Betiltják a hagyományos motorral szerelt új autók értékesítését az EU-ban
A döntés értelmében az autógyártóknak 2030-ra a 2021-es szinthez képest 55 százalékkal kell csökkenteniük az eladott új autók szén-dioxid-kibocsátását, öt évvel később pedig százszázalékos csökkenést kell elérni. Az Európai Parlamentnek és a tagállamoknak hivatalosan jóvá kell hagyniuk a megállapodást, mielőtt hatályba lépne.
Az Európai Parlament szerint a határozat jelzi, „hogy az EU komolyan gondolja, hogy konkrét jogszabályokat fogad el az uniós éghajlatváltozási törvényben meghatározott ambiciózusabb célok elérése érdekében”.
Az uniós adatok szerint 1990 és 2019 között 33,5 százalékkal emelkedett az üvegházhatású gázok kibocsátása a közlekedési ágazatban. Ezen belül a személygépkocsik a közúti közlekedésből származó teljes szén-dioxid-kibocsátás 61 százalékáért felelősek – állítják.
Az EU 2050-re drasztikusan csökkenteni kívánja a közlekedésből származó szén-dioxid-kibocsátást, és támogatni kívánja az elektromos autók használatát, azonban sok országban még nincs kiépítve az ehhez szükséges töltési infrastruktúra.
Az Európai Parlament előírása szerint a finanszírozást arra kell fordítani, hogy a beszállítói lánc részét képező kis- és középvállalkozások, valamint a sérülékeny régiók és közösségek átvészeljék a villanyautók értékesítésére történő radikális átállást – írja az AP.
A Greenpeace ezzel a döntéssel sem elégedett
A zöldek nem örülnek, a Greenpeace szerint a 2035-ös határidő túl késő ahhoz, hogy a globális felmelegedést 1,5 Celsius-fok alá korlátozzák. „A fosszilis tüzelőanyagokat használó autók 2035-ig tartó európai kivonása nem elég gyors, az új, belső égésű motorral hajtott gépkocsikat legkésőbb 2028-ig be kell tiltani” – jelentette ki Lorelei Limousin, a Greenpeace aktivistája.
(Borítókép: Andreas Rentz / Getty Images)