- Gazdaság
- autóipar
- járműgyártás
- csődveszély
- kisipari vállalkozások
- energiaárak
- energiaválság
- energia-veszélyhelyzet
- gyártósorok
- autópiac
A magas energiaárak miatt több európai autógyár is becsődölhet
![GettyImages-1219855220](https://kep.index.hu/1/0/4564/45645/456457/45645720_3b8790cc22575e6479b42fc4e4e6238b_wm.jpg)
További Gazdaság cikkek
-
Nemzetgazdasági Minisztérium: Magyar Péter a programját felírhatja egy WC-papírra
- Rég látott lépésre készül a forint, jöhet a nagy áttörés
- Felcsillant Fortuna mosolya, csaknem 12,5 millió forintot zsebelhet be egy magyar szerencsejátékos
- Kocsmafejlesztési programot szorgalmaz a magyar söripar
- Energiaügyi Minisztérium: Február közepén is ötven százalékig töltve vannak a hazai gáztárolók
Az S&P Global Mobility gazdaságkutató intézet által Winter is coming címmel publikált tanulmány szerint már a járványvédelmi intézkedések is kikezdték a járműipar ellátási láncait, és a helyzeten csak tovább súlyosbított az energiaárak emelkedése.
Tekintettel az Európában egekbe szökő energiaárakra, fennáll a veszélye annak, hogy egy kemény tél esetén egyes autóipari ágazatokban leállnak a gyártósorok
– jelzi a tanulmány. A dokumentum arra is felhívja a figyelmet, hogy ezzel a problémával nem csak az európai autógyártóknak kell szembenézniük, hiszen beszállítóként a világon mindenhová exportálnak alkatrészt és részegységeket.
Edwin Pope, az S&P Global Mobility elemzője a Reuters hírügynökségnek elmondta: az autóipar átvészelheti ugyan az előttünk álló téli szezont, ha azonban Európának nem lesz kész terve a következő télre, azt sok beszállító már nem éli túl.
Aggódom amiatt, hogy a régióban néhány magasan kvalifikált kisipari vállalkozás vagy csődbe megy, vagy egyszerűen feladja
– mondta Pope.
A prognózist még az Északi Áramlat vezetékek ellen a múlt hónap végén elkövetett szabotázs előtt készítette el az S&P Global Mobility gazdaságkutató intézet.
Itthon csökkent a kereslet az új autók iránt
Az Index egyik korábbi cikkében arról is olvashatnak, hogy Magyarországon jelentősen megcsappant a kereslet az új autók iránt 2022 első kilenc hónapjában az előző év azonos időszakához képest. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete szerint – bár az utóbbi két évtized legnehezebb időszakát éli az autóipar – korántsem drámai a helyzet. Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke úgy látja: a következő egy-másfél évben nem éli virágkorát az újautó-kereskedelem, mivel az infláció és az elszálló kamatok miatt a magánszemélyek jelentős része kieshet az újautó-piacról.
A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete a Datahouse adatai alapján közölte, hogy mintegy 85 769 személygépkocsit helyeztek forgalomba Magyarországon az idei év első kilenc hónapjában, amellyel 9,3 százalékos visszaesést produkált a magyar autópiac 2021 azonos időszakához képest.
Az autó luxuscikké vált, nőtt az értékesítési idő
A használt autók hazai piacán trendforduló alakult ki: bár egyre nagyobb számban kínálnak eladásra gépjárművet, az irántuk mutatott kereslet egyre kisebb. Az árak csökkenésére ugyanakkor aligha számíthatunk.
2020 vége és 2021 vége között nagyon meredeken emelkedett a meghirdetett autók ára, így
A 2020. ÉV ELEJI 2,5 MILLIÓS ÁTLAGÁR 4,5 MILLIÓ FORINT FÖLÉ KERÜLT, éS AZ IDEI HARMADIK NEGYEDÉVBEN MÁR A 4,62 MILLIÓ FORINTOT IS ELÉRTE.
Az autók értékesítésének idejében növekedés tapasztalható. Míg 2021 során a 2020-as, átlagosan 42 napos eladási idő 38,9 napra csökkent, majd 2022 első felében tovább apadt, szeptemberben újból növekedni kezdett: a Használtautó.hu adatai szerint 2019 óta nem tapasztalt 46,8 napra, azaz a július–augusztusi átlaghoz mérten tíz nappal nőtt az autók átlagos értékesítési ideje.
Az autó luxuscikknek számít. Bár sokak számára még mindig nélkülözhetetlen, az olcsóbb árkategóriákban egyre többen gondolkoznak a gépjármű kiváltásán, mellőzésén. Mindeközben azok, akik olcsóbb használt autót szeretnénk, most egy hajszálnyit fellélegezhetnek, a kisebb versenyfutás nekik kedvez, ugyanakkor az árak érezhető csökkenésére aligha számíthatnak. A kereslet csökkenésével és a használtautó-piac kínálatbővülésével az árak emelkedése legfeljebb lassulni fog, megállni nem
– mondta Katona Mátyás, a Használtautó.hu autópiaci szakértője.
(Borítókép: Colin McPherson / Corbis / Getty Images)
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=bJE1jRyMFaE6fJ8fhsC.y4ZQnDkFoiPbY7JeelfAZ7P.i7&stparam=wnniomkpwg&fastid=ipqxvzhaneitfhaugbtmmzijqomb&nc=0)