A Volvo megtalálta az energetika Szent Grálját
A dízel már az előtt halálra ítélt meghajtási technológia volt, hogy az orosz–ukrán háború miatt kialakult energiaválság következtében még hangsúlyosabbá vált a megújuló és tiszta energiák használata. A Volkswagen kibocsátásmérés-hamisítási botránya, valamint a nagyobb szennyezés miatt már a 2010-es évek második felében leszedték a keresztvizet a dízelüzemű járművekről, dacára annak, hogy kifejezetten hatékony motorokkal szerelték őket.
Igazi alternatívái azonban csak félig-meddig voltak a piacokon: az elektromos meghajtás ugyan jó teljesítményleadásra képes, de kicsi hatótávot tesz elérhetővé, a benzin pedig nagyobb haszonjárművek esetében még szennyezőbb meghajtási mód, mint az üldözött dízel.
Most a Volvo Trucks a hidrogénre fogad: a CNBC szerint a cég bejelentette: már tesztelik az ilyen cellákkal szerelt járműveiket, állítva, hogy
egyes teherautóik akár 1000 kilométert is képesek megtenni egy tank hidrogénnel.
A göteborgi székhelyű Volvo Trucks közleményében azt mondta, hogy a járművek feltöltése kevesebb mint 15 percet vesz igénybe. Viszont korai még az öröm: a kereskedelmi forgalomba állítást csak az évtized második felére tervezik.
A járművek üzemanyagcelláit a Daimler Truckkal 2021 márciusában létrehozott közös vállalkozás, a Cellcentric biztosítja majd.
„A hidrogénüzemű üzemanyagcellás elektromos teherautók különösen alkalmasak lesznek a hosszú távú és nehéz, energiaigényes feladatokra” – mondta Roger Alm, a Volvo Trucks elnöke. A cégvezető azt is jelezte, hogy akkumulátoros-elektromos teherautókat is fejlesztenek még.
(Borítókép: Erik Abel / Bloomberg / Getty Images)