Mol: A mi felelősségünk, hogy a molekula ott legyen
További Gazdaság cikkek
- Lázár János 600 milliárd forintos vasútépítési fejlesztésről számolt be
- Közeleg a határidő, megjelent a tervezet
- Megszületett a nagy megállapodás, évekre előre rögzítették, hogyan nőnek a bérek
- Ez sokaknak fájni fog: tízszeresére emelik a parkolás díját az egyik kerületben
- Kétéves mélyponton a magyar deviza
Hernádi Zsolt a sátoraljaújhelyi Rákóczi Szabadegyetem energiaellátási kérdésekről tartott pénteki pódiumbeszélgetésén elmondta: ehhez a helyzethez hozzájárultak az ukrajnai háború hatásai, a kereslet-kínálat egyensúlyának felborulása és a magyarországi árszabályozási rendelet is, a társaság pedig nem akart olyan helyzetet teremteni, hogy valóban akkora üzemanyaghiány alakuljon ki egy-egy régióban vagy az országban, ami zavart okozna, vagy teljes kiszolgáltatottságot jelentene a lakosságnak.
A mi felelősségünk az, hogy a molekula ott legyen, ehhez meg bizonyos korlátozásokat időnként be kell vezetni, ez most egy ilyen korlátozás
– mondta Hernádi Zsolt, megjegyezve: egy átlagos személyautóba tankolt ötven liter üzemanyagból Magyarországon keresztül lehet utazni. A társaság közlése szerint péntektől a Mol-töltőállomásokon normál kútoszlopon a járművekbe maximum 50 liter üzemanyagot lehet egyszerre tankolni az eddigi 100 liter helyett.
Az elnök-vezérigazgató emlékeztetett: a tapasztalatok szerint a nyári turistaszezon miatt megugrik a lakossági kereslet az üzemanyagok iránt, ezekből pedig – részben technikai okok miatt – a Molnak korlátozottak a rendelkezésre álló mennyiségei. Utalt arra, hogy Ausztriában egy tervszerű nagy karbantartás után nem sikerült újraindítani az OMV schwechati olajfinomítóját, a várhatóan még néhány hétig tartó leállással pedig komoly üzemanyag-mennyiség tűnt el a közép-európai piacról.
Az ársokk leterítené az itt élőket
A Magyarországon érvényes üzemanyag-árszabályozással kapcsolatban kifejtette: ez az intézkedés a lakosság védelmében született, hogy az energiapiacon kialakult ársokk ne egyik napról a másikra „terítse le” az itt élőket, hanem ennek valamifajta elhúzódó hatása legyen.
Hernádi Zsolt a hazai energiaellátás helyzetéről szólva elmondta: a magyarországi finomítók nyersanyagigényét kilencven százalékban importkőolajból fedezik, a hazai, illetve több közép-európai finomítót is az orosz kőolaj feldolgozására tervezték. A Mol finomítója ugyan képes a nem orosz kőolaj feldolgozására a teljes nyersanyagmennyiség 35 százalékáig, ez azonban nem elegendő az orosz Ural olaj teljes kiváltására.
El kell kezdeni a kőolajkeverékek kikísérletezését, ehhez azonban költséges beruházásokra van szükség a finomítókban, nem beszélve a magyar és a szlovák finomítói rendszerben okozott teljesítménycsökkenésről, ami már komoly késztermékellátási problémákhoz vezethet – jelezte az olajtársaság vezérigazgatója.
Súlyos következmények
Hernádi Zsolt hangsúlyozta: az orosz olajra vonatkozó szankciók nemcsak a kőolajellátásban, hanem a kőolajszármazékok piacán is zavart okozna. A teljes európai dízelpiac tíz százalékát orosz import teszi ki: ekkora mennyiség nem jöhetne be Európába jövő február után, a kieső részt pedig be kell szerezni, és el kell juttatni valahogy az európiai felhasználókhoz, és ez problémát fog jelenteni – jelezte.
A Mol százhalombattai finomítója működik, és orosz kőolajat használva teljes kapacitással dolgozik, a termelés leállása esetén stratégiai tartalékban 45 napra elegendő dízel üzemanyag és körülbelül ugyanekkora mennyiségű kőolaj áll rendelkezésére a társaságnak – ismertette.
(Borítókép: Hernádi Zsolt. Fotó: Kovács Tamás / MTI)