A koronavírus-járvány csak a ráadás volt a 2020-as évre
További Gazdaság cikkek
- Megszületett a nagy megállapodás, évekre előre rögzítették, hogyan nőnek a bérek
- Ez sokaknak fájni fog: tízszeresére emelik a parkolás díját az egyik kerületben
- Kétéves mélyponton a magyar deviza
- A túlélésért küzdenek a cégek, leépítésre kényszerülnek
- Magyar siker az altatáshoz használt maszkok piacán
A lízingpiacnak különösen nehéz a 2020-as év, és nem csak a koronavírus-járvány miatt, már enélkül is sok felhő gyűlt össze a piac felett
– mondta egy csütörtöki sajtótájékoztatón Fekete Csaba, a CIB Lízing vezérigazgatója.
A lízing egy adott eszközbeszerzéshez kapcsolódó másodlagos finanszírozási technika: ha egy vállalkozás új eszközbeszerzésen gondolkodik, általában ezt használják. A lízing abban különbözik más finanszírozási technikáktól, hogy a törlesztés végéig a lízinget nyújtó cég lesz az adott eszköz tulajdonosa.
A magyar lízingpiac a prognózishoz képest (5 százalékos visszaesést vártak) nagyobb mértékben, 22 százalékkal zuhant a harmadik negyedévben az előző év azonos időszakához mérten – előtte a harmadik negyedévekben 11–17 százalékos növekedések voltak az elmúlt években.
Ekkora mértékű csökkenésre a válság, azaz 2012 óta nem volt példa.
Jelenleg például az új autók esetében 30 százalékos a piaci penetráció, azaz 10 gépkocsiból 3-at finanszíroznak – az EU-s átlag 45-50 százalék. A válság előtt ez 97 (!) százalék volt, ami többek között a különböző jutalékoknak volt köszönhető.
A hazai piacot négy kategória uralja, az ingatlan szerepe elhanyagolható a többihez képest:
- autó: 52 százalékos részesedés,
- mezőgép: 17 százalék,
- nagyhaszonjármű: 16 százalék,
- gép/berendezés: 13 százalék,
- ingatlan: 2 százalék.
Már az idei évre vonatkozó előjelek sem volt rózsásak, a legnagyobb szegmensre (autólízing) árnyékot vetett a károsanyag-kibocsátás szabályozása, hiszen 2020-ban már kvótarendszer alapján kellett a gyártási kapacitásokat allokálni. A nagyhaszonjárművek piacán pedig nehezítették a kelet-európai cégek piacra lépését, piacmegtartását, ez pedig a magyar fuvarozási szegmens 60 százalékát érintette – fogalmazott Fekete Csaba.
A harmadik negyedévben az autópiac 17,1, a nagyhaszongépjárművek 45,8, a gépek, berendezések piaca 28, míg a mezőgazdasági gépeknél 4,6 százalékkal zsugorodott a piac – ingatlan nélkül a teljes lízingpiac 23,3 százalékkal csökkent. A CIB-nél az autóipar (–9 százalék), a nagyhaszongépjárművek piaca (több mint -50) csökkent, ellenben a mezőgazdaság (több mint 20 százalékkal) és a gépek, berendezések piacán (szintén több mint 20) növekedni tudott, a CIB Lízing tehát tovább erősítette piaci pozícióit – 0,8 százalékkal – a harmadik negyedévében.
Dupla olyan jól teljesítettünk a válság alatt, mint a piac, így piaci részesedésünk nőni tudott
– mondta Fekete Csaba. A cég piaci részesedése egyébként nem éri el a két számjegyűt, jelenleg a 22 fős mezőnyben az ötödikek. A CIB Lízing a 2010-es válságig piacvezető volt a hazai lízingpiacon, azonban a krízis megtépázta ezt a pozícióját. Az a céljuk, hogy három éven belül elérjék a két számjegyű piaci részesedést, amellyel dobogós helyre jönnének fel a lízingcégek között.
Az új kihelyezések jelentős részét, közel 11 milliárd forintot NHP Fix és NHP Hajrá! konstrukcióban igényelték a vállalatok a lízingcégnél.
Utóbbi konstrukcióban a teljes piacon eddig hozzávetőleg 13 ezer ügylet született, összesen 717 milliárd forintos összegben. A CIB Lízing piaci részesedése az NHP Fix és NHP Hajrá! lízingtermékből 11 százalékot meghaladó.
A többség nem élt a moratóriummal
A tavasszal bevezetett fizetési moratóriummal a CIB Lízing ügyfeleinek több mint 40 százaléka élt, a többség kilépett a moratóriumól. Azok között, akik éltek a lehetőséggel, a legalacsonyabb – közel 30 százalékos – az érintettség az IT- és kommunikációs iparágban, miközben az oktatásban és a gyártás-termelésben az átlagnál jóval magasabb (közel 70, illetve közel 50 százalékos) az arány. Arra egyelőre nem rendelkezik becsléssel a CIB Lízing, hogy 2021. január 1-jétől mekkora lehet azon vállalatok aránya, amelyek élhetnek a moratórium meghosszabbításának lehetőségével, az erre vonatkozó pontos jogszabályi rendelkezések megjelenése még nem történt meg.
„A CIB Lízing 2020-as teljesítménye csak a karantén szigorúan vett három hónapjában (április, május, június) volt a 2019-es alatt, azt megelőzően és azt követően minden egyéb hónapban meghaladta a 2019-es szintet. A nagyszerű teljesítményhez nagyban hozzájárult az MNB NHP Hajrá! konstrukciója, amely rendkívül kedvező, maximum 2,5 százalékos kamattal vehető igénybe, és kiszámítható, a teljes futamidő alatt végig fix kamatozású finanszírozást biztosít forintalapon, árfolyamkockázat nélkül” – idézi a közlemény Fekete Csabát. A vezérigazgató szerint ez a termék sokat segített abban, hogy a járványhelyzetben nehezebb helyzetbe került cégeknek is megfelelő finanszírozást tudjanak elérhetővé tenni, de emellett saját megoldásaikkal is támogatni tudták ügyfeleiket céljaik elérésében.
(Borítókép: Képünk illusztráció! Fotó: Shutterstock)