Vitézy az Indexnek: Bízunk benne, hogy megállapodnak!
További Gazdaság cikkek
- Lassan elővehetjük a nagypapa biciklijét, ha ennyivel drágul az üzemanyag
- Valaki csaknem 800 millió forintot nyert a Skandináv lottón
- Infláció ide vagy oda, ezeket a készülékeket vettük, mint a cukrot
- Tarolt a SZÉP-kártya, de a kormány már bejelentette a változtatásokat
- Történelmi üzleteket kötöttek, eurómilliárdok mozdultak meg Magyarországon
A hármas metró beruházásához minden forrást, amit eddig a főváros kért, akár Tarlós István, akár Karácsony Gergely hivatala idején, azt a kormány száz százalékban biztosította: részben európai uniós forrásokat átcsoportosítva, részben központi költségvetési forrásokból.
Ez most úgy néz ki, hogy 217,5 milliárd forint a teljes beruházási költsége a metrónak, ebből 45 milliárd forintot közvetlenül a központi költségvetés fizet, a fennmaradó 172,5 milliárd pedig uniós támogatás, de annak is 15 százalékát az állam fizeti önrészként
– részletezte portálunknak a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója.
A BKV dolga a kockázatokat kezelni
A fővárosnak egy forintjába nem kerül a hármas metró felújítása, Budapest azt a feladatot vállalta az előző és a mostani főpolgármester ideje alatt is, hogy lebonyolítja a teljes beruházást. Mint mondta, ez a felelősség együtt jár a kivitelezőkkel való megállapodással, vagy az esetleg felmerülő szerződéses jogviták kezelésével. „Az ebből eredő kockázatok viselése a BKV dolga, de ebbe úgy, hogy nem ülök ott a tárgyalóasztalnál, nem szeretnék beleszólni, az nem lenne helyes” – mondta az Indexnek Vitézy a BKV és a Swietelsky Vasúttechnika körül felmerült elszámolási vitákra utalva.
Arra a kérdésünkre, hogy az új tenderek felújítása jár-e valamiféle kockázattal, növelheti-e a hármas metró középső szakaszának felújítási költségeit, azt felelte, hogy
IGEN, AZ NYILVÁNVALÓAN EGY PLUSZKOCKÁZAT.
„Itt most valójában az történik, mint amit a 4-es metrónál láttunk, hogy több kivitelező dolgozik egyszerre egy munkaterületen, így a helyzet hasonló. Ha pedig nem tudnak megállapodni a Swietelskyvel – amit még nem tudunk –, az egy kockázatot visz a felújításba. Bízzunk benne, hogy ezt tudják menedzselni, és időben befejeződik a felújítás!”
Vitézy hangsúlyozta: egy nagyon kritikus időszak előtt állunk abból szempontból, hogy
a metró legforgalmasabb szakaszán kell autóbuszokkal pótolni a HIÁNYT.
Elmondta azt is, hogy állami oldalról ehhez minden segítséget megadnak, ezen a frissen átadott buszok is segíteni fognak, illetve a MÁV vonatain a Nyugati pályaudvar és Kőbánya-Kispest között az Intercity, a gyorsvonatokon pedig pótjegy nélkül lehet utazni bérlettel.
A MÁV és a Volán amit hozzá tud tenni, azt hozzáteszi ahhoz, hogy a 3-as metró középső szakaszának pótlása lehetőleg zavartalanul történjen.
Mint ismeretes, három tenderre bontaná a 3-as metró középső szakaszának alagúti munkálatait a BKV. Az a faramuci helyzet állt ugyanis elő, hogy az M3-as vonal teljes alagúti rekonstrukcióját mintegy 50 milliárd forintból végző Swietelsky Vasúttechnika Kft. addig nem akarja folytatni a munkát, amíg a BKV nem fizeti ki a 18 milliárdos pluszkövetelését. Márpedig a közlekedési vállalat csak mintegy 8 milliárd forintot ismer el jogosnak, így a tárgyalások megrekedtek.
(Borítókép: Bánkúti Sándor / Index)