hogy a termelés leállása átmeneti, hogy nem kell tömegesen munkaerőt elbocsátani, hogy a cégeknek érdekük lesz megtartani a képzett munkaerőt.
![A szentgotthárdi Opel szerelőcsarnoka 2019. április 11-én. A francia PSA nevű cég, amely a Peugeot, Opel és Vauxhall márkájú autókat gyártja, március 27-ig a teljes európai autógyártást felfüggesztette.](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/3211/32116/321165/32116565_7eec29d826f0fc55e6d3afd98922e639_wm.jpg)
Ha így lesz, akkor a cégek a kényszerű szünet során is megtartják a képzett alapembereket. A gyártás leállítása természetesen így is érint egy csomó beszállítót, szolgáltatót, eseti megbízással dolgozót.
Enyhe optimizmusra adhat okot, hogy a már hipergyenge forint miatt a magyarországi gyártás a nyugati központokból nézve versenyképesebb lett.
Igaz, amikor járvány van, senki nem az árfolyamokat figyeli, a visszaépülés idején pedig majd a forint is stabilizálódhat, de azért abban lehet bízni, hogy a magyar gyártás előnyösebb színben tűnik majd fel, mint az euróövezeti.
A mostani válság egyedi, de azért érdemes lehet összevetni az autóipar utolsó nagy recessziójával, amikor a 2008-as pénzügyi válság nyomán sokan váltak munkanélkülivé, ezért elhalasztották gépkocsivásárlásaikat. Az Európai Unióban 2008-ban 8, 2009-ben pedig 12 százalékos volt az autóipari visszaesés, de akkor a kereslet tényleg nagyon összeomlott. A jelen helyzet most még ijesztőbb, de az a kérdés, hogy ha eljön a megoldás, milyen ütemben tud visszagyorsulni a gazdaság.
V, U vagy L?
Németh Dávid szerint erre
ma még csak különböző forgatókönyveket lehet vázolni, ennél pontosabb, határozottabb forgatókönyvet aligha lehet adni.
Optimista esetben, ha a válság végül V típusú lesz, vagyis a gyors lefagyást hamar követi egy visszarendeződés és beindulás, akkor akár még 1,5 százalékos pluszban is zárhat az idén a magyar GDP. Ehhez az kellene, hogy a két hónap „off” után az ipar és a legtöbb szolgáltatás újrainduljon, és ha nem is lesz rögtön újra nemzetközi turizmus, de a kulturális élet, a szórakoztatás, a taxik, a belföldi utazás már visszatérjenek.
Ha azonban csak egy U típusú válság lesz, vagyis nemcsak a második negyedév esik ki, hanem a harmadik nagy része is,
akkor már inkább mínusz 1,5 százalék lehet a 2020-as magyar GDP-változás.
Egyelőre itt tartunk, és persze vannak az ábécében más betűk is, például az „L”, de egyelőre azzal még ne készítsünk prognózisokat.
(Borítókép: Az esztergomi Suzuki-gyár 2020. március 18-án. A Magyar Suzuki Zrt. vezetése 2020. március 23-tól április 3-ig leállítja az esztergomi gyártást. A tervezett leállás 3200 dolgozót érint. Fotó: MTI/Szigetváry Zsolt)
Vannak, akiknek már nincsenek kérdéseik, és vannak, akik az Indexet olvassák! Támogasd te is a független újságírást, hogy ebben a nehéz helyzetben is tovább dolgozhassunk! Kattints ide!
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=bJE1jRyMFaE6fJ8fhsC.y4ZQnDkFoiPbY7JeelfAZ7P.i7&stparam=wnniomkpwg&fastid=ipqxvzhaneitfhaugbtmmzijqomb&nc=0)
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Gazdaság
Árat emel a Yettel és a Telekom, ez minden ügyfelet érint
A díjkorrekció az infláció mértékével megegyező mértékű.
február 11., 06:52
- Gazdaság
Kocsmafejlesztési programot szorgalmaz a magyar söripar
Vajon lehet-e újra virágzó sörkultúránk, és hogyan segíthetne ebben az állam?
5 órája
- Gazdaság
Újra bevadult az infláció, elszabadulóban az élelmiszerárak, lélektani határnál lehet a kormány
Nagy Márton felkészült a beavatkozásra.
február 11., 08:30
- Mindeközben
Kilenc sikertelen lombikgprogram után babát vár a magyar szépségkirálynő: „Higgyetek a csodákban! Léteznek!”
1 órája
- Mindeközben
Pár perc alatt befalta az egykori fitneszmodell Anglia legnagyobb reggeli tálját, majd olyat tett, amire senki sem számított
3 órája
- Címlapon
Volodimir Zelenszkij: Vlagyimir Putyin Donald Trumpot csak egy kelléknek használja
Kemény szavakkal kritizálta amerikai kollégáját az ukrán elnök, aki az európai vezetőket is élesen bírálta.
4 órája
- Mindeközben
A Lucius Malfoyt alakító Jason Isaacs fergeteges választ adott arra, visszatérne-e az új Harry Potter-sorozatban
6 órája
- Gazdaság
Rengeteg kihívás sújtja az autóipart, mutatunk még egyet
A mai modern autók felépítése lassan olyan összetetté válik, mint a repülőké.
február 10., 16:17
- Gazdaság
Fontos ipari kapu nyílik Egyiptomban, 450 milliárdos megrendelést kap a magyar vasúti járműgyártás
február 10., 16:08
- Gazdaság
Megtalálta a kormány az ország rejtett kincsét, és azonnal rátette a kezét
A kormány számol az új energiaforrással.
február 11., 05:40
- Gazdaság
Transparency International: három éve Magyarország az Európai Unió legkorruptabb országa
Éppen csak az átlag alatt vagyunk.
február 11., 09:00
- Gazdaság
Magyar tulajdonú cég szállíthat gázt az oroszpárti szakadár területre
A Moldovából kiszakadt régió elutasította az EU-s támogatást.
február 10., 21:17
- Gazdaság
A világranglista felső 30 százalékába került a Paksi Atomerőmű
Történetének ötödik legmagasabb termelési eredményével zárta 2024-et a létesítmény.
február 11., 12:28
- Címlapon
Magyarország blokkolhatta az Ukrajnával folytatott uniós csatlakozási tárgyalásokat
A magyar kormány a nemzeti kisebbségek védelmét várja el Kijevtől.
3 órája
- Címlapon
Ebben a rendszerváltás óta minden kormány bűnös – elkezdődött a Tisza Párt kongresszusa
Az egész napos eseményről a helyszínről tudósítunk.
5 órája
- Gazdaság
Sokan nem látják, pedig egy új világ eljövetelét jelzi az arany szárnyalása
Két ok miatt száguld a sárga nemesfém, ebből az egyik Donald Trump.
február 10., 13:46
- Címlapon
„Tisztelt Magyar Péter-támogatók! Értem, hogy fáj” – megszólalt a megtámadott elemző
Nagy Attila Tibor szerint Magyar Péter „megajándékozta” a Fideszt és Orbán Viktort.
6 órája
- Gazdaság
Visszahívja közel húszéves sikertermékét az OTP – mutatjuk, mit kell tudni
100 milliárd forintot tartottak benne a kötvényesek.
február 8., 19:01
- Gazdaság
2025-ben is keresik az Év Magyar Autóját – Ön is szavazhat!
Több kategóriában is keresik a legjobbakat.
február 10., 15:31
- Címlapon
Havas Henrik nekiment Gulyás Mártonnak a Magyar Péter-interjú miatt
Az újságíró szerint valaki felkészíthette volna Magyar Pétert arra, mi vár rá.
32 perce
- Gazdaság
Megállapodás született a Lear győri telephelyén: nem lesz sztrájk
Amint a szövegezés elkészül és hivatalossá válik, a sztrájkkészültség megszűnik.
február 11., 17:08
- Gazdaság
Zuhanórepülésnek indult az autóipar, tucatjával küldik el a dolgozókat Egerben
A ZF Hungária újabb 50 dolgozó elbocsátására készül az iparágat sújtó visszaesés miatt.
február 11., 18:56
- Címlapon
„Ez egy nyilvános korbácsolás volt” – örömködik Vlagyimir Putyin televíziója az amerikai alelnök beszédén
10 órája
- Címlapon
A mamahotelért mindenki nagy árat fizet, pedig a spórolásra lett kitalálva
Miért nem költöznek el otthonról a fiatalok? Ezek a mamahotel átkai.
18 perce
- Gazdaság
A turisztikai ügynökség vezetője szerint indulhat a Budapest–New York járat
Guller Zoltán: Jön egy új pénzintézet Magyarországon.
február 10., 08:36
- Címlapon
Újabb hírek érkeztek Ferenc pápa állapotáról
A katolikus egyházfő közelgő programjait lemondták.
6 órája
- Címlapon
Meghalt Csombor Teréz, a Drága örökösök színésznője
A Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház színművésze 68 éves volt.
1 órája
- Gazdaság
Az örök ingatlanpiaci kérdés: hogy alakulnak a négyzetméterárak?
A lakhatási válság továbbra is jelentős mértékben nehezíti a magyarok mindennapjait. Helyzetjelentés az Indexen.
február 9., 06:16
- Címlapon
Az Orbán-kormányt dicsérő Magyar Péterről tett közzé videót a Fidesz
A kormánypárt szerint nagyon tetszett a Tisza Párt elnökének, amit csináltak, amíg pénzelték.
1 órája
- Címlapon
„A NATO-ra sokkal nagyobb szükségünk van, mint valaha”
Erős állításokat fogalmaztak meg az orosz elnökkel szemben a Müncheni Biztonsági Konferencián.
32 perce
- Címlapon
Nyilvános akasztásra készült egy győri tinédzser
A kihallgatásán azt állította, hogy ellopták a profilját.
44 perce
- Címlapon
Videón, ahogy angolról angolra fordítanak Donald Trumpnak
Az amerikai elnök nem értette az indiai akcentust.
4 órája