Mostantól könnyebb dolga lesz, ha a buszon hagyott 8 milliót
További Gazdaság cikkek
- Itt a válság, amiről egyre többet beszélnek: egyszerre két csapás éri Európát
- Lázár János 600 milliárd forintos vasútépítési fejlesztésről számolt be
- Közeleg a határidő, megjelent a tervezet
- Megszületett a nagy megállapodás, évekre előre rögzítették, hogyan nőnek a bérek
- Ez sokaknak fájni fog: tízszeresére emelik a parkolás díját az egyik kerületben
A talált tárgyakat – túlnyomórészt telefonokat, pénztárcát, bankkártyát, kis táskákat, hátizsákokat, tornazsákokat, bőröndöt, iratokat, okmányokat, könyveket, ruhaneműt, szemüveget, esernyőt, kulacsot és bizsukat – jellemzően a jegyvizsgálók, autóbusz-vezetők, a takarító személyzet vagy az utasok találják meg és adják le a vasút-, illetve autóbusz-állomások forgalmi irodáiban, ahol a tárgyakat azonnal nyilvántartásba veszik, és azok a MÁV, és most már a Volánbusz által is használt TicketChecker alkalmazás Talált Tárgyak funkciójának köszönhetően rögzítés után azonnal megjelennek a MÁVDIREKT rendszerében. Így a diszpécserek számára is egyszerűbb az elveszett tárgyaik iránt érdeklődő utasoknak segíteni.
Pénzt jellemzően nem magában, hanem valamilyen egyéb tárggyal együtt (pl. kabát, táska, pénztárca stb.) adnak le. A biztonságos kezelés érdekében az elvesztett tárgyak tartalmát tételesen nyilvántartásba veszik, amennyiben a pénzösszeget is tartalmazó tárgyért 1-2 napon belül nem jelentkezik tulajdonosa, akkor a pénzt nyilvántartásba veszik egy jegyzőkönyv kiállításával. Az átvétel feltétele, hogy az elveszett tárgyat az utas a jellemzők megadása mellett egyértelműen be tudja azonosítani. Amennyiben a pénz mellett személyazonosításra alkalmas dokumentum is van a táskában, kabátban, akkor az egyszerűsíti a beazonosítást. Azok az összegek, melyeket az utasok nem keresnek, vagy amiatt nem lehet visszaadni, mert az utas elérhetősége nem beazonosítható, a hatályos Polgári törvénykönyv alapján a Magyar Államhoz kerülnek.
A vasúttárság közleménye szerint 2021-ben közel 7500 elhagyott tárgyat adtak le a kötött pálya melletti forgalmi irodákban, és mintegy 5 ezret a busztársaságokéban. Előbbiek közül több mint 4000, utóbbiak közül pedig 3000 került vissza a gazdájához.
A legnagyobb, autóbuszon elhagyott összeg 8 millió forint volt, amit vissza is kapott a tulajdonosa.
Az utasok az éjjel-nappal hívható telefonszámok valamelyikén (+36 1 3 49 49 49, a Telekom hálózatából +36 30 499 4999, a Yettel [volt Telenor] hálózatából +36 20 499 4999, a Vodafone hálózatából + 36 70 499 4999) érdeklődhetnek, majd a MÁVDIREKT által megadott helyszínen, a tárgy jellemzőinek megadása és azonosítás után vehetőek át. Amennyiben az elveszett tárgy, bankkártya vagy okmány tulajdonosa név szerint azonosítható, a munkatársak eljuttatják a bankkártya-kibocsátónak, a megtalált személyes okmányokat pedig az azt kiállító hatóságnak (okmányiroda, OEP stb.). Abban az esetben, ha a tulajdonos személye nem azonosítható, a tárgyat az adott állomáson 8 napig, azt követően a kijelölt gyűjtőhelyeken általában 90 napig őrzik. A romlandó élelmiszereket természetesen csak rövid ideig tárolják, s ha senki sem keresi, megsemmisítik.