Az OMV leállása őszig tetézi a magyar üzemanyag-ellátási gondokat

B RKL20211009069
2022.06.24. 16:08
Június elején történt egy baleset az OMV schwechati finomítójának karbantartásakor, ezért jelentősen csökkent az üzem dízeltermelése. Az osztrák olajtársaság most azt közölte: őszre várható, hogy teljes kapacitáson tudnak majd termelni. Magyarország szempontjából ez elhúzódóbb dízelellátás komoly nehézségeket okozhat.

„Partnereinkkel együtt egy szállítási terven dolgozunk, hogy egy stabil ellátórendszert építsünk ki egy harmadik fél bevonásával. Csapatunk éjjel-nappal dolgozik, hogy megfeleljen ügyfeleink igényeinek” – jelentette be a cég tájékoztatása szerint Michael Sattler, az OMV finomítói részlegével foglalkozó vezetője a napi.hu-nak. Azt is közölte, hogy a teljes finomítói termeléshez csak 2022 harmadik negyedévének második felében tud visszatérni.

A nagy vállalat finomítójában azóta akadozik a termelés, hogy egy tervezett karbantartás alatt baleset történt, és a személyi sérüléseken túl károk keletkeztek a fő nyersolaj-desztilláló egységben.

Most azt is közölte a cég, hogy az oszlop alsó részén lévő külső burkolat sérült meg, amelyhez nehéz hozzáférni, ezért tart sokáig a javítás.

Bár az osztrák kormány már a pünkösdi hétvégén döntött a stratégiai tartalékok megbontásáról, a baleset miatt Magyarországon is meg kellett nyitnia a stratégiai tartalékokat a magyar kormánynak. Ezt majd az OMV-nek vissza kell pótolnia a nyár végéig.

Ez Magyarországot még nem érinti

A pénteki OMV-tájékoztatás szerint a javítás idejére felállított alternatív ellátási rendszer három pilléren nyugszik: a finomítói hálózat kapacitásainak kihasználása a csoporton belül, rövid távú kiigazítások a finomítóban meglévő termelési kapacitások növelésére, valamint szoros együttműködés a partnerekkel a hiányzó mennyiségek pótlása érdekében.

Az OMV-nek viszont viszonylag kevés saját készlete maradt már, mert a finomító április 19. óta karbantartás miatt nem üzemelt. „Ebben az időszakban a készletekből éltünk, és ezek akkorra már eléggé a végére értek, így szükség volt a tartalékok egy részének tényleges felhasználására” – mondta akkoriban Alfred Stern vezérigazgató.

Az Index pénteken megkereste az OMV-t a hazai üzemanyag-ellátás miatt. Írásban az alábbi választ adták lapunknak: „A folyamatos termékelérhetőség biztosítása érdekében korlátozásokat vezettünk be töltőállomásainkon. A kisnyomású kútoszlopokon egyszerre kiadható hatósági áras üzemanyag mennyisége gépjárműbe alkalmanként maximum 50 liter, ezalól kivétel az OMV MaxxMotion Super 100plus és OMV MaxxMotion Diesel üzemanyag. Jelenleg a 34 franchise töltőállomásunkon – ellentétben az OMV saját üzemeltetésű állomásaival – helyenként eltérő, szigorúbb korlátozások is érvényben lehetnek”.

Az OMV-éhez hasonló korlátozásokat vezetett be a Mol is: a magyar olajtársaság kútjain ugyanígy csak 50 literig lehet a hatóságilag meghatározott 480-as áron tankolni, valamint már kannában sem lehet kedvezményesen üzemanyagot vásárolni.

(Borítókép: Róka László / MTI)