Betette-e Kína a hintába Európát? Brutálisan átrendeződhet a globális autóipar

További Gazdaság cikkek
-
Megszólalt a Nemzetgazdasági Minisztérium: Elég volt a politikai hangulatkeltésből
- Így csinálnak kedvet egy hiányszakmának, ami kulcsfontosságú életünkben
- Megtakarítás plusz kamatbónusz: így hozható össze egy Budapesten kívüli lakás
- Egy rossz döntés, és több száz ember halhat meg, ha nem bírod a nyomást, itt véged
- Hatalmas a lakók felháborodása, a polgármester most nyugtat: nem lesz munkásszálló, és a fákat is visszaültetnék
„Kína betett minket a hintába” – írta autóblogjában Várkonyi Gábor. Az autópiaci szakértő szerint azzal, hogy Kína beleállt az elektromos autózásba, nagy nyomást helyezett az európai döntéshozókra, akik – hogy az EU le ne maradjon – brutálisan szigorítják a gépkocsik károsanyag-kibocsátását. Úgy véli, a kínaiak ezzel elérték, hogy „minden releváns európai szereplőt rátegyen erre a sínre, és komoly pénzeket ágaztasson le velük erre a célra”.
Elbúcsúzhatunk a megfizethető kisautóktól a brutális uniós klímaszigor miatt
Gigabírságokkal terelik jó útra az európai autógyártókat, de már a 2020-ra meghatározott kvóták se tarthatók.
Kínában nagy célokat tűztek ki az „új energiájú járművek” eladása érdekében: 2025-ben minden negyedik eladott járműnek ebbe a kategóriába kell tartoznia – ebbe beleszámítanak az elektromoson túl a plug-in hibridek és az üzemanyagcellás járművek is, ezek aránya tavaly még csak 5 százalékot tett ki.
Salát Gergely sinológus nem ért egyet azzal, hogy a kínaiak Európát szívatnák: a kínai autóipar évtizedek óta folyamatosan fejlődik, gyakorlatilag a nulláról jutottak el oda, hogy már messze a világ legnagyobb autópiaca és autógyártója Kína. „Nem hinném, hogy a kínaiak annyira ravaszak lennének, hogy ezt csinálják” – fogalmazott az Indexnek a Kína-kutató. Szerinte
A KÍNAIAK A SAJÁT ÚTJUKON JÁRNAK, ALAPVETŐEN A BELSŐ VISZONYAIKKAL TÖRŐDNEK.
A kínai gyártók alapvetően a hazai piacra gyártanak, 2019-ben a teljes termelés mindössze 3 százalékát exportálták. Salát szerint nyilván szeretnének exportálni nagyobb piacokra is, de ez például most az USA-ba eleve esélytelennek tűnik, és az európai utakon sem fut túl sok kínai autó. A fontos piacokat legfeljebb akvizícióval tudják elérni, ilyen volt például a Volvo felvásárlása is.
Budapesti, müncheni, New York-i utcákon nem fognak Geelyk szaladgálni
– tette hozzá a sinológus. Lévén, hogy az autóik presztízse egyelőre alacsonyabb, főként harmadik világbeli piacokat – ahol ez a 3 százaléknyi export lecsapódik – érnek most el, Délkelet-Ázsiát, Afrikát és a Közel-Keletet.

Nem az olcsó kínai autótól kell félni
Várkonyi szerint
nem az olcsó kínai autótól kell félni, hanem attól, hogy átlépnek rajtunk, mert jobbra mutattak, mi tátott szájjal nézünk jobbra, közben még meg is tiltják nekünk, hogy balra nézzünk, ők meg közben visszagangolnak, és balról előznek kétszázzal.
Szerinte Kína, ellentétben az EU-val, 2025-től nem fogja „széppé varázsolni” az elektromos autók szén-dioxid-mérlegét: a villany előállításakor keletkezett szén-dioxid-kibocsátást át fogják váltani, hogy összemérhető legyen egy benzines autóéval. Várkonyi szerint onnantól kiegyenlített lesz a verseny, és Kína a technológiasemlegesség elvét részesíti előnyben a EU tervgazdaságával szemben, amely egyoldalúan a villany mellett teszi le a voksát, aminek katasztrofális következményei lesznek a gazdaságunkra nézve.
