Magyarország akár a nyertese is lehet a német autóipar átalakulásának

További Gazdaság cikkek
Többhetes intenzív tárgyalás után megállapodtak a Szabaddemokraták, a Szociáldemokraták és a Zöldek a koalíciós programjukról Németországban. A 178 oldalas dokumentumban többek között a minimálbér megemelése, lakáspiaci beruházások és több klímapolitikai cél is szerepel. Az utóbbihoz természetesen sok hozzászólása volt az autóellenes zöldeknek.
Csodaországgá változtatná Németországot az új kormánykoalíció
Kijött az új kormánykoalíció programja, az Index pedig elolvasta.
Ugyan az autópályák sebességkorlátozására nem sikerült rábírni a liberális Szabad Demokraták autórajongó pártelnökét, azért mégis történtek megállapodások a német autóipar ügyében:
- az új kormány elkötelezte magát amellett, hogy 2030-ig mintegy 15 millió elektromos autó lesz a német utakon;
- arra is törekszenek, hogy 2030-ra egymillió töltőpont legyen Németországban.
Nagy lépés a világnak, még nagyobb Németországnak
Németországban az autóipar nemcsak egy jövedelmező gazdasági ágazat, hanem a kultúra és az identitás része. Társadalmi jelentősége miatt a téma akár olyan kultúrharcba is torkollhat, mint az Egyesült Államokban a fegyvertartás kérdése, ezért kiemelten óvatosan kell bánni vele. Ám most, úgy tűnik, győzött a környezetvédelem.
A nagy német autómárkák is fellélegezhetnek, a kormány minden jel szerint elzárkózik az olyan radikális lépésektől, mint a belső égésű motorok gyártásának vagy eladásának betiltása. A jelenlegi 570 ezer elektromos autót 15 millióra, a 49 ezer töltőpontot pedig egymillióra szeretnék növelni 2030-ig.
A 15 milliós cél csak úgy érhető el, ha 2030 előtt már nem vesznek nyilvántartásba belső égésű motorral szerelt új autót
– mondta a Bloombergnek Volker Quaschning, a Berlini Alkalmazott Tudományok Egyetemének megújuló energiarendszerekkel foglalkozó professzora. Szerinte „érdemes lenne 2028 körül leállítani a benzin- és dízelautók regisztrációját”.
A német kormány továbbá a meglévő flottakibocsátási szabályokon kívül azt javasolja, hogy csak az e-üzemanyaggal tankolható járműveket lehessen nyilvántartásba venni.
Vannak, akik nem elégedettek
Európa egyik vezető tiszta közlekedési kampánycsoportja, a Transport & Environment (T&E) erős kritikát fogalmazott meg a kormány terveivel kapcsolatban:
Elbúcsúzhatunk a megfizethető kisautóktól a brutális uniós klímaszigor miatt
Gigabírságokkal terelik jó útra az európai autógyártókat, de már a 2020-ra meghatározott kvóták se tarthatók.
Az új kormány azt szeretné, ha 2030-ra 15 millió elektromos autó közlekedne a német utakon, azonban ez elmarad a T&E és a Prognos által előrejelzett szükséges 21 milliótól, ha Németország teljesíteni szeretné a közlekedés terén kitűzött szén-dioxid-mentesítési céljait.
A T&E kiemelte, hogy bár a kormány hozzájárulhat az e-üzemanyaggal működő autók használatához, azok sokkal több szén-dioxidot bocsátanak a környezetbe, mint az akkumulátoros elektromos autók, és az e-üzemanyag előállítása is ötször annyi energiát igényel, mint a közvetlen villamosítás.
A kampánycsoport szerint a megállapodás egyik legkiábrándítóbb aspektusa a céges autók jelenlegi szerződésének fenntartása: a dízel- és benzinüzemű cégautók nagyvonalú adókedvezményei és hogy a kormány 2025-től 0,25 százalékról 0,5 százalékra emeli az elektromos járművek cégautóadóját. A céges autók 63 százalékát teszik ki az autóeladásoknak és nagyrészt fosszilis tüzelésűek.
