- Gazdaság
- grád ottó
- magyar ásványolaj szövetség
- benzin
- benzinkút
- üzemanyag
- gázolaj
- dollár árfolyam
- kőolaj világpiaci ára
- kőolaj
Megmutatjuk, miért olyan drága a tankolás
További Gazdaság cikkek
- Csőtörés a diplomáciában: két szomszédunk egymásnak feszül
- Több mint négymilliárd forint bírságot szabott ki idén a Gazdasági Versenyhivatal
- Vasárnap és januárban is kisebb leállások jönnek az OTP Banknál, figyelmeztették az ügyfeleket
- Kiderült, mi lendítheti fel Magyarország gazdaságát
- Lassan elővehetjük a nagypapa biciklijét, ha ennyivel drágul az üzemanyag
Több mint 100 forinttal nőtt a benzin és a gázolaj ára nem egészen egy év alatt. Amíg a 95-ös benzin ára 2020. május 1-jén 278 forint volt literenként, addig most 428 forint, míg a gázolaj 308 forintról 435-re emelkedett a holtankoljak.hu szerint. Ugyanakkor az elmúlt napokban ismét csökkent az üzemanyag értéke, április 1-től pedig még olcsóbban lehet vásárolni.
Hogy mi mozgatja az árakat?
Elsődlegesen a kőolaj világpiaci ára és a dollár-forint árfolyam befolyásolja. Amikor egy évvel ezelőtt háromszáz forint alá esett az üzemanyag ára, az szélsőséges helyzet volt. Az üzemanyag alapanyagát jelentő kőolaj ára történelmi mélységbe zuhant, húsz dollár alá esett, amire csaknem egy évtizede nem volt példa, sőt néhány óráig mínuszban is volt
– mondta az Indexnek Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára, aki hozzátette, hogy most már a 60-70 dollár környékén mozog kőolaj hordónkénti ára, ám ez nem jelenti azt, hogy a korábbi érték hat-hétszereséért adnák az üzemanyagot.
A főtitkár szerint ennek az a magyarázata, hogy az üzemanyagárnak több mint a fele adó. A benzinárban szereplő 125 forintos jövedéki adóra (április 1-től ez 120 forintra csökken a kőolaj világpiaci árának változása miatt) még rájön az áfa, így csak az adó 160 forintot tesz ki, tehát
ha ingyen adnák az üzemanyagot a kúton, akkor is fizetni kellene érte 160 forintot.
Az egy évvel ezelőtti, alacsony üzemanyagárhoz képest tehát jelentős volt a növekedés, mivel a forint gyengült a dollárhoz képest, és a kőolaj világpiaci ára is emelkedett.
Az elmúlt héten viszont csökkenni kezdett a benzin és a gázolaj ára, ami részben annak köszönhető, hogy az év végén a vakcinák megjelenését optimizmus követte, mondván, hamarosan úrrá leszünk a járványügyi helyzeten, és újra beindulhatnak a gazdaságok, a fellendülés. Ez a kőolaj esetében keresletnövekedést jelentett, ami felhajtotta az árakat, a Brent jegyzésára két hete 70 dollárig is felment.
Csakhogy az optimizmus már a múlté, a harmadik hullám elmélyülése felborított mindent, és már tisztán látszik, hogy kitolódik a járványhelyzet, később jön el az az időszak, amikor korlátozások nélkül működhetnek a gazdaságok. Emiatt pedig megtorpant a kőolaj jegyzésárának növekedése, az utóbbi két hétben visszapattant hatvan dollár közelébe, ami a benzinár csökkenéséhez is vezetett
– mondta Grád Ottó, aki szerint az olajár marad a 60-70 dolláros sávban a közeljövőben.
A magyarországi üzemanyagárak változásának van még egy fontos befolyásoló tényezője, ez pedig a néhány éve bevezetett sávos jövedéki adó. Ez azt jelenti,
ha az olajár 50 dollár alatt van, akkor a benzin adója literenként öt, a gázolaj adója literenként tíz forinttal növekszik, ha pedig 50 dollár fölé megy, akkor ugyanennyivel csökken.
Emiatt az elmúlt kilenc hónapban a benzin jövedékiadó-tartama 120 helyett 125 forint volt, míg a gázolajé 110 helyett 120 forint. Ezt negyedévente vizsgálják felül, és mivel a kőolaj átlagára 60 dollár fölött alakul, április 1-től ismét visszaáll az üzemanyag jövedékiadó-tartama, ami azt jelenti, hogy alacsonyabb költséggel lehet értékesíteni az üzemanyagot, vagyis várhatóan még olcsóbb lesz.
Ezeken kívül is vannak még specifikus helyzetek, amelyek befolyásolják az árakat, ilyen volt például a Katrina hurrikán időszaka is, amikor jelentősen sérült az Egyesült Államok finomítói régiója, a kapacitás és a termelés, holott a piacon elérhető mennyiségben volt kőolaj.
Az amerikai piac sokkal inkább benzinközpontú piac, mint az európai, ahol a gázolajfogyasztás magasabb. Csakhogy komoly benzintermelés esett ki az Egyesült Államokban, így megnőtt az amerikaiak igénye a minőségi, európai benzinre, így annak ellenére nőtt a benzin ára Magyarországon, hogy emelkedett volna a kőolaj ára, vagy gyengült volna a forint
– mondta az Indexnek Grád Ottó, aki kitért arra is, hogy hosszú távon biztosan befolyásolják az árakat az elektromos autók, ám egyelőre ez egyáltalán nem érzékelhető, mivel nincsenek olyan mértékben elterjedve.
(Borítókép: Dolgozó helyére teszi a töltőpisztolyt tankolás után egy töltőállomáson 2017. január 25-én. Fotó: Mohai Balázs / MTI)