Abban mindkét szakértő egyetért, hogy Kína nem fogja elhanyagolni a villanyautózást. Ennek triviális okai vannak: egyszerűen nem akarnak megfulladni. Már most is óriási a légszennyezettség mértéke a kínai nagyvárosokban.
Salát szerint a kínaiak egyszerűen nem tehetik meg azt, hogy további 100 millió benzin- vagy dízelmotoros autót legyártanak 2025-ig – márpedig a trend az, hogy évente 20 millió kocsit gyártanak. És ennek az óriási számnak a 97 százalékát Kínában adják el, emiatt az ázsiai országban valóban komolyan gondolják, hogy az elektromos autózást támogatni kell.
Ez nem az európaiak megszívatásáról szól, hanem arról, hogy tíz év múlva is kapjanak levegőt
– hangsúlyozta a Kína-szakértő. Ugyanis a kínai középosztály szeretne kocsival járni, ez pedig 300-400 millió embert jelent, ami már önmagában több, mint az Egyesült Államok teljes lakossága. Kína támogatja is ezt a törekvést, nemcsak a gyártást, hanem a vásárlást is: az elmúlt években volt erre adókedvezmény és különböző támogatások is, amelyek az idén futottak volna ki, a kínai vezetés azonban ezt két évvel meghosszabbította.

Az ilyen intézkedésekre, támogatásokra szükség is van, mert ha rövid időn belül 300 millió ember elkezd SUV-okkal járni, a kínaiak meg fognak fulladni. „Épp ezért ez leginkább politikai kérdés” – fogalmazott Salát Gergely, aki szerint Kínának mindenképpen kell valamit kezdenie a környezetszennyezéssel, ennek az egyik része lehet az elektromos autózás. Nagyobb városokban helyi rendeletek révén már most is érvényben vannak olyan szigorítások, hogy például motorbiciklikből már csak elektromosak vehetnek részt a forgalomban.
A villamos energia előállítása is lehet szennyező
Jól hangzik az érv, hogy nem akarnak megfulladni a kínaiak, csak éppen a jelenlegi energiamixüket figyelembe véve érdemes tudni, hogy számos helyen romlott a levegő minősége Kínában, az elektromos autók és robogók térnyerésével – írja blogján Várkonyi Gábor. Szerinte ez annak köszönhető, hogy még mindig túlnyomóan szennyező módokon állítják elő a villamos energiát, bár nyilvánvalóan nagyon sokat tesznek azért, hogy ez változzon. Ha a modernebb autók kipufogógáz kezelése európai vagy éppen kaliforniai szintű, akkor bizonyosan nem az autók növekvő száma miatt lenne komoly levegőminőségbeli problémája a kínaiaknak.
A szakértő arról is írt, hogy a nemzetközi autóipari körforgásában értékes tudás és termelőkapacitás került kínai kézbe. Ez, karöltve azzal, hogy az akkumulátor-gyártáshoz szükséges tudást önállóan felépítették, a nyersanyagok forrásának nagy részét birtokolják, különösen óvatossá kellene, hogy tegye az európaiakat a gyors és kizárólagos villany alapú közlekedés keresztül erőltetésében, főleg annak fényében, hogy a 15 milliós piac áll szemben a világ 85 milliós piacával a következő években, és az európai gyártók egyelőre megközelítőleg sem rendelkeznek még akkora akkumulátor gyártó kapacitással sem, hogy a saját piacukat jövőbeli igényeit lefedjék – tette hozzá.
