Kanálban a mélyedés? Vitorlás hajót tesztel a világ legnagyobb gabonakereskedője
További Gazdaság cikkek
- Eldőlni látszik, megelőzi-e Kína az Egyesült Államokat a gazdasági harcban
- Fickósan ébredt a forint karácsony másnapján
- Árulkodó számok: úgy vettek fel hitelt a magyarok, mintha nem lenne holnap
- A Toyota növelte globális autóeladásait novemberben
- Karácsonyi csoda: van, amiben Magyarország kenterbe veri az európai mezőnyt
2023 első negyedévében már ki is futhat az a két, speciális szélvitorlával felszerelt, ömlesztett szárazáruk – jellemzően termények – szállítására optimalizált szállítóhajó, amellyel az azt követő hat hónapban azt tesztelné a világ egyik legnagyobb nyersanyag-kereskedője, az amerikai Cargill, hogy ekkora méretű hajóknál megoldható-e így a karbonkibocsátás csökkentése. A várakozások szerint egy ilyen felszereltségű hajó akár 30 százalékkal is kevesebb szén-dioxidot bocsáthat ki.
Jelenleg ugyanis a világkereskedelemben megforduló áruk 90 százalékát szállítják tengeri úton, a hajózás pedig a világ szén-dioxid-kibocsátásának mintegy 3 százalékáért felelős. A környezetvédők szerint azonban az ágazat csak lassan tesz erőfeszítéseket a kibocsátás csökkentésére.
„Lesz rakomány a fedélzeten, ez nem tengeri próba, hanem valódi kereskedelmi használat lesz” – mondta a Reutersnek Jan Dieleman, a Cargill tengeri szállítási részlegének vezetője. Szavai szerint egy 3-6 hónapos próbaidőszak kiértékelése után, amennyiben a hajók is rendelkezésre állnak, további járművekre adnának megrendelést.
A BAR Technologies – amely már tervezett hajókat az America's Cup számára – fejleszti a vitorlákat, amelyeket a norvég Yara Marine Technologies gyárt. Június végén a két vállalat megállapodást írt alá a Berge Bulk szárazáru-tulajdonossal is, hogy szélvitorlákat szerelnek fel egy hajóra, amelyet 2023 második negyedévében helyeznek üzembe. A Cargill 600-700 hajót bérel, amelyek 90 százaléka száraz-, ömlesztettáru-szállító, a többi pedig tartályhajó.
A Cargill teljes vízi szállítási volumene a 2021–2022-es (június–júniusi) pénzügyi évben 240 millió tonnára emelkedett az előző évi 220 millió tonnáról.
A cég tagja a Sea Cargo Charter nevű kezdeményezésnek, amely a vállalatok hajóinak kibocsátását követi nyomon. A Cargill kibocsátása legutóbb 5,9 százalékkal haladta meg a kitűzött célt. A Cargill egyébként a szélenergia és a szén-dioxid-mentes üzemanyagok kombinációját is vizsgálja a kibocsátáscsökkentési céljai elérése érdekében.
(Borítókép: Shutterstock)