Az OMV leállása őszig tetézi a magyar üzemanyag-ellátási gondokat
További Gazdaság cikkek
- Olyat mondott a pimasz palack forgalmazója, amire a MOHU sem számított
- Ilyet még nem láttunk: Magyarország legnagyobb energiatárolója épül
- Elkezdődött a nagy balatoni stégrazzia, nincs kegyelem
- Drámai létszámleépítés jön az egyik legnagyobb észak-magyarországi gyárnál
- Vészhelyzet van a szomszédban, tömegesen vándorolnak el az országból
„Partnereinkkel együtt egy szállítási terven dolgozunk, hogy egy stabil ellátórendszert építsünk ki egy harmadik fél bevonásával. Csapatunk éjjel-nappal dolgozik, hogy megfeleljen ügyfeleink igényeinek” – jelentette be a cég tájékoztatása szerint Michael Sattler, az OMV finomítói részlegével foglalkozó vezetője a napi.hu-nak. Azt is közölte, hogy a teljes finomítói termeléshez csak 2022 harmadik negyedévének második felében tud visszatérni.
A nagy vállalat finomítójában azóta akadozik a termelés, hogy egy tervezett karbantartás alatt baleset történt, és a személyi sérüléseken túl károk keletkeztek a fő nyersolaj-desztilláló egységben.
Most azt is közölte a cég, hogy az oszlop alsó részén lévő külső burkolat sérült meg, amelyhez nehéz hozzáférni, ezért tart sokáig a javítás.
Bár az osztrák kormány már a pünkösdi hétvégén döntött a stratégiai tartalékok megbontásáról, a baleset miatt Magyarországon is meg kellett nyitnia a stratégiai tartalékokat a magyar kormánynak. Ezt majd az OMV-nek vissza kell pótolnia a nyár végéig.
Ez Magyarországot még nem érinti
A pénteki OMV-tájékoztatás szerint a javítás idejére felállított alternatív ellátási rendszer három pilléren nyugszik: a finomítói hálózat kapacitásainak kihasználása a csoporton belül, rövid távú kiigazítások a finomítóban meglévő termelési kapacitások növelésére, valamint szoros együttműködés a partnerekkel a hiányzó mennyiségek pótlása érdekében.
Az OMV-nek viszont viszonylag kevés saját készlete maradt már, mert a finomító április 19. óta karbantartás miatt nem üzemelt. „Ebben az időszakban a készletekből éltünk, és ezek akkorra már eléggé a végére értek, így szükség volt a tartalékok egy részének tényleges felhasználására” – mondta akkoriban Alfred Stern vezérigazgató.
Az Index pénteken megkereste az OMV-t a hazai üzemanyag-ellátás miatt. Írásban az alábbi választ adták lapunknak: „A folyamatos termékelérhetőség biztosítása érdekében korlátozásokat vezettünk be töltőállomásainkon. A kisnyomású kútoszlopokon egyszerre kiadható hatósági áras üzemanyag mennyisége gépjárműbe alkalmanként maximum 50 liter, ezalól kivétel az OMV MaxxMotion Super 100plus és OMV MaxxMotion Diesel üzemanyag. Jelenleg a 34 franchise töltőállomásunkon – ellentétben az OMV saját üzemeltetésű állomásaival – helyenként eltérő, szigorúbb korlátozások is érvényben lehetnek”.
Az OMV-éhez hasonló korlátozásokat vezetett be a Mol is: a magyar olajtársaság kútjain ugyanígy csak 50 literig lehet a hatóságilag meghatározott 480-as áron tankolni, valamint már kannában sem lehet kedvezményesen üzemanyagot vásárolni.
(Borítókép: Róka László / MTI)