Éleződik a kereskedelmi háború
Az amerikai–kínai kereskedelmi háború eszkalálódásért nem csak Donald Trump a felelős, ugyanis Salát szerint „strukturális konfliktus” van a két ország között. Adott egy ország, amely az elmúlt évtizedekben, a Szovjetunió összeomlása óta dominálta a világot szinte mindenben – politikailag, gazdaságilag, pénzügyileg egyaránt –, majd jött Kína, amely ezt az egyeduralmat elkezdte veszélyeztetni. „Ugyanez történt 2500 éve is, akkor a spártaiak megtámadták Athént, most az USA betiltotta a TikTokot” – Salát szerint ugyanaz a motiváció mindkét történet mögött: a pillanatnyilag domináns nagyhatalom megijed a kihívójától. Ez szerinte bármiben megjelenhet, így az autóiparban is, hiszen a kereskedelmi háború előtt a kínaiak ott voltak az amerikai autóiparban is. Főként alkatrészgyártó üzemeket vettek, nem egész gyárakat, több mint száz ilyen befektetésük volt 2017–18-ig. Ezek ma is megvannak, de azóta újabb beruházás nem történt.
(Borítókép: Kínai elektromos autómegosztó szolgáltató töltőállomása Tianjinben. Fotó: Zhang Peng / Getty Images Hungary)
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Gazdaság
Visszaélnek a Fővárosi Vízművek nevével, adathalász üzenetekkel próbálják átverni az ügyfeleket
A társaság bejelentést tett a hatóságoknál.
március 7., 19:59
- Gazdaság
Egy német kutatóintézet szerint nem tesz jót a nők pénztárcájának a házasság
A tanulmányban hozzátették, hogy sok nő kevesebbet dolgozik, miután férjhez ment.
március 8., 15:28
- Mindeközben
Babára vágyik a Next Top Model Hungary egykori versenyzője: „Lassan egy éve próbálkozunk"
tegnap, 21:32
- Mindeközben
Millie Bobby Brown hajlandó lenne újra leborotválni a fejét, de csak egy feltétellel
tegnap, 20:32
- Címlapon
Letaglózta a gyerekeket és a szülőket a legendás edző halála, pszichológus tartja bennük a lelket
Akadt, akit sírógörcsöt kapott, akadt, aki nem tudott felkészülni a másnapi témazáróra.
tegnap, 20:32
- Mindeközben
Ember Márk: Úgy érzem magam, mint amikor Izaurának gyűjtöttek pénzt, hogy felszabadítsák
tegnap, 18:22
- Címlapon
Három hétig tűrte a 800 fokot, csak utána kapott koronát
Ausztriából érkeztek új harangok a veszprémi Szent Mihály főszékesegyházba.
tegnap, 19:03
- Címlapon
Megszólalt Ruszin-Szendi Romulusz, elmondta, minek gondolja a tb-támogatott zsírleszívását
A volt vezérkari főnök televíziós vitára hívta a honvédelmi minisztert.
tegnap, 16:55
- Címlapon
Radioaktív szivárgás történt Európa legnagyobb atomerőművében
Nem zárták le megfelelően a reaktormedencében található egyik nyílást.
tegnap, 19:37
- Gazdaság
Orbán Viktor: Jó oka volt, hogy vétózzak Ukrajna ügyében
Nagyobb sportlétesítmények, támadójáték, adócsökkentés, brüsszeli döntés, amely összedönti az európai gazdaságot – ilyen volt a kormányfő beszéde.
március 8., 12:44
- Gazdaság
Orbán Viktor most kiterjesztheti Magyarország határait
Jöhet a Nemzetközi Együttműködés Rendszere.
március 9., 06:01
- Gazdaság
Elvitték az ötös lottó főnyereményét, több mint négymilliárd forint talált gazdára
A jövő heti várható főnyeremény 200 millió forint.
március 8., 20:37
- Gazdaság
Gazdasági évnyitó: Orbán Viktor, Nagy Márton és Varga Mihály is bejelentést tett
Élőben az Indexen.
március 8., 09:57
- Gazdaság
Lecsapott a fővárosi kormányhivatal, súlyosan megbüntették a Foodorát
Több panasz is érkezett a fogyasztóktól.
március 7., 14:25
- Címlapon
Nem adtak családi jegyet a Szépművészeti Múzeumban az anya állampolgársága miatt
Az intézmény a jogszabályra hivatkozik.