Emellett Giulio Mattioli, a TU Dortmundi Egyetem közlekedéstervezési tanszékének kutatója hozzátette, hogy nem sok tartalom van a koalíciós megállapodás elektromos járművek értékesítését érintő részében, ugyanis először a fogyasztókat kell meggyőzni.
Jó hír a magyaroknak?
A magyar autóipar a hazai gazdaság húzóágazata, olyan autógyártó cégek vannak jelen, mint a Mercedes, az Audi, az Opel vagy a Suzuki. Azonban ha ez nem lenne elég, úgy néz ki, további sikereknek nézhetünk elébe a jövőben is:
Közép-Kelet-Európa lehet a német autóipar átalakulásának a nagy nyertese,
ugyanis itt lehet a középtávon még párhuzamosan futó technológiák közül mindkettőt gyártani – tudtuk meg Várkonyi Gábor autópiaci szakértőtől.
Ezen belül Magyarország különösen jól járhat az átalakuló autópiaccal, ugyanis az elmúlt évek akkumulátorgyártási beruházásainak köszönhetően olyannyira magas pozíciót értünk el ezen a területen, hogy Németország és Franciaország után mi is ott lehetünk mint akkumulátorgyártó hatalom.
Ha eddig Szlovákia volt az egy főre jutó autógyártás bajnoka, akkor most Magyarország lehet az egy főre jutó akkumulátorgyártásé
– fogalmazott Várkonyi Gábor. „Az csak tovább növelheti a piaci előnyünket, hogy a kevésbé módi benzines vagy dízelautók gyártását, amiket Németország már nem fog tudni bevállalni a politikai nyomás miatt, nagy eséllyel a mi térségünkre fogják kitelepíteni” – tette hozzá a szakértő.
(Borítókép: Michael Gottschalk / Photothek / Getty Images)
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Gazdaság
Lengyel űripari céggel vágna neki a világűr meghódításának a 4iG
Újra kívánják definiálni az űr- és védelmi ipart.
február 14., 15:32
- Gazdaság
Szakértők elárulták, meddig húzhatják még a panelházak
Valószínűleg még jó pár generáció élvezheti a szocializmus álomlakásait.
február 14., 15:04
- Gazdaság
Az MNB alelnöke elárulta, ekkor jöhet az euró Magyarországon
A megugró élelmiszerárakról is beszélt Virág Barnabás.
február 14., 14:24
- Gazdaság
Itt vannak a szabályok, így dolgozhatnak a nyugdíjasok 2025-ben
Kiderült, melyik szférában éri meg leginkább nyugdíjasokat alkalmazni.
február 14., 08:39
- Gazdaság
Ezt a táblázatot nem akarta látni: mutatjuk, milyen elképesztően drágultak az élelmiszerek az elmúlt években
Visszatért a drágaság, így kapott erőre ismét a kormány szerint földbe döngölt infláció.
február 14., 09:28
- Gazdaság
Számos lépést tesz a Lidl mindannyiunk érdekében
A cég évek óta kiemelten kezeli a fenntarthatóság kérdését.
40 perce
- Címlapon
Volodimir Zelenszkij keményen reagált Donald Trump kijelentésére
Az ukrán elnök leszögezte, országa nem eladó.
3 órája
- Mindeközben
Árpa Attila kiakadt a mai fiatalokra: Pocsék a munkához való hozzáállásuk, azt hiszik, hogy nekik minden jár
4 órája
- Címlapon
Itt van Pintér Sándor újabb rendelete, beigazolódott a szülők félelme
Március 1-től nagy változás lép életbe a közoktatásban.
4 órája
- Címlapon
Évek óta ólomszennyezett a váci gimnázium ivóvize, mégsem tett senki semmit
Botrány kellett a cselekvéshez.
1 órája
- Címlapon
Ferenc pápa a halálára készülhet az intézkedéseivel
A 88 éves katolikus egyházfő már az örökségét védelmezi lépéseivel.
