A Ryanair szerint rablás és ostobaság a magyar különadó
További Gazdaság cikkek
- Hamarosan érkezik a levél, új lehetőség nyílik a lakásvásárlásra
- Így segítenek kiutat találni a bankok a hitellabirintusból, de vigyázat: nem önzetlenül teszik
- Magyar műholdakat bocsátanak fel az űrbe, és ez csak a kezdet
- Mindjárt megszűnik az Ügyfélkapu, ezt kell tudni a változásokról
- Ott tartják a magyar gyerekek a zsebpénzt, ahol nagyon nem kéne
A Ryanair elítéli a magyar kormány által bevezetett extraprofitadót, amelyet a veszteséges légitársaságokra vetnek ki. A cég arra kéri Nagy Márton gazdaságfejlesztési minisztert, hogy adjon magyarázatot az alábbi kérdésekre:
- Miért terhelik különadóval a légitársaságokat, amikor rekordmennyiségű veszteségről számoltak be a koronavírus és az ukrajnai háború miatt?
- Miért kérnek magasabb viteldíjat a magyar családoktól és utasoktól a Magyarországra való be- és kiutazásért?
- Hogyan segíti a légitársaságokra kivetett különadó a magyar családokat?
A közlemény szerint ez nem extraprofitadó, hanem rablás, amely teljesen elrugaszkodott a valóságtól. Amíg más európai kormányok az adók csökkentésével segítik a légitársaságokat, hogy kilábaljanak a veszteséges időszakból, amelyet a koronavírus-járvány és az ukrajnai háború okozott, addig a magyar gazdaságfejlesztési miniszter „egy új és elhibázott” gazdasági stratégiát követve extraprofitadót vet ki az olyan veszteséges légitársaságokra, mint a Ryanair és a Wizz Air, ezzel tovább csökkentve Magyarország légi közlekedési és turisztikai ágazatának versenyképességét.
A Ryanair üdvözölte azt a fogyasztóvédelmi vizsgálatot, amelyet azután rendeltek el, hogy kiderült: a cég az utasokra terheli a különadót. Továbbá arra kérik a fővárosi kormányhivatalt, hogy arra is terjessze ki a vizsgálatot, hogyan vethet ki extraprofitadót a magyar kormány egy veszteséges iparágra.
Talán Nagy miniszter úr meg tudja magyarázni, miért vetik ki ezt az idióta adót a veszteséges légi iparra
– olvasható a közleményben.
Michael O’Leary, a Ryanair vezérigazgatója szerint érthető hogy megadóztatják az olaj-és gázszektort, amely a háború miatt hatalmas profitot termel, de úgy véli, az, hogy ezt a veszteséges légi közlekedéssel is megteszik, azt jelenti, hogy Nagy Márton elfelejtette a közgazdaságtant.
Küldünk neki egy Közgazdaságtan tökfejeknek (Economics for Dummies) című könyvet, és reméljük, hogy tanulmányozni fogja, és meg tudja nekünk magyarázni, miért vetnek ki extraprofitadót egy veszteséges iparágra
– fogalmazott a vezérigazgató. Hozzátette: felszólítják Nagy Mártont, hogy vonja vissza ezt az idióta extraprofitadót, vagy legalább korlátozza a valóban nyereséges iparágakra.
Frissítés:
Michael O'Leary a hvg.hu megkeresésére elmondta: kevesebb járatot indítanak Magyarországra az extraprofit-adó bevezetése miatt. Elmondása szerint desztinációkat nem szüntetnének meg, de kevesebb időpontban indítanak majd járatokat. Ez azt jelenti, hogy van, ahol a heti sűrűség fog csökkeni, van, ahol pedig a napon belüli járatok száma. Úgy véli, az emberek nem akarnának Magyarországra utazni, amikor mehetnek olyan országokba is, ahol nem kell ezt az extra díjat kifizetni.
Miért jönnének Magyarországra, ahol van egy miniszter, aki megadóztatja azt a kiváltságot, hogy valaki belépjen az országába?
– fogalmazott. A vezérigazgató azt is elmondta, hogy júliustól a külön adó beépül a díjakba, mivel a cégnek nincs semmilyen extraprofitja, amelyből ezt kifizethetnék. Arra a kérdésre, hogy tárgyaltak-e már a magyar kormánnyal erről, azt válaszolta: „Nem, nem fecséreljük arra az időnket, hogy egy olyan kormánnyal tárgyaljunk, amelyiknek ez az ostoba miniszter is a tagja”.
Mint megírtuk, Jason McGuinness, a légitársaság kereskedelmi vezetője szerint több mint hülyeség különadót kivetni a légitársaságokra, amikor azok a járvány, az ukrajnai háború és az emelkedő üzemanyagárak miatt nem nyereségesek. A Ryanair korábbi közleményében arról írtak, hogy a július 1-jétől életbe lépő, utasonként tíz és huszonöt euró közötti összeg helyrehozhatatlanul károsítja a magyar turizmust, a légi összeköttetéseket, veszélybe sodorja a forgalmat és a munkahelyeket.
A gazdaságfejlesztési miniszter, Nagy Márton az Indexnek korábban úgy fogalmazott: a kormány elfogadhatatlannak tartja és a leghatározottabban elutasítja, hogy a Ryanair a légitársaságokra kivetett extraprofit-különadóját áthárítja az utazókra. A miniszter különösen visszásnak nevezte, hogy a korábban eladott jegyekre vonatkozóan a Ryanair már megkezdte a az adókivetést; ezért Nagy Márton fogyasztóvédelmi vizsgálat elrendelését indítványozta annak érdekében, hogy a kormányhivatal illetékes szervei fogyasztóvédelmi jogkörüknél fogva alaposan vizsgálják meg és lehetőség szerint akadályozzák meg a légitársaság tisztességtelen eljárását.
(Borítókép: Tobias Schwarz / AFP)