tegnap, 17:41
- Mindeközben
Varga Viktor szerint nehéz dolga lesz annak, aki vele akar párkapcsolatot: „Úgy érzem, már nincs szívem, vagy legalábbis darabokban van”
tegnap, 17:22
- Címlapon
Török Gábor: Hatalmi harc dúl a Fideszben
Az elemző szerint a kormánypártban történő átrendeződéseknek két vesztese is van.
tegnap, 19:03
- Gazdaság
Orbán Viktor bejelentette, rengeteg pénzt akar megmozgatni
A kormányfő szerint fordulóponthoz érkezett az Európai Unió és Magyarország.
március 10., 08:39
- Gazdaság
Németország elkezdte földbe döngölni Orbán Viktor ígéretét
Nagy bajban az ipari termelés.
március 6., 08:58
- Címlapon
Kivágják az erotikus jeleneteket a Hunyadiból
Március 15-én elárasztja a Hunyadi a TV2-t.
tegnap, 15:59
- Mindeközben
Ben Affleck fiának milliós cipőre fájt a foga, a színész azonban leoltotta, imádja a net népe ezt a reakciót
tegnap, 15:20
- Mindeközben
A Házasság első látásra Szabija az anyagi helyzetéről: „Megtehetném, hogy hátradőlök, és soha többé egy gyufaszálat sem teszek keresztbe”
tegnap, 13:21
- Gazdaság
Olyan csomagot raknak össze Németországban, ami Magyarországnak is ajándék
Öles lépteket tesz első számú kereskedelmi partnerünk.
március 9., 10:22
- Gazdaság
30 év után is óriási a probléma: integráció helyett szegregáció tombol a magyar iskolákban
Minimumfeltételekre és maximális erőforrásokra van szükség a hátrányok kompenzálása érdekében.
március 9., 18:25
- Gazdaság
Valami készül, támadás jöhet a kormánytól
Bejelentésre készülhet Orbán Viktor, először mond beszédet jegybankelnökként Varga Mihály.
március 7., 08:50
- Mindeközben
Emma Stone áttetsző csipkeruhája nagy visszhangot keltett a párizsi divathéten
tegnap, 11:32
- Gazdaság
Vizsgálatot indított a bankautomatákat üzemeltető Euronettel szemben a GVH
Megtévesztő volt az ATM-en megjelenő szöveg.
március 7., 13:24
- Gazdaság
Előre tervezhetnek az autósok, a NAV új alkalmazásával kiszámítható a gépjárműadó
A kalkulátorral kiszámítható az adóhatóságnak fizetendő összeg.
március 6., 10:59
- Címlapon
A Real Madrid drámai tizenegyespárbajban jutott tovább a Bajnokok Ligájában
A címvédő parázs mérkőzésen ütötte el a továbbjutástól a városi rivális Atléticót.
tegnap, 20:40
- Mindeközben
Dancs Annamari szerint élete traumája, hogy nem kellett Kerényi Miklós Máténak: „Kényszerítve voltam egy válásba”
tegnap, 10:26
- Mindeközben
Odáig vannak a népek azért a szerelmespárért, akik Shreknek és Fiónának öltöztek az esküvőjükön
tegnap, 09:19
- Gazdaság
Annyira nehéz az otthonhoz jutás, hogy enélkül szinte lehetetlen
Tudatos tervezést igényel a saját otthonhoz jutás.
március 7., 09:50
- Gazdaság
Kapaszkodjon meg: elképesztő profitot jelentettek be Csányi Sándorék
Megszólaltak a bank vezetői.
március 7., 10:23
- Gazdaság
Térképen a 2024-ben megfiatalodott gyorsforgalmi utak
5,1 millió négyzetméteren cserélte a tönkrement, elhasznált burkolatot új aszfaltra.
március 6., 11:13
- Gazdaság
Hivatalos: a Budapest Közművek Zrt. Rákosrendező új tulajdonosa
Karácsony Gergely is megszólalt.
március 7., 09:32