4 órája
- Gazdaság
Erőre kapott a forint péntek reggelre
A hétfői kezdéshez képest erősödött a főbb devizákkal szemben.
február 14., 08:41
- Gazdaság
Donald Trump lépése új üzemanyagárakat hozhat
Az orosz–ukrán háború eseményei alaposan megrángathatják az üzemanyagárakat.
február 14., 13:42
- Gazdaság
Itt van Orbán Viktor 4,7 milliós bástyája
Szakértők szerint kezd visszatérni a hit a gazdaságban.
február 13., 19:28
- Gazdaság
Szijjártó Péter: Tisztán látszik, hogy Magyarország nem vett részt a gazdasági hidegháborúban
A külügyminiszter szerint a nyugati és keleti régiók közti gazdasági egyenlőtlenség is megszűnt.
február 14., 18:01
- Gazdaság
Rossz hír a munkavállalóknak, egy kutatás szerint alig akarnak bért emelni a cégek
Ritka lesz a tíz százalék feletti fizetésnövekedés.
február 12., 13:12
- Címlapon
Nagy üzletre készül Magyarország, széket kér Orbán Viktor a nagyhatalmak asztalánál
Bejelentést tett a kormány.
6 órája
- Gazdaság
Pénzpatakba léptek a magyarok, akik ide tették a forintjukat
Ha azt gondolta, hogy az állampapír volt a legjobb befektetés, gondolja újra.
február 13., 17:28
- Mindeközben
Váratlan vendégek toppantak be egy fiatal pár esküvőjére, ám ami ezután jött, arra senki sem számított
8 órája
- Mindeközben
Bochkor Gábor ritkán látott, 18 éves lányával pózolt a vörös szőnyegen, ez aztán az apa-lánya pillanat
9 órája
- Mindeközben
Fejes Tamás szerint fontos az apai szigor, ezt az egy dolgot például soha nem engedné meg gyermekeinek
tegnap, 21:38
- Gazdaság
Reagált a foodora a GVH büntetésére, nem értenek egyet a bírsággal
Lépéseket terveznek a reklámkommunikáció fejlesztésére.
február 14., 18:36
- Gazdaság
Prüszköl a német ló a magyar vitéz alatt – kiderül, meddig jut gyalog
Egy biztos a magyar gazdaság jövőjét illetően: a bizonytalanság.
február 14., 17:42
- Gazdaság
Egymillió forint felett a panelek négyzetméterára Budapesten
Miskolcon ugyanakkor feleennyiért is hozzájuthatunk egy ilyen ingatlanhoz.
február 12., 14:32
- Gazdaság
Kutatás-fejlesztési rekordberuházás érkezik Magyarországra
Korábban még nem volt ekkora állami támogatású beruházás.
február 13., 11:54
- Gazdaság
Lesújtott a Gazdasági Versenyhivatal, kiderült, hogy a Lidl megtévesztette a vásárlókat, nagy büntetést fizetnek érte
Reagált a Lidl, már meg is vannak a felelősök.
február 13., 10:59
- Gazdaság
Matolcsy György elárulta, milyen nagy tervet nem sikerült elérni
Hamarosan érkezik egy rejtélyes könyv is.
február 13., 16:32
- Gazdaság
Donald Trump vámjai miatt használhat több műanyagot a Coca-Cola
Így is a világ legnagyobb műanyagszennyezője a cég.
február 12., 17:31
- Gazdaság
Kijöttek a részletek, ezért fájhat a kormány feje
Különösen hasogató az akkumulátoripar 50 százalékos visszaesése.
február 13., 09:06
- Gazdaság
Donald Trump Moszkvába telefonált, aztán csatába indult a forint
Az elnök „hosszas és rendkívül termékeny” beszélgetést folytatott Vlagyimir Putyinnal.
február 13., 10:43
- Gazdaság
Úgy zár be egy kiskaput a kormány, hogy 2025-ben még szélesebbre tárja
A cél a tb-ellátással járó normál bér egész évben.
február 13., 06:16
- Mindeközben
Bogdányi Titanilla úgy emelgeti a 10 kilós súlyzókat, mintha tollpihék lennének
tegnap, 20:21
- Címlapon
Itt az EU válasza az amerikai–orosz tárgyalásokra, újabb lépéseket helyeztek kilátásba
Ezzel ugyanakkor a magyar kormány jól jár.
3 órája