Aggódnak a karácsonyi időszak miatt a vállalkozások

2021.11.11. 19:55

A vendéglátósok fele, de összességében is minden harmadik magyar kisvállalkozó aggódik az idei év végi ünnepek bevételei miatt – derül ki a BÁV Zálog és a Pulzus Média Kutató legfrissebb kutatásából. Közleményük szerint

az aggodalom különösen azokban az iparágakban (vendéglátás, idegenforgalom, szórakoztatóipar és kereskedelem) van jelen, ahol az éves bevétel jelentős hányadát ebben az időszakban realizálják.

A felmérésből kiderül, hogy a megkérdezett vállalkozók háromnegyede számít a tavalyinál kevesebb bevételre.

A kisvállalkozások csaknem 40 százalékánál az ünnepi időszak rendkívül komoly befolyással bír a teljes pénzügyi évre. Míg az építőipar vagy az mezőgazdaság számára nem értékelődik fel ez az időszak, addig a vendéglátás és a kereskedelem területén akár kritikus is lehet a karácsonyi szezon sikere, mert ezekben a szektorokban minden második társaságnál az éves árbevétel tetemes része ekkor realizálódik. A szórakoztatóiparban sem sokkal jobb az arány, hiszen ott a válaszadók harmada számolt be hasonló kitettségről.

Az említett, bizonytalan szektorokban dolgozók attól tartanak leginkább a felmérés szerint, hogy a járványügyi helyzet miatt a nagyobb forgalmat hozó év végi események, vásárok elmaradhatnak, kisebb lesz a látogatottságuk, vagy ügyfeleik visszafogják kiadásaikat. A vendéglátásban érintettek csaknem fele adott hangot ennek a félelmének, de a szórakoztatóipari és az idegenforgalmi cégek közel 40 százaléka is tart egy ilyen forgatókönyvtől. Összességében a cégek háromnegyede számol a tavalyinál kevesebb forgalommal.

A felmérésből az is kiderül, hogy

az inflációtól, a pénzromlás ütemének hosszabb távon fennálló gyorsulásától szinte a teljes kisvállalkozói kör tart.

Kétharmaduk úgy látta, hogy ebből fakadóan lehetnek a jövőben likviditási problémáik. Közel ilyen súlyú nehézségnek látják a lehetséges járványügyi korlátozásokat és az ebből származó bizonytalan gazdasági környezetet is.

Egy átmeneti pénzügyi probléma esetén a forrásbevonásra lényegében minden megoldási módot mérlegelnek a válaszadók: a családi, baráti kölcsön, a banki hitel, a hitelkártya megterhelése mellett a zálogkölcsön is szerepel a palettán. A zálogkölcsön iránti bizalom erősödésére utal, hogy a válaszadók tizede már élt ezzel a lehetőséggel vagy nyitott ilyen jellegű forrásbevonásra. A válaszok azt is elárulják, hogy a magyar kisvállalkozások 65 százaléka igyekezne elkerülni a további eladósodást, hosszú távú hitelek törlesztését.

A jövő évvel kapcsolatban a legoptimistább ágazat az idegenforgalom, az érintett vállalkozások 57 százaléka nagyobb bevételre számít 2022-ben.



  • Hírek
  • Hírek