Villanyautóra váltanának a cégek, miután piaci áras lett nekik az üzemanyag
További Gazdaság cikkek
- Árgus és aggódó szemek vetődnek Kína történelmi jelentőségű beruházására
- Magyarországi Bosch-csoport vezetője: A sikerhez radikálisan újító innovációkra van szükség
- Másképp nyugdíjasok a baby boomerek: nyugodt évek helyett isznak, drogoznak, buliznak, szexelnek
- Felfoghatatlan összeget pumpál a Microsoft a mesterséges intelligenciába
- Folyamatosak a problémák az Ügyfélkapu+-szal és a DÁP-pal, pedig egyszerű lenne a megoldás
Új és használt villanyautóra is látványosan nőtt a kereslet tavalyhoz képest, még ha továbbra is viszonylag szerény bázisról beszélhetünk: a DATAHOUSE adatai szerint az újautó-eladások csaknem 4, a Használtautó.hu kereséseinek pedig nem egész 2 százalékát adják a tisztán elektromos modellek, havi szinten átlagosan félmillió kereséssel – írja a Használtautó.hu lapunkhoz eljuttatott legfrissebb autópiaci közleménye. A benzin és a gázolaj egyre magasabb ára és nehézkesebb elérhetősége pedig most még tovább ösztönzi a növekedést.
A cégek számára égetővé vált a váltás
Ugyan a 480 forintos hatósági áras üzemanyag a jelenlegi szabályozások szerint október 1-jéig van érvényben, viszont július 30-a déltől a cégek számára már nem alkalmazható, ami nagyjából harmadával növelte meg a benzines és dízeles céges autók üzemanyagköltségét.
Emellett az idei második félévre a cégautóadó szabályzása is módosult, a díjtételek gyakorlatilag megduplázódtak, míg a környezetkímélő, zöld rendszámos (azaz tisztán elektromos és plug-in hybrid) modellek esetén továbbra sincs cégautóadó.
„Tisztán látszik, hogy a cégek számára égető lett a környezetkímélő, leginkább elektromos autóra váltás. Velük együtt a hatósági áras üzemanyag kivezetésétől vagy az üzemanyaghiánytól óvakodók még tovább növelték az elektromos modellek iránti érdeklődést”
– mondta Katona Mátyás, a Használtautó.hu autópiaci szakértője.
A cégek hatósági áras tankolásból való kikerülése napján több mint 20 százalékkal nőtt az elektromos modellekre indított keresések száma a Használtautó.hu felületén, és a rá következő napokban is hasonlóan fokozott érdeklődés látszott
– mutatott rá a piac gyors reakciójára a szakértő.
Egyre nehezebb hozzájutni
Ezért egyre csökkent az elérhető az elektromos modellek száma, vagyis ilyen autót nemhogy alkuval, hanem szinte csak licitálással lehet vásárolni – még használtan is. Az árak további emelkedése tehát nemcsak az új, hanem a használt autók piacán is fokozódik. A Használtautó.hu elemzője szerint a használt villanyautók kapcsán két okból is további jelentős kereslet-, és így árnövekedés is várható:
- az új autók piacán az elektromos modellek körében fokozottan igaz, hogy egyre drágább modellek egyre hosszabb, akár 1 éven is túlnyúló szállítási idővel érhetők csak el,
- valamint a hatósági áras üzemanyag végessége.
A cég várakozásai szerint az alapján, hogy a piac milyen heves reakciót mutatott a céges autók hatósági áras tankolásból való kikerülésekor, az ársapka várható kifutása egyértelműen tovább fogja növelni az elektromos modellek kelendőségét és árát is.
Meg kell ugyanakkor jegyezni, hogy nemcsak a villanyautó-vásárlás lesz egyre drágább, hanem közlekedni is költségesebb lesz: hiszen nem csupán a benzin, hanem az áram ára is megnőtt. Ha azonban a nem rezsicsökkentett benzintarifát a benzin vagy a gázolaj piaci árával vetjük össze, azt láthatjuk, hogy az elmúlt években tapasztalthoz hasonlóan még mindig olcsóbb az elektromos autók üzeme, mint a belső égésű motorosoké.
Ráadásul az elektromos modellek futásköltsége és emissziója a szintén egyre drágábban elérhető, de akár támogatással is megcsíphető napelem-telepítéssel tovább csökkenthető, áraik kapcsán azonban csakis emelkedés várható a jövőben is.