A moratórium miatt senki nem veszíti el tiszta adósi besorolását

2021.01.25. 19:05

Az ügyfelek sem a jelenlegi, sem a jövőbeni hiteleiknél nem veszítik el „tiszta” adósi besorolásukat a bankoknál pusztán azért, mert a törlesztési moratóriumot választották. A fizetési stop segítő eszköz, sokaknak mentőöv, másoknak választási lehetőség – hívta fel a figyelmet a Magyar Nemzeti Bank (MNB).

Az Európai Bankhatóság (EBA) elvárásainak teljesítéséhez útmutatást adó, a napokban módosított jegybanki vezetői körlevél egyértelműen rögzíti:

a 9 hónapon túl is a moratóriumban lévő ügyfelek hitelét nem kell automatikusan átstrukturáltnak minősíteni abban az esetben, ha az ügyfélnek nincsenek és várhatóan nem is lesznek pénzügyi nehézségei.

Ennek igazolására elég például az, ha az adott ügyfél jövedelme nem csökken jelentősen, vagy ha rendszeresen fizeti a hitelszerződésében, illetve bankszámlaszerződésében minimálisan vállalt összeget, a kettő közül a magasabbat. Illetve az is elég, ha kellő megtakarítása van a további törlesztésre. E feltételek közül elég egyet teljesíteni.

A bankjuk felé rendszeres adatszolgáltatást benyújtó cégek esetében a hitelintézetek folyamatosan tudják értékelni a gazdálkodásuk és piaci pozíciójuk helyzetét, és így tudnak a rendszeres monitoringgal – az ügyfél külön adatszolgáltatásra való felhívása nélkül is – dönteni hitelük minősítéséről.

A jegybank körlevelében leírtak a bankoknak adnak beszámolási, számviteli útmutatást, az ügyfelek számára nem jelentenek változást a szerződésüket, kiszolgálásukat vagy éppen hitelköltségeiket illetően. Ha az ügylet átstrukturáltként való nyilvántartására kizárólag a moratórium miatt kerül sor, az

nem módosítja az ügyfél által fizetendő törlesztés összegét vagy a szerződés bármilyen egyéb feltételét a jelenlegi hitelénél, ez nem járhat az ügyfél számára hátrányos következménnyel.