Hermina
16 °C
31 °C
Index - In English In English Eng

Kreinbacher József pezsgőgyáros pezsdítheti fel a Gellérthegyi Sikló projektet

14
2020.07.03. 08:17
Aligha van bántóbb jelképe a fővárosban az önsorsrontó gazdasági marakodásnak, mint a Rác Hotel elkészült, de soha nem használt szállodája. A pusztuló, rothadó épület társprojektje, a Gellérthegyi Sikló annyival van jobb helyzetben, mint amennyivel rosszabban, hiszen ez legalább nem látható, mert már az első kapavágás előtt összekuszálódott az egész. Most azonban végre egy olyan üzletember is felbukkant a sztoriban, akiről elképzelhető, hogy nemcsak próbálkozik, de talán meg is építi a beruházást.

Új tulajdonos, az építőipari és pezsgőgyártó vállalkozásairól ismert Kreinbacher József jelent meg a Gellérthegyi Sikló projektcégében – írta a 24.hu. A milliárdos Kreinbacher komoly üzletember, a szélesebb közvéleménynek építőipari vállalkozása mellett somlói birtokáról lehet ismerős a neve, aligha adná a nevét a már régóta elvetélt projektnek tűnő vállalkozáshoz, ha nem lenne arról terve, hogy miként valósulhat meg.

Pikk-pakk meglehet

Ha ugyanis egyszer letisztul a tulajdonosi szerkezet, nem veszekednek a különböző érdekkörök, és meglesz a sikló finanszírozása, akkor állítólag 12-13 hónap alatt gond nélkül elkészülhet a Rác szállodától az Orom utcáig alagútban közlekedő, majd a felszínre kiérkezve egészen a Citadelláig felszaladó kötött pályás jármű. A 300 méteres pályán 40 férőhelyes kabinok közlekednének, a sikló útja csak 2 percet venne igénybe.

A Gellérthegyi Sikló a tervek szerint
A Gellérthegyi Sikló a tervek szerint
Fotó: Walton Imre / Carvatech

A már 2004-ben (16 éve) elindított Gellérthegyi Sikló Kft. eredeti elképzelését alapvetően politikai oldaltól függetlenül a mindenkori kerületi és a városi vezetés is szereti, hiszen az növelné a város turisztikai vonzerejét, zöldítene, és csökkentené a Gellérthegy buszforgalmát. Természetesen azért ellene is lehet érvelni, például a nyomvonal mentén kivágott fák védelmét hangoztatva, de összességében az elképzelés jövedelmezőnek és környezetbarátnak tűnik.

Járt már itt mindenki

Csak éppen az elmúlt 16 év szerencsétlenkedései és politikai váltásai miatt a projekt erősen kínos múlttal rendelkezik. Azt most sem lehet mondani, hogy a helyzet teljesen transzparens lenne.

Ám amennyiben a 24.hu által felvázolt menetrend megvalósul, és Kreinbacher valóban átviszi akaratát és szakmai tudását, akkor lehet arra remény, hogy a holtpontról kirobban a projekt.

Az eddigi történéseket ugyanis röviden úgy lehetne jellemezni, hogy a sok, maga akaratát és érdekét követő vállalkozói érdek mellett annyira soha senki nem volt elegendően erős, hogy valami elinduljon, de arra mindig mindenki elég erős volt, hogy a másikat hátráltassa.

Az elmúlt időszak nagy vállalkozói keringőjében a sikló eredeti ötletgazdái (Prekuta Bálint és Valkó Csaba) után az ő barátaik (Einspach Gábor és Horváth Gábor) birtokolták a siklócéget, majd Albrecht Ottó Cashline Holding nevű cége látott fantáziát a vállalkozásban, később bukkant fel Erős János, az MSZP-s éra MFB-vezérének környezete.

Tulajdonosok

Mindenesetre, ha a ma látható szereplőkön végigmegyünk, akkor a projektben 25 százalékos kisebbségi tulajdonos a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt., vagyis a főváros, Karácsony Gergely főpolgármester részéről biztosan megvan az akarat, hogy végre kilendítse a szerencsétlen projektet a holtpontról.

A magánberuházói oldal már színesebb. A 75 százalékos tulajdonos a Sikló-Beruházó Kft. nevű projektcég, ez még elég stabil pont, de ennek az anya-, illetve nagymamavállalatai olykor gazdát cserélnek.

A céget mindenesetre dr. Bató Csaba képviseli. Ő egykoron a Déli Áramlat Zrt.-t és az MFB Invest Zrt.-t is vezérigazgatta, és Erős János MFB-vezér helyettese volt.

A Céginfó.hu a változatos tulajdonosokat felsoroló Sikló-Beruházó mögött most három aktív tulajdonost mutat. Ezek

  1. a High Lattitude Kft., ennek most a kétszeres olimpiai bajnok kajakozó Horváth Gábor a tulajdonosa, olyan emberrel nem beszéltünk, aki Horváth szerepét különösebben fontosnak illette volna, de ebben a cégben volt korábban tulajdonos Prekuta Bálint, a Rác Hotel egyik befektetője, Töröcskei István Széchenyi-vezér bizalmi körének egyik tagja;
  2. a Gellért Hill Experience Kft.-ben tulajdonos Kreinbacher József, aki már egy ideje méregetheti a projektet, mert a gellérthegyi élményre utaló cégét is bő egy éve alapította.
  3. Végül az S-2018 Kft.-nek szintén Bató Csaba az egyik képviselője, a vállalkozás most egy brit cég, az ExtraMuros ltd. tulajdonában van, amelynek kizárólagos tulajdonosa Bató Csaba.

Kevesebb busz lenne

A projekt ereje abban az örök, lokális és szélesebb érdek között feszülő problémában lelhető fel, hogy miközben minden város büszke arra, hogy milyen csodás látnivalói vannak, vagy milyen jó éttermei, hangulatos bulinegyede, a kerületi polgármestereket megválasztó helyi szavazók, sokszor idősebb emberek azonnal aláírásokat gyűjtenek minden ellen, amiben van valami élet.

Vagyis ha valahol egy kerthelyiség nyílik, vagy tovább van nyitva egy kocsma, esetleg buszok mennek el a szűk utcákban, akkor borítékolható, hogy lesznek olyan, nyugalomra vágyó környékbeliek, akik aláírásokat gyűjtenek. Mondani sem kell, hogy a Citadella felé hajtó buszok is örök kritika tárgyai. Talán 16 év után most tényleg közelebb vagyunk ahhoz, hogy ez megépüljön.

(Borítókép: A Gellérthegyi Sikló végállomása a tervek szerint, azaz a Citadella erőd és a Szabadság-szobor. Fotó: Huszti István / Index)