Hajós Airbnb a Balatonon

D  VG20170518005
2021.04.06. 05:57
Nem volt rendszere a hajóbérlésnek Balatonon, így fogta magát a gimnazista, és a problémára összerakott egy startupot. Ratasics Bálintnak és a Boaticnak köszönhetően így már egyszerűen lehet hajót bérelni és bérbeadni, akár a lakások esetében az Airbnb-n.

Ahogy jön a jó idő, egyre többen kezdik el tervezni a nyarat, csakhogy a koronavírus-járvány alaposan felforgatott mindent az előző évben, és úgy tűnik, ez idén sem lesz másképp. Tavaly korlátozva voltak a külföldi utazások, aminek köszönhetően a belföldi turizmus felélénkült a nyárra, és rengetegen választották úti céljuknak a Balatont.

Ez pedig rendkívül kedvező helyzetet teremtett egy friss magyar startupnak, a Boaticnak, amely forradalmasította és megkönnyítette a hajóbérlést a legnagyobb magyar tavon. Nagyjából úgy kell elképzelni, mint az Airbnb-t, csak éppen vízen.

Csak a platformot biztosítjuk, nem szólunk bele semmibe, így abba sem, hogy ki adja át a hajót, ki mossa le, ki köt rá biztosítást, adnak-e kapitányt, tehát kizárólag közvetítünk. Az oldalon bérlőként és bérbeadóként is lehet regisztrálni, fel lehet tölteni a hajókat, az árlistát, ki lehet tölteni a naptárt, mikor elérhető, mikor nem, és így tovább. A bérlők pedig könnyedén szét tudnak nézni és válogatni a hajók között

– mondta az Indexnek Ratasics Bálint, a startup kitalálója és alapítója, aki siófokiként kiskora óta vitorlázik.

Gimnazistaként valósította meg a tervét

Arra lett figyelmes, hogy egyre többen vettek hajót bérbeadásra, és sok olyan cég van, amely ezzel foglalkozik, legyen szó egy hajóról, vagy akár 15-20 hajósflottáról. Ám mindenki saját maga akarta menedzselni a kiadást, így voltak, akik kisebb költségvetéssel étterem faliújságján, kerítésen, szórólapon hirdettek, akik pedig megtehették, saját weboldalukon tették ugyanezt.

Nem voltak viszont összegyűjtve egy helyen, mint például a lakások esetében az Airbnb-nél.

Ez pedig bérlői oldalról is gondot jelentett. Egyrészről sokan nem is tudták, hogy van erre lehetőség, másrészről ha valaki begépelte a keresőbe, hogy hajóbérlés, Balaton, listázott neki 30-35 oldalt mindenféle hajóval, ami megnehezítette a választást, az árak összehasonlítását.

Ratasics Bálint erre problémára szeretett volna megoldást, és nagyjából három évvel ezelőtt megszületett a gondolat a fejében: létrehozza az oldalt, amely a Balatonra szabható.

Mivel a fejlesztés rendkívül drága lett volna, az akkor még gimnazista egyedül rakta össze a weblapot körülbelül másfél-két év alatt, amely végül egy évvel ezelőtt startolt el. Az indulást hátráltatta, hogy éppen akkor érettségizett, valamint a pandémia miatt kitolódott a balatoni szezon kezdete, amely hagyományosan április közepére, május elejére tehető.

A vállalkozás rögtön túlszárnyalta az elképzelést

Ugyanakkor a kezdeti nehézségek dacára a járvány segített beindítani a vállalkozást a balatoni turizmus fellendülésének köszönhetően. Nagyjából 25-30 hajóval kalkuláltak, ám ezt a számot rögtön az első nyáron sikerült megduplázni.

Ahhoz képest, hogy az első szezonunk volt, a nyár közepén, a csúcsidőszakban hatvan bérbe vehető hajóval tudtuk szolgálni a Balatonra látogatókat, ami várakozáson felüli. Sőt volt olyan nap is, amikor az oldalunkon található hajók közül mindegyik foglalt volt

– mondta Ratasics Bálint.

A Balatonon körülbelül 7000 vitorlás és elektromos hajó van,

tehát jelentős potenciál van a történetben, még úgy is, hogy ezeknek jó része magántulajdonban van, és magáncélra használják. Ugyanakkor egyre több befektető jelenik meg, aki új vagy használt elektromos hajót vásárol, hogy kiadja, mintha valaki a parton venne házat ugyanebből a célból.

Az alapító szerint pozitívak a visszajelzések, amelyeket mindig szem előtt tartanak, és az ötletek, különböző igények alapján fejlesztik az oldalt. Fizetési lehetőséget viszont nem biztosítanak a felek között, nincs jutalékuk, bevételük kizárólag a bérbeadói oldalról van, akik számára hajónként egy hónapra, fél évre vagy egy évre biztosítják a felületet.

A bérbeadók számára a boatic.hu használata nem jelent nagy költséget, sőt a kifizetett díj egyetlen bérléssel visszajön, tekintve, hogy napi 30-40, de akár jóval több mint 100 ezer forintért is ki lehet adni a hajókat. A hajóbérlés ára persze időszakonként változik, elvégre a csúcsszezonban, a Kékszalag idején vagy augusztus 20-án jellemzően megemelkedik, ahogy az is változó, hogy a bérlők mennyi időre veszik ki – legyen szó néhány óráról, egy-két napról vagy akár egy hétről.

Most akkor kell kapitány, vagy sem?

Ami szintén érdekes, hogy a bérbeadó eldöntheti, hogy kapitánnyal vagy a nélkül kínálja használatra a hajóját. Természetesen, ha valakinek van képesítése, könnyedén vezetheti bármelyiket, ám a magyar jogszabály lehetővé teszi, hogy a hét méternél rövidebb, 7,5 kilowatt alatti motorteljesítménnyel és kis méretű vitorlával rendelkező vitorlást, elektromos hajót jogosítvány nélkül is lehet kormányozni.

Hogy ez okoz-e problémát?

Biztosan van rá példa, de nem tudok olyanról, hogy nagy baj történt volna. Azon is sok múlik, hogy milyen hajókról van szó, mert elképesztő károkat lehet okozni. A nagyobb értékűeket rendre csak kapitánnyal adják oda. Ez kicsit olyan, mintha egy Porsche Cayenne-t adnának bérbe. Ha csak a lámpája törik be, már annak is nagyon drága a helyreállítása. Ugyanez a helyzet a hajóknál is, amelyek egyébként is sokba kerülnek, mert magas a szervizdíj, a fenntartási költség, közben pedig amortizálódnak

– mondta az Indexnek Ratasics Bálint, aki hozzátette, ettől függetlenül nyilván megéri bérbe adni, még ha a profit nem is eget verően magas, elvégre ha mondjuk öt napra kiadják napi 100 ezer forintért, az hiába 500 ezer forintos bevétel, a profit távolról sem ekkora, mivel sok költséggel jár.

A startup egyelőre kizárólag a Balatonon érhető el, ám az alapítót már megkeresték máshonnan is, de egyelőre nem tervezi, hogy a Dunára, a Tisza-tóra vagy a Fertő tóra terjeszkedne, az inkább a jövő zenéje lehet.

Bár nem multimilliárdos vállalkozásról van szó, már most profitábilisan működik, igaz, ehhez az is kellett, hogy az immár elsőéves egyetemista saját kezűleg fejlesztett mindent.

Ahhoz, hogy a profitot maximalizálni tudjuk, az oldalnak olyan szintű elismertségre, látogatottságra kell szert tennie, hogy a felhasználók számára jóval többet is megérjen, hogy a mi oldalunkon keresztül adják bérbe a hajóikat. De ahhoz évek kellenek. 

– mondta Ratasics Bálint.

(Borítókép: A Balaton nyugati-medencéjének látképe egy Balatonszentgyörgy felett repülő hőlégballonból fotózva 2017. május 18-án. Fotó: Varga György / MTI)