Csak trollkodni jött Budapestre a Ryanair vezérigazgatója?
További Gazdaság cikkek
- Az influenszerek is rajta vannak az új hatóság radarján
- Nincs mese, hiába jó minőségű a magyar élelmiszer, olcsóbbá kell tenni
- Megszavazta a parlament, óriási változások lesznek az adózásban
- Bejelentést tett a kormány, nagyon fontos változások jönnek a SZÉP-kártyáknál
- Nagy Márton új szövetséget ajánl a gazdasági növekedéshez
Hosszú távon nem lett volna kifizetődő döntés egy jelentős kapacitáscsökkentés a Ryanair részéről, ugyanis Budapest fontos bázisa az ír légitársaságnak, hiszen elég komoly versenyt folytat itt a Wizz Airrel – fogalmazott az InfoRádiónak Varga G. Gábor légi közlekedési szakújságíró, az Egek ura blog alapítója.
Michael O’Leary, a Ryanair vezérigazgatója keddi budapesti sajtótájékoztatóján jelentette be, hogy a vállalat csökkenti magyarországi járatainak számát, amely így 53-ról 45-re csökken.
A cégvezető a döntést a kormány által korábban a légitársaságokra kivetett extraprofitadóval magyarázta, akkor többek között Nagy Márton gazdaságfejlesztési minisztert is bírálva.
Michael O’Leary tegnap inkább csak trollkodni jött Budapestre. Amit bejelentett, abban semmi új információ nem volt, ugyanis a járatcsökkentésről már korábban értesülhetett a fapados ajánlatokat követő közvélemény
– fogalmazott a szakértő.
Varga G. Gábor úgy látja: a Ryanair a járatritkítás ellenére is jelentős kapacitással lesz jelen Budapesten, szerinte a cég bejelentése inkább verbális konfliktus a kormánnyal.
Hozzátette, hogy a kivetett adók miatt valóban drágul a repülés, azonban más olyan tényező nincs, amely a Ryanair működését ellehetetlenítené, az ír társaság a konfliktust pedig inkább reklámcélokra használja.
Az útvonal-megszüntetések és járatritkítások úgy értelmezhetők, mintha az itt lévő nyolc repülőgépük közül egyet nem üzemeltetnének
– fogalmazott Varga G. Gábor, aki hozzátette, hogy a járatritkítás egy kisebb brit várost, valamint néhány skandináv és olasz úti célt érint, aminek a téli hónapokban egyébként is megkérdőjelezhető nyeresége van.
Varga G. Gábor emiatt úgy véli, hogy e járatok megszüntetése inkább logikus üzleti döntésnek értékelhető.
A szakújságíró nyilatkozatában Michael O’Learyt is idézte, aki korábban többször is hangsúlyozta, hogy a magyar kormány egy olyan üzletágra vetett ki extraprofitadót, amely a koronavírus-járvány miatt jelentős veszteséget könyvelt el az elmúlt két évben.
Varga G. Gábor azzal egyetért, hogy a járvány miatt tényleg nagy veszteségek voltak az üzletágban, amely most is komoly károkat kénytelen elkönyvelni. Ám ennek oka főképp a forgalombővülés volt, amire a cégek a legmerészebb álmaikban sem gondoltak előzetesen.
Ezzel párhuzamosan extrém mértékben megdrágult az üzemanyag, amelynek az árát nem tudták teljes mértékben lefedezni pénzügyi eszközökkel, mivel ilyen volumenre nem számítottak.
Varga G. Gábor azt is megemlítette, hogy a járvány után nagyon olcsó, önköltségi ár alatt a piacra borított jegyekkel akarták élénkíteni a forgalmat a légitársaságok.
A szakértő elmondta, hogy a légitársaságok pénzügyi helyzete ugyan nem tekinthető épp rózsásnak, ám szerinte a járvány előtt így is egyfajta pénzgyárként üzemeltek, üzemeltetésüket az EU-n belüli járatok adómértéke sem lehetetleníti el.
Varga G. Gábor nemrég megjelent elemzésében arról írt, hogy nagy valószínűséggel vége az olcsó jegyek korszakának.
Bár ezután is lesznek időnként harminc-ötven eurós jegyek, de a kimaradt profit pótlása és a munkaerőköltségek radikális növekedése miatt az árak emelkedni fognak
– fogalmazott az Egek ura blog alapítója.
(Borítókép: Kaszás Tamás